בקרוב: מסוע באורך 500 מטרים יעביר סחורות לעזה

הקמת המסוע מושלמת בימים אלה במעבר כרם שלום שבגבול עזה, בהשקעה שהוערכה בכ-20 מיליון שקל

רצועת עזה / צילום: רויטרס
רצועת עזה / צילום: רויטרס

רשות המעברים במשרד הביטחון תחנוך בשבועות הקרובים מסוע באורך של כ-500 מטר שיאפשר העברת אגרגטים וסחורות משטח ישראל לרצועת עזה. הקמת המסוע מושלמת בימים אלה במעבר כרם שלום שבגבול עזה, בהשקעה שהוערכה בכ-20 מיליון שקל.

במשרד הביטחון אומרים כי עם הפעלת המסוע, יתאפשר הידוק הפיקוח על העברת הסחורות מישראל לעזה, על רקע הניסיונות הגוברים להברחת סחורות לרצועה. עם פתיחתו, משאיות שמגיעות אל המעבר מישראל יפרקו את תכולתן אל המסוע ולאחר בדיקת הסחורה יתאפשר השינוע שלה לרצועה, בלי מגע יד אדם. כיום, משאיות עוברות בדיקות שיקוף, פורקות את התכולה באזורים שהוגדרו לכך במעבר, מועמסות מחדש על משאיות אחרות והן משנעות אותן לעזה.

לפי נתוני רשות המעברים, ב-2016 חלה עלייה של 165% במספר הניסיונות להבריח סחורות אסורות מישראל לרצועה. הסחורות שנתפסו כוללות משלוחים של טיסנים ורחפנים, צינורות אלומיניום וברזל, חליפות ואמצעי צלילה, כוונות לייזר ועוד.

העלייה במספר הניסיונות להבריח סחורות אסורות לעזה באה על רקע המאמצים של צבא מצרים לצמצם את הברחות הטובין לעזה דרך המנהרות שליד רפיח.

בזמן שמשרד הביטחון משלים את הקמת המסוע החדש בכרם שלום, יזמים ישראלים שהקימו בעבר מסוע דומה במעבר קרני שבצפון הרצועה מנהלים מאבק משפטי ממושך במדינה ותובעים ממנה 64 מיליון שקל. לטענת היזמים, אף שהשקיעו מיליוני שקלים בהקמת המסוע שנועד להוביל אגרגטים וחומרי בנייה מישראל לעזה, ישראל סגרה את מעבר קרני ב-2007 בעקבות תפיסת חמאס את השלטון שם. באותה תביעה טענו היזמים כי המדינה דחתה את הצעתם להעתיק את המסוע שהקימו למעבר כרם שלום ובכך נגרמו להם הפסדים של עשרות מיליוני שקלים.