לא עוד שוטף+90? המדינה תשלם לקבלנים לפי שוטף 30-45

ועדת הכלכלה לא החריגה את השיפוצניקים, כפי שהוחרגו הקבלנים, ובכך יקבלו את הכספים לפי שוטף פלוס 30-45

לאחר שקבלני הבנייה הוחרגו מהצעת חוק מוסר התשלומים לספקים, רשמה התאחדות קבלני השיפוצים הצלחה לחבריה. לפי החוק, יקבלו המשפצים תמורה לעבודתם ממשרדי הממשלה או גופים ציבוריים מטעמה בשוטף פלוס 30-45 (כאשר מדובר במשרדי ממשלה התשלום הוא שוטף פלוס 30, כאשר מדובר ברשויות מקומיות התשלום יעמוד על שוטף פלוס 45).

כזכור, ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה בשבוע שעבר את הצעת חוק מוסר התשלומים לספקים, והוא אמור לעלות בקרוב לקריאה שנייה ושלישית. מטרתו של החוק לקבוע מועדים קבועים בהם הגופים הממשלתיים והציבוריים יחויבו לשלם לספקיהם. החוק קובע כי התשלום לספקים יועבר תוך 30-45 יום מיום קבלת החשבון.

קבלני הבנייה הוחרגו מהחוק בלחץ הרשויות, שטענו שאי אפשר לשלם להם בפרק זמן כה קצר, מכיוון שהליך בדיקת פרויקטים בתחום הבנייה והתשתיות דורשים זמן ממושך יותר ולכן ועדת הכלכלה קבעה שמועד התשלומים במקרה שלהם יעמוד על שוטף +70. במקרה שהקבלנים יבצעו עבודות עבור רשות מקומית התשלום יהיה עד שוטף פלוס חמישה חודשים.

ערן סיב, יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים "הפעלנו את מלוא כובד משקלנו על מנת להשוות את תנאי התשלום של קבלני השיפוצים לשאר הספקים במשק. מלכתחילה ההחרגה של ענף הבנייה היא שערורייתית, אין סיבה שכל הספקים במשק יקבלו תשלום בזמן ורק הקבלנים יוחרגו. ראוי היה שהרשויות יתייעלו וימצאו את הדרך לשלם גם לענף הבנייה בזמן.

"קל וחומר כשזה נוגע לקבלני שיפוצים שבמקרים רבים עוסקים בעבודות קלות יותר, ואין כל סיבה שבדיקת חשבון שהגיש קבלן שיפוצים על עבודות פשוטות תימשך שבועות ואת כספו יראה רק לאחר 70 יום. השיפוצניקים הם עסקים קטנים והם אינם יכולים להתמודד עם תשלומים דחויים בזמן שאת המשכורות לעובדים ואת חומרי הבניין הם צריכים לשלם במזומן, טוב החליטו המחוקקים לבטל את רוע הגזירה ברגע האחרון. ענף השיפוצים הוא ענף שפועלים בו אלפי עסקים קטנים ומוסר תשלומים תקין מצד מזמיני העבודה ממשלתיים והציבוריים יכול לתרום ליציבותו ולתדמיתו".