האטה משמעותית בהכשרה של נהגי אוטובוס חדשים

חסרים 3,000 נהגים, אבל תהליך הגיוס מסורבל ■ משרד התחבורה: "המשרד מודע לעומס הקיים במכון הרפואי לבטיחות בדרכים של משרד הבריאות"

למרות המחסור החמור בנהגי אוטובוס ולמרות הבטחות של בכירים במשרדי האוצר והתחבורה להסיר חסמים בהליך ההכשרה הארוך של הנהגים, ניכרת בחודשיים האחרונים האטה משמעותית באישורים שמנפיק המכון הרפואי לבטיחות בדרכים של משרד התחבורה (מרב"ד). יער אמיר, ראש פורום חברות התחבורה הציבורית הפרטיות, מעריך כי לפחות 400 מתוך 550 מועמדים לנהיגה שהחלו תהליך במרב"ד ממתינים לתשובות חצי שנה לפחות.

בדיון שהתקיים בסוף ינואר בכנסת בנושא המחסור בכ-3,000 נהגי אוטובוס, אמר יו"ר ועד עובדי אגד, יעקב וכניש, כי באגד חסרים 500 נהגים, ומתוך 500 שנקלטו בחצי השנה האחרונה 400 עזבו בגלל התנאים. לפני שבועיים פורסם כי אגד נקנסה ב-7 מיליון שקל על רקע שביתת נהגים בירושלים בתחילת השנה, אי ביצוע נסיעות ועיכובים רבים, שנגרמו בחלקם הגדול בשל מחסור בנהגים.

הרפורמה בתחבורה הציבורית באוטובוסים, שהחלה בשנת 2000, גרמה לצניחה של כ-70% בתנאי נהגי האוטובוסים. נהגים חדשים זכו בתחילה לשכר מינימום, שעלה במקצת בעשור וחצי האחרונים עד ל-31 שקל לשעה, לעומת שכר ממוצע של 15-20 אלף שקל שמקבלים הנהגים הוותיקים באגד ובדן. בתחילת השנה שעברה עלה שכר הנהגים בענף ל-39 שקל לשעה, ובמשרדי האוצר והתחבורה הבטיחו שהביקוש למקצוע יעלה משמעותית. אלא שזה לא קרה וגם החסמים הביורוקרטיים נותרו משמעותיים.

"תהליך גיוס נהג חדש הוא ארוך ומסובך", מסביר אמיר. "מועמד לנהיגה באוטובוס בתחבורה הציבורית צריך לגשת למשרדי הרישוי והבריאות ולקבל אישור שרק איתו הוא יכול להתחיל ללמוד נהיגה בפועל. התהליך לקבלת האישור אורך בדרך כלל שמונה חודשים - חודשיים במשרד הרישוי וחצי שנה במכון הרפואי לבטיחות בדרכים. בגלל האיטיות וחוסר היעילות של התהליך, ההערכות הן שחצי מהנכנסים אליו פורשים עוד לפני סיומו".

הסיבות לעיכובים הנוספים על ההליך האיטי ממילא מורכבות. "מצד אחד ניסו - ואולי ויתרו על זה - להכניס מערכת ממוחשבת שאמורה לייעל ולהאיץ את התהליך, והעובדים התנגדו ועשו שביתה איטלקית. בנוסף, כמה עובדות אינן עובדות כעת".

במשרד הבריאות מבהירים כי "אין כרגע עיצומי עובדים במכון הרפואי לבטיחות בדרכים", אך מאשרים "עיכוב במתן מענה שנובע מתת-תקינה ותת-איוש במכון. הנושא נמצא בימי אלה בדיונים בהנהלת המשרד. המכון מסייע ככל יכולתו בכל פנייה כדי לתת מענה לפונים מוקדם ככל שניתן".

בדיון שהתקיים בסוף ינואר בוועדת המשנה של ועדת הכלכלה לתחבורה ציבורית, בראשות ח"כ דב חנין, כינה מנהל מרב"ד ד"ר רז דקל את הארגון "פרימיטיבי". לדבריו, "ב-20 השנים האחרונות אוכלוסיית המדינה גדלה ב-50%, מספר הנהגים כמעט והוכפל, והתהליך במרכז הרפואי לבטיחות בדרכים נותר ידני ופרימיטיבי. כוח האדם לא השתנה ולו באיש אחד. אני מרגיש מאוד לא נעים שאני תורם לבעיה שלא מרצון, ובמשרד התחבורה מבינים שאי אפשר להותיר כך את המצב".

לדברי אמיר, לא רק בעיות כוח האדם והטכנולוגיה מעכבות את פעילות המכון. "רופא תעסוקתי שנמצא בתחום אמר לנו שאפשר לצמצם את ההתעסקות במרב"ד בלפחות 50%-60%, אם מנקים את הבדיקות הישנות והלא רלוונטיות".

תגובת משרד התחבורה: "המשרד מודע לעומס הקיים במכון הרפואי לבטיחות בדרכים של משרד הבריאות ופועל מול הגופים הרלוונטיים לקיצור זמני ההמתנה לבדיקות. הנושא יועלה גםבפגישה הצפויה להתקיים בשבוע הבא בין מנכ"לית משרד התחבורה למנכ"ל משרד הבריאות, במטרה למצוא פתרון לנושא".

קווים מכשירה נהגים סטודנטים

בניסיון להתמודד עם המחסור בנהגים ולאתר אוכלוסיה שהעבודה בתחום עשויה להתאים לה, יוצאת בימים אלה חברת קווים בקמפיין לגיוס סטודנטים לנהיגה במשרות חלקיות, בשיתוף עם התאחדות הסטודנטים.

קווים מפעילה 1,100 אוטובוסים באשכולות בבקעת אונו, נתניה וחדרה, רמלה-לוד ומודיעין, בית"ר, אלעד ומודיעין עילית. החברה מציעה לסטודנטים הכשרה על חשבונה, עבודה במשמרות של 3-6 שעות וקביעות מיום העבודה הראשון. בחברה מבטיחים כי מנהלי הסניפים יתחשבו באילוצי מערכת השעות, כולל גמישות בתקופות בחינות.

השכר השעתי יהיה 39 שקל, ובימי שישי השכר לשעתיים הראשונות יהיה 125% משכר הבסיס ולאחר מכן 150%. במוצאי שבת השכר השעתי יעמוד על 65.5 שקל, כלומר 168% משכר הבסיס. החברה מבטיח גם בונוסים למצטיינים, דמי כלכלה לכל הנהגים, ונסיעות חינם לעובדים ולמשפחותיהם בקווי החברה.

קווים נמצאת בבעלות שווה של מאיר חברה למכוניות ומשאיות והורן את ליבוביץ', ומעסיקה כ-2,000 נהגים. הקמפיין לסטודנטים הוא בהיקף 80 אלף שקל בעיקר בפרסום עצמי על אוטובוסים ותחנות של החברה, אך גם בעיתונות וברדיו, ופונה גם לגמלאים.