התוכן הוא המלך: כיצד ניתן להיחשף להשקעה בתחום בארה"ב?

לפני 21 שנה חזה ביל גייטס את השינוי שמתרחש לנגד עינינו: תחום התקשורת והכבלים מאבד מכוחו, ומולו מתעצמות חברות המדיה והבידור ■ התוכן הוא המלך החדש? נראה שכן

ביל גייטס. האיש העשיר בעולם / צילום: רויטרס
ביל גייטס. האיש העשיר בעולם / צילום: רויטרס

לפני 21 שנים, בשנת 1996 פרסם ביל גייטס מאמר שכותרתו הייתה "התוכן הוא המלך", העוסק בשינויים בתעשיית המדיה, הטלוויזיה והאינטרנט בארה"ב, ושם כתב: "תוכן הוא התחום העיקרי שחברות יצליחו לייצר ממנו כסף בעולם האינטרנט, בדיוק כפי שהיה בתחום השידור בכבלים. מהפכת הטלוויזיה שהחלה לפני חצי מאה, הולידה מספר תעשיות, ביניהן ייצור טלוויזיות ותשתיות כבלים, אך התחום שישרוד בטווח הארוך, הוא התחום שמשתמש בפלטפורמה הזו כדי לספק מידע ותוכן".

תחום התוכן והבידור האמריקאי עובר בשנים האחרונות שינוי מבני ויוצר הזדמנויות השקעה מעניינות. ב-4 השנים האחרונות השיג מדד חברות המדיה והבידור ב-S&P תשואה עודפת של 13% על מדד ה-S&P 500 וכמעט 47% מעל מדד חברות התקשורת והכבלים. החברות בענף זה מאופיינות ברמת מכפילי רווח סביבות ה-22.5 וקצבי שנתיים צמיחה של 7%-8% בהשוואה למכפיל רווח ממוצע 26 וקצב צמיחה של 5%-6% בממוצע במדד ה-S&P 500.

עולם המדיה משנה צורה

שוק הבידור והתוכן העולמי מוערך בכ-1.5 טריליון דולרים, כאשר השוק האמריקאי לבדו מהווה כשליש מהשוק העולמי. תחום המדיה מתחלק למספר ענפים וכולל הפקות תוכן לטלוויזיה, תעשיית סרטי קולנוע, שידורי ספורט, תוכן מודפס ודיגיטלי. חברות התוכן הגדולות פעילות ברובן לפחות ב-2 ענפים.

עד לפני מספר שנים תחום התוכן לטלוויזיה היה מקור ההכנסה העיקרי של החברות והיווה כ-30% מפעילותן, אך בשנים האחרונות חלה דעיכה בצמיחה עקב שינוי בטעמי הצופים, המתבטא במעבר מתוכן כללי לתוכן לפי דרישה בערוצים מכוונים ודיגיטליים.

כדי להתאים את עצמן לעולם המתחדש, החלו חברות המדיה להשקיע בתחום הדיגיטלי. כך, ענקית המדיה Comcast הודיעה לאחרונה על השקעה של חצי מיליארד דולר באפליקציית סנאפצ'ט. בנוסף, תאגיד המדיה NBC מושקע בפורטל האינטרנטי BuzzFeed הפופולרי בקרב צעירים, באתר החדשות לנוער Vox ובפורטל הספורט SportsEngine. סך ההשקעות של NBC בתחום הגיעו כבר ל-1.5 מיליארד דולר ב-18 החודשים האחרונים.

האסטרטגיה העסקית העומדת מאחורי מהליכים אלו, היא ההבנה שהצופים הצעירים (דור ה-Y ודור ה-Z) מעדיפים להיחשף לתוכן לפי דרישה דרך האינטרנט ולא דרך הערוצים המסורתיים. לפי המחקר שנעשה על-ידי חברת EMarketer, מספר הצפיות החודשיות בתכנים דיגיטליים צפוי לעמוד על 730 מיליון בשנת 2020 ולהתקרב למספר הצפיות בתחום הטלוויזיה המסורתית, שעומד היום על 1.1 מיליארד צפיות בחודש. גם חברות הפרסום רואות את המספרים ומפנות משקל רב יותר לפרסום בערוצי האינטרנט, בדגש על הרשתות החברתיות.

