פלאפון: רמקול ב"מתנה" התברר כחיוב בסכום של כ-1,100 שקל

"בפלאפון אמרו לי 'את דואגת יותר מדי. זה מבצע, ללא עלות, שום שקל נוסף' - ואז חויבתי" ■ פלאפון: "הלקוחה תוכל לבטל את העסקה ולקבל את כספה בחזרה, מטעמים שירותיים ולשביעות-רצונה"

סיפורי הטאבלטים או מוצרי האלקטרוניקה האחרים "במתנה" לא יודעים מנוח, ותלונות בנושא ממשיכות לזרום ל"גלובס". הפעם מדובר בלקוחה של פלאפוןשטענה כי רמקול בלוטות' שהובטח לה במתנה התברר בדיעבד כעסקה לכל דבר ועניין, שבגינה היא חויבה בסכום של כ-1,100 שקל (בפריסה ל-36 תשלומים).

המעניין בסיפור הוא הגדרת הלקוחה את עצמה, לא ככזו המשתייכת לקהל צרכנים "מוחלש" שקל יותר להטעות בסיפורי המתנות, אלא היא מגדירה את עצמה כצרכנית מודעת וערה. "גם אני, אדם סביר ומשכיל, בעל מודעות צרכנית, 'רכשתי', ללא ידיעתי, מוצר מפלאפון בעלות של מאות שקלים. במקרה שלי לא מדובר בניצול של חוסר הבנה, כמו שמצטייר לעתים בתקשורת (צרכנים קשישים, בעלי קושי בשפה וכו'), אלא בהונאה פשוטה.

"בשחזור האירוע אני חייבת לציין שזה מרתק ודוחה כאחד לראות עד כמה המלכודת הזו מתוכננת. השיחה עם הנציגות באותה פגישה הייתה ברורה וחד-משמעית. שאלתי שאלות רבות על הרמקול, ונעניתי שוב ושוב בסגנון 'את דואגת יותר מדי. זה מבצע, ללא עלות, שום שקל נוסף...'", כך סיפרה בפנייתה ל"גלובס".

סיפור ה"רכישה שלא הייתה", כהגדרתה, התרחש באוגוסט האחרון בסניף פלאפון בעפולה. לטענת הלקוחה, אותו רמקול הוצע לה כחלק מחבילת שהוגדרה כ"מבצע קיץ", כשהיא מציינת כי "לא התעניינתי ברכישתו, לא ביקשתי שיוצג לי ולא שקלתי לרכוש אותו. המוצר הונח לפני ביוזמת הנציגה, ויצאתי איתו מהסניף רק אחרי ששוכנעתי, לאחר שיחה ארוכה ושאלות רבות, שמחירו כלול במחיר החבילה במסגרת מבצע".

 

בדומה לסיפורים אחרים בדבר מתנות שנויות במחלוקת, גם כאן סיפרה הלקוחה כי "עם גילוי החיובים פניתי לסניף על-מנת לתקן את הטעות - שם הוצגו לי מסמך חתום והקלטה. הוכחות לכאורה כאילו הוצגו בפניי פרטי העסקה, ומשתמע כאילו ביצוע העסקה בוצעה מבחירתי, למרות שלא כך היה".

לדבריה, "פניתי גם למוקד לפניות הציבור של פלאפון, ונעניתי כי 'נמצא שהעסקה נכונה ותקינה' ו'מצטערים, חתמת' - תשובה שקיבלתי בסניף מאותה נציגה ששכנעה אותי 3 חודשים קודם לכן מעבר לכל ספק שמדובר במבצע, ושאני חשדנית שלא לצורך".

מפניות הציבור של החברה נומק בפני הלקוחה כי "במעמד העסקה נמסרו לך פרטים מלאים ומדויקים באשר למרכיבי העסקה. לפיכך צר לנו, אך איננו מקבלים את דרישתך לביטול העסקה".

בהתייחס לכך אמרה ר' כי "פלאפון מתבצרת מאחורי קיומן של ראיות וטוענת כי אלה מוכיחות שהעסקה התבצעה ואף התבצעה כשורה. את הראיות מייצרת פלאפון במהלך הפגישה עם הלקוח, ונדמה כי היא מכינה עצמה לקראת עימות בו יתכחש הלקוח לעסקה או לתנאיה. החתימה מתנוססת על שלל מסמכים, ובהם אותיות קטנות - והרבה. מציגים הקלטה קצרה ולא מייצגת, ואני תוהה - אם כבר מקליטים, מדוע לא מוקלטת כל הפגישה? הלקוח, שאינו מורגל בייצור ראיות, עומד נבוך מול חומת הבטון הבצורה שמולו, שממנה עולה כי הוא 'מבולבל. לא זוכר או לא הבין' ובכל זאת - 'העסקה תקינה'.

"בשיחה בסניף, אליו הגעתי כדי ליישב את הטעות, רמזה לי הנציגה שגם היא לפעמים קונה בסופר דברים שלא התכוונה. ובכן - אינני מבולבלת. הרגלי הצריכה שלי ברורים לי. אינני קונה בלי להתכוון, ואינני שוכחת רכישות בסכומים כאלה. נכחתי בפגישה, ואני יודעת מה נאמר בה. הייתי ספקנית לגבי הרמקול שהונח לפניי. שאלתי ווידאתי מספר פעמים.

"התשובות שקיבלתי, משתי נציגות שונות, היו חד-משמעיות: לא מדובר בשום עלות נוספת. המכשיר כלול במחיר החבילה במסגרת מבצע. לא הוזכר מחיר ולא תנאי תשלום. ההסברים שכנעו אותי. לא היה בלבי שום ספק לגבי אופי העסקה כאשר עזבתי את הסניף. אם היה מתעורר בלבי ספק, לא הייתי יוצאת מהסניף כאשר בידי מכשיר שלא התעניינתי ברכישתו, ללא כל קשר למחירו. לא ביצעתי את העסקה. לא קניתי. הוטעיתי", היא מספרת.

ומה אומרים בפלאפון לנוכח טענותיה המוצקות? תגובת החברה: "פלאפון העמידה ללקוחה את האפשרות לבטל את העסקה ולקבל את כספה בחזרה, מטעמים שירותיים ולשביעות-רצונה".