דניה סיבוס צפויה להפריש עשרות מיליונים בגין פרויקטי תשתית

ההפחתות הצפויות בדוחות הכספיים לשנת 2016 נובעות מכך שעלויות הפרויקטים התבררו כגבוהות מהצפוי ■ מדובר בעיקר בהפרשות הקשורות לגידול בעלויות של הקמת נמל התעופה רמון באזור תמנע ושלל חלקה של החברה בפרויקט הרכבת הקלה בת"א

הרכבת הקלה תחנת אלנבי / צילום: תמר מצפי
הרכבת הקלה תחנת אלנבי / צילום: תמר מצפי

חברת דניה סיבוס, הזרוע הקבלנית של קבוצת אפריקה ישראל , צפויה לרשום בדוחות הכספיים לשנת 2016 הפחתות של עשרות מיליוני שקלים בגין פרויקטים בתחום התשתיות אותם היא מקימה, כך נודע ל"גלובס". על-פי הערכות בשוק, מדובר בעיקר בהפרשות הקשורות לגידול בעלויות של הקמת נמל התעופה רמון באזור תמנע ושל חלקה של החברה בפרויקט הרכבת הקלה בת"א.

דניה סיבוס, חברה בת בבעלות מלאה של אפריקה ישראל, עוסקת בשני תחומים עיקריים, קבלנות בנייה וקבלנות תשתיות, ומחזיקה בנוסף ב-74% ממניות אפריקה מגורים בשווי של 750 מיליון שקל. ב-2015 רשמה דניה סיבוס רווח לפני מס של 59 מיליון שקל מפעילויות הבניה והתשתיות, ואילו בתשעת החודשים הראשונים של 2016 עמד הרווח לפני מס מפעילויות אלו על 46 מיליון שקל.

 

יהיה אישור מהמדינה?

דניה סיבוס נחשבת לאחת מ-5 חברות הבניה והתשתיות הגדולות בישראל, כאשר בתחום התשתיות היא פועלת בעיקר כזכיין או כקבלן מבצע עבור המדינה בהקמה של תשתיות נתיבי תחבורה. נכון לסוף 2015, הציגה החברה צבר הזמנות בהיקף של 1.588 מיליארד שקל, לאחר שזכתה באותה השנה בפרויקטים בהיקף של 1.516 מיליארד שקל.

ההפחתות המדוברות קשורות כאמור בעבודות עליהן התחייבה החברה בעבר, ואשר העלויות בהן התבררו כגבוהות מהצפוי. במכרזים כגון אלו נדרשות לעתים חברות התכנון והביצוע לשנות בדיעבד את תנאי המפרט, ולשם כך מבקשות את אישור המדינה לקבלת הכנסות נוספות. עם זאת, ההכרה בתוספת ההכנסות יכולה להתבצע רק לאחר קבלת אישור מטעם המדינה, שטרם התקבל במקרים אלו.

שני הפרויקטים עליהם מדובר, כאמור, הם הרכבת הקלה בת"א ונמל התעופה רמון. אשר לראשון, בדצמבר 2015 זכו דניה סיבוס וחברה בינלאומית במכרז להקמה במשותף שלוש תחנות תת-קרקעיות בחלק המזרחי של הקו האדום, ולחפור את המנהרה שתחבר ביניהן. משך הביצוע של הפרויקט עומד חמש שנים וחצי, כאשר תמורת העבודות מוערכת בסך של 1.7 מיליארד שקל וחלקה של דניה סיבוס עומד על 800 מיליון שקל.

עוד קודם לכן, זכתה דניה סיבוס בשנים 2014 ו-2015 בפרויקטים להקמת בית הנתיבות, מגדל הפיקוח, ומבנים נוספים בשדה התעופה רמון שעתיד להיפתח השנה, תמורת כ-550 מיליון שקל. גם בפרויקט זה טרם אושרו חלק מבקשות החברה לתמורות נוספות בשל עלייה בהוצאות שנבעה מהצורך לערוך שינויים בתוכניות המקוריות שהוגשו למכרזים.