הממונה על טוהר מידות בתע"א פרש עם תחילת החקירה הגלויה

הממונה, נועם גולן: "מדובר ביציאה לפנסיה מוקדמת, ואין שום קשר בין העזיבה לבין ההתרחשויות. צר לי על מה שקרה למיכאל מירב"

"שומר הסף" העיקרי של התעשייה האווירית (תע"א), נועם גולן, הראשון שקיבל את המידע על החשדות לשחיתות בחטיבת בדק בתעשייה האווירית, התפטר מתפקידו ערב פתיחת החקירה הגלויה בחשד לשחיתות מסיבית בתע"א - כך נודע ל"גלובס".

גולן כיהן כראש מינהל חקירות וטוהר מידות בתעשייה האווירית, ולמעשה היה הזרוע הארוכה בתע"א של הממונה על הביטחון במשרד הביטחון (מלמ"ב). בדצמבר 2011 הוא נפגש עם מיכאל מירב, מהנדס מכונות ומחשבים שהיה "מנהל הספקים" של מפעל אביזרים בחטיבת בדק לשיפוץ והשבחת מטוסים בתע"א, שעסק בהזמנות טובין ושירותים בהיקף של עשרות מיליוני שקלים בשנה. מירב נחשב לעובד מסור, שגם קיבל תעודת הוקרה על תרומה מיוחדת לפרויקט עבור מדינה זרה.

בפגישה ביניהם מסר מירב לגולן מידע על הטבות בקנה-מידה גדול לספקים שונים של מפעל האביזרים, ובעיקר חברת "א.ב. שירותי תעופה" של האחים ביראני מדליית אל-כרמל, שאביהם, עלי ביראני, היה חבר בסיעת עוז בהסתדרות אותה הקים והנהיג השר חיים כץ.

יום למחרת הפגישה עם גולן, קיבל מירב הודעה על זימונו לשימוע לקראת פיטורים. גולן עצר שני זימונים לשימוע, אבל בסופו של דבר מירב פוטר מעבודתו בתע"א במאי 2012.

"פלנטות אחרות"

גולן אמר אתמול (א') ל"גלובס" ביחס לעזיבתו את תע"א כי "מדובר ביציאה לפנסיה מוקדמת, ואין שום קשר בין העזיבה לבין ההתרחשויות, שאת הדמויות בהן אני מכיר, ואני חושב שלא ראוי שאני אכנס לפרטים בשלב זה של חקירה שאני מברך עליה".

לשאלה מדוע עבר זמן כה רב ממסירת המידע על-ידו ועד החקירה הגלויה, אמר גולן כי "מדובר בתהליכים. מאוד לא קל לחקור עניינים כאלה, ויש אנשים שחוששים לדבר. השלב שלי היה שלב של טרום חקירה, ובסופו מסרתי בתחילת 2014 דוח בן 18 עמודים למנהל יחידת החקירות".

לשאלה האם היו לו מגעים עם חיