מפרץ חיפה באמת עושה אותנו חולים? בקרוב נדע יותר

המשרד להגנת הסביבה ישקיע 10.2 מיליון שקל ב-12 מחקרים הקשורים לתחלואה בסביבת מפרץ חיפה ■ בנוסף אישר 4 מחקרים בנושא של תחליפי נפט לתחבורה, 3 מחקרים בנושא שפך הנפט בעברונה בהיקף של 1.05 מיליון שקל ו-5 מחקרים נוספים בנושא בנייה ירוקה בהיקף של 1.49 מיליון שקל

בית זיקוק מפרץ חיפה / צילום: איל יצהר
בית זיקוק מפרץ חיפה / צילום: איל יצהר

המשרד להגנת הסביבה ישקיע 10.2 מיליון שקל ב-12 מחקרים הקשורים לתחלואה בסביבת מפרץ חיפה. זאת, בהתאם להחלטת הממשלה בעניין התוכנית הלאומית לצמצום זיהום אוויר והפחתת סיכונים סביבתיים במפרץ.

המחקרים יבדרו את הקשרים בין מרכיבים שונים ורמות שונות של זיהום אוויר במפרץ חיפה לבין תחלואה בקבוצות אוכלוסייה שונות ובאזורים שונים. כך למשל, ייעשה שימוש בכלים של ניטור ביולוגי על-מנת לבחון את הקשר בין חשיפת פרטנית של נשים הרות וילדים למזהמים סביבתיים כמו מתכות כבדות, מזהמים אורגניים וחומרי הדברה לבין התפתחות הילדים. במחקרים נוספים ייבדק הקשר בין חשיפה למזהמים ובין תפקודי ריאה ותחלואה בסרטן.

בנוסף, מחקרים סביבתיים יבדקו את אופן פיזור הזיהום של החורים הנפלטים במפרץ חיפה וישייכו חלקיקים שונים באוויר ובמים למקורותיהם.

בנוסף למחקרי חיפה, אישר המשרד להגנת הסביבה ארבעה מחקרים בנושא של תחליפי נפט לתחבורה, בהיקף כולל של 501 אלף שקל, שלושה מחקרים בנושא שפך הנפט בעברונה בהיקף של 1.05 מיליון שקל וחמישה מחקרים נוספים בנושא בנייה ירוקה בהיקף של 1.49 מיליון שקל. סך מימון המשרד למחקרים שיוצאים לדרך בימים אלה הוא 13.2 מיליון שקל.