לחברות התוכן נוצרת כאן הזדמנות היסטורית ליצור שיתופי פעולה חשובים עם רשתות חברתיות ופלטפורמות מדיה חדשות הצפויות להגדיל את כמות התוכן הנרכש ולהגיע לקהלים רחבים יותר. ההערכה היא שהעתיד של הטלוויזיה ישתלב באופן מלא בתוך הרשתות החברתיות, לצורך צריכת וידאו ולכן חברות התוכן ישחקו תפקיד משמעותי במיצוב חברות האינטרנט ויהנו מחוזים ארוכי טווח שצפויים להניב לחברות אלה תזרים יציב.

מלחמת המיזוגים מתחדשת

שירותי התוכן עברו אבולוציה בעשור האחרון - התוכן אשר בעבר שודר באמצעות חברות כבלים מסורתיות, הצריך השקעה בתשתית לוגיסטית (כבלים, לוויינים, ממירים) המתאימה לערוצי תוכן כללי. משם הוא עבר לשירותי תוכן ממוקד וסלקטיבי (חבילות הערוצים), תוכן על-פי דרישה (VOD) ובהדרגה הוא עובר ממימד הכבלים למימד האינטרנטי, מה שהופך את התוכן לזמין גם במכשירי הסלולר והטאבלט. מגמה זו הפכה למעשה את חברות התשתית והכבלים לחברות "ברזלים" ואת חברות התוכן לסחורה חמה.

זוהי סחורה כל כך חמה, עד כדי כך שחברות הכבלים המסורתיות החלו במלחמת מיזוגים, אשר הגיעה לנקודת רתיחה בשנת 2016. הדוגמה הבולטת ביותר היא הצעת הרכש של ענקית התקשורת אמריקאית AT&T (T US) לתאגיד המדיה טיים וורנר (TWX US) בסכום של 85 מיליארד דולר, מה שהופך את העסקה הזאת, במידה ותצא לפועל, לעסקה הגדולה ביותר בהיסטוריה שנעשתה בתעשיית המדיה.

מהלכים אלו מטשטשים את הגבולות בין חברות המפיקות לחברות שמספקות תכנים, מה שיציף ערך לחברות המדיה. בנוסף, אנו צופים כי חברות אחרות בתחום הבידור יבצעו ספין-אוף לחטיבות התוכן שלהן. בין החברות הפוטנציאליות נזכיר את סוני, AMC, Comcast ועוד.

חיים בסרט

תחום נוסף שנמצא בתנופה מחודשת בשנים האחרונות, הוא הפקות הסרטים, אשר צומח ברמה דו-ספרתית גבוהה. התחום מהווה כבר 15% מסך הכנסות חברות המדיה וחלקו עולה באופן עקבי. ענקיות המדיה דיסני, טיים וורנר, פוקס ו-NBC גילו את הפוטנציאל, ולפי הערכות, היקף ההכנסות מסרטי קולנוע צפוי לעמוד על למעלה מ-40 מיליארד דולר בסוף שנת 2017 ועל 50 מיליארד דולר בשנת 2020.

הסיבה המרכזית היא שמספר הסרטים המוגדרים כשוברי קופות, עולה משנה לשנה וצפוי לעמוד על 10 סרטים בשנת 2017. לדוגמה, חברת דיסני צפויה להפיק ב-3 שנים הבאות 13 סרטים חדשים מסדרת גיבורי העל של Marvel. בסך הכל בתעשייה צופים לעוד 41 סרטי שוברי קופות ב-3 שנים הבאות וכל עוד שהצופים יצביעו ברגליים ובכיס, מגמה זו צפויה להמשיך ולהתחזק.

כיצד ניחשף לתחום התוכן האמריקאי?

ניתן להיחשף לתחום התוכן האמריקאי באמצעות ETF הנסחרת בארה"ב בשם PowerShares Dynamic Media (PBS US). התעודה כוללת 31 חברות מובילות בתחום, כמו יאהו!, טיים וורנר, דיסני ופייסבוק. שני הסקטורים העיקריים הם חברות תוכן (70%) וחברות טכנולוגיה (20%). לצד היתרונות המוזכרים לעיל, יש לזכור כי תחום זה חשוף לרגולציה בתחום המיזוגים ורכישות ולשינויים המושפעים מטעמי הצרכן.

הכותב הוא אנליסט באינפיניטי. הגורמים בכתבה עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים, לרבות אלו שהוזכרו בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

מיזוגים ורכישות בתחום המדיה
 מיזוגים ורכישות בתחום המדיה