וינשטיין הלך, מנדלבליט בא - מריחת פרשת לאומי נמשכת

בדיקת הפרקליטות על השלכות הפרשה מדשדשת כבר כשנתיים ■ וינשטיין לפני שנה: "היינו ממש לקראת סיום הבדיקה. מדובר בתיק מורכב ומסובך, הונח בפניי חומר אדיר"

איתן רף וגליה מאור/ צילום: תמר מצפי
איתן רף וגליה מאור/ צילום: תמר מצפי

חגיגות יום הולדת שנתיים מתקיימות בימים אלה בשקט ובהתחמקות. בינואר 2015 יצא היועץ המשפטי לממשלה אז, יהודה וינשטיין, בהודעה על כך שהחליט לכנס את כל גורמי האכיפה בישראל - משרד המשפטים, הפרקליטות, בנק ישראל, רשות המסים והרשות למניעת הלבנת הון - ולפתוח בבדיקה בעניין פרשת בנק לאומי. בפברואר 2015 סיפרו כי בכירי הרגולטורים התכנסו, החלו בעבודה, יש צוות מרכז, מסמכים זורמים.

במהותה, נלחש באופן לא רשמי, הבדיקה נוגעת לחקירה האמריקאית בעניין הסיוע האקטיבי שנתנו אנשי הבנק ללקוחות אמריקאים בהעלמת מס ולהשלכות על הוראות החוק הישראלי. האם אפשרי סיוע בהלבנת הון על-פי הדין הישראלי ומהי המשמעות של הודאת הבנק במסגרת ההסדר בארה"ב מבחינת הדין הישראלי? וגם איזו משמעות יש לעובדה שאת הקנס, בסך 400 מיליון דולר, שילמו בפועל כל מחזיקי מניות לאומי, במישרין או באמצעות חשבונות חיסכון ופנסיה?

אף אחד ממובילי הבנק באותן שנים - לא היו"ר איתן רף והמנכ"לית גליה מאור, שקיבלו בונוסים כבדים על "הצלחותיהם" באותן שנים שבהן נעשו המעשים הפליליים, וגם לא הדירקטורים, היועצים המשפטיים והפקידים הבכירים האחרים - אף אחד מאלה לא לקחו אחריות או חויבו בפיצוי משמעותי לבנק ולבעלי המניות.

שנתיים עברו - וכלום. וינשטיין הלך, אביחי מנדלבליט בא, הדשדוש נמשך (יש המכנים זאת "מריחה"). התגובות הרשמיות הפכו יותר ויותר מתחמקות, והלחישות יותר ויותר שקטות ומבטיחות: או-טו-טו. בקרוב. אנחנו ממש ממש, אבל ממש ממש, לקראת הסוף, עוד תראו. תופתעו.

ביום ההולדת הראשון לאירוע, פברואר 2016, התראיין וינשטיין הפורש לעיתון "מעריב" ואמר: "אנחנו היינו ממש לקראת סיום הבדיקה. מדובר בתיק מורכב ומסובך, ובגלל עומס העבודה לא הצלחנו לסיים ולבוא עם המלצות. הונח בפניי חומר אדיר ומדובר בעבודה לגמרי לא פשוטה".

כמה חודשים אחרי, כשפורסם דוח מבקר המדינה על התנהלות הפיקוח על הבנקים בפרשת לאומי, שחזרו בו מילים כמו "ליקויים" ו"התנהלות לקויה", נשאל דובר משרד המשפטים מה שלומה של "הבדיקה" אצל היועץ החדש מנדלבליט. הוא השיב: "היועץ המשפטי לממשלה קיבל מאז כניסתו לתפקיד עדכון מצוות הבדיקה שמונה ומקיים התייעצויות מעת לעת, בהתאם להתפתחויות".

התפתחויות? על זה אסור לדבר. אבל בשקט-בשקט חזרו ואמרו אנשי המשפטים: עוד טיפ-טיפה זמן. ממש-ממש תפסתם אותנו לקראת הסוף.

עכשיו פברואר 2017. מה קורה? שאלנו שוב. התשובה שניתנה אתמול: "כרגע לא נוכל להתייחס למהלכי רשויות האכיפה בהקשר זה". ושוב אנשים בתוך המשרד לחשו: או-טו-טו, ממש ממש לקראת סיום. אתם מורחים? מחכים שיישכח? שתתחלף עוד ממשלה? שיתחלף עוד יועץ? חלילה וחס! ממש לא. תכף, תכף מסיימים.

האמנם?

בינתיים, בזמן שהיועץ מתמהמה, מתקדמת חקירת השלטונות האמריקאים בעניין בנק הפועלים ובנק מזרחי-טפחות - בלי שבישראל יש דין או דיין.