חוק מס דירה שלישית: 200 בעלי דירות כבר ביקשו למכור

רשות המסים דוחה עד סוף יוני את הדיווח לפי חוק מס דירה שלישית, וזאת על רקע אי-הוודאות בנוגע לחוק בשל הדיון בבג"ץ

עו"ד רו"ח משה אשר / צילום: איל יצהר
עו"ד רו"ח משה אשר / צילום: איל יצהר

לאור אי-הוודאות בכל הנוגע לעתידו של מס ריבוי דירות (מס דירה שלישית), ברשות המסים החליטו היום (ד') לדחות את מועד הדיווח אליו מחויבים מרובי הדירות, למועד מאוחר יותר.

נזכיר כי חוק מס ריבוי דירות קובע כי בעלי זכויות בלמעלה מ-2.5 דירות יצטרכו להחליט האם הם מוכרים את הדירות הנוספות - או לשלם מס בגובה 1% משווי הדירה או עד תקרה של 18 אלף שקל לשנה.

החוק נכנס לתוקפו בתחילת השנה, לאחר שאושר במסגרת חוק ההסדרים, אולם לאחר אישורו הוגשו כנגדו 6 עתירות לבג"ץ. לפני שבועיים דן בג"ץ בנושא אך נמנע מלהכריע, ודיון נוסף נקבע ל-23 במארס, בשבוע הבא.

במסגרת הדיון מתחו שופטי בג"ץ ביקורת על התנהלות הממשלה והכנסת וביקשו להבין מדוע בעוד הכנסת הודתה שנפל פגם מהותי בהליך החקיקה - הן הממשלה והן הכנסת ביקשו מבג"ץ להותיר את החוק כל כנו ולהסתפק באזהרה בלבד.

בינתיים, כל עוד אין הכרעה בבג"ץ, החוק עדיין בתוקף, וככל שהדיונים מתעכבים, מועד הדיווח שקבע החוק לרשות המסים הלך והתקרב. משום שמעל החוק עומדת עננת אי-ודאות, ביקשו בשבוע שעבר אחת מקבוצות העותרים נגד החוק מבג"ץ כי יורה למשרד האוצר ולרשות המסים לדחות ב-90 יום את מועד הדיווח שנקבע לסוף מארס.

 

היום הודיעו ברשות המסים כי "מנהל רשות המסים, משה אשר, בהתייעצות עם שר האוצר, משה כחלון, דחה את מועד הדיווח כמפורט בחוק המיסוי על ריבוי דירות מיום 31 במארס ליום 30 ביוני 2017. עד למועד זה יהיה על בעלי 3 דירות ומעלה להגיש הצהרה לרשות המסים עם פירוט נכסיהם".

עוד עולה מהודעת רשות המסים כי עד היום בוצעו 200 עסקאות של מכירת דירות על-ידי מרובי דירות, בהן המוכרים ביקשו לנצל את ההטבות שמגיעות להן במסגרת חוק מס ריבוי דירות. נזכיר כי חוק מס ריבוי דירות קבע כי משקיע שימכור דירה עד אוקטובר 2017, יוכל לזכות בהטבה בדמות מענק שיקוזז ממס השבח שעליו לשלם בעקבות המכירה עד גג של 85 אלף שקל. הטבה נוספת שנקבע במסגרת החוק היא אפשרות השקעה ייחודית למשקיעים עם הקלות מיסוי. חשוב לציין כי מדובר ב-200 דירות שנמכרו במהלך חודש ינואר בלבד, כאשר אלו העסקאות שנקלטו ברשות המסים לאחר הדיווח ונכון להיום גורמים הבקיאים במספרים מדווחים על מספר דירות גבוה יותר שנמכר עד חודש מרץ. 

נציין כי מדובר ב-200 עסקאות שבוצעו עד כה, ובאם החוק יבוטל או יחזור לדיון מחודש בכנסת אחרי הדיון בבג"ץ, תצטרך המדינה להחליט מה יהיה בגורל ההבטחה אודות המענק וההטבה למוכרים שהתבססו על החוק, גם אם לא יהיה בתוקף.

לדברי חי אוחנה ממשרד ירון אלדר פלר שורץ ושות', אשר שימש עד לאחרונה כמנהל תחום שומה במיסוי מקרקעין מרכז, "רשות המסים הייתה קשובה, הן למהלכים המשפטיים המתנהלים בימים אלה בבג"ץ, והן להיערכותה בכל הקשור ליישום החוק והתקנות. יש לציין כי חרף הודעת הרשות, כל עוד לא נפסק אחרת בבג"ץ או בכנסת, החוק שריר וקיים והחיוב במס, חל מתחילת השנה ורק מועד הדיווח על ריבוי הדירות נדחה. לכן, מוטב כי המחזיקים בדירה שלישית ומעלה יכלכלו את צעדיהם בהתאם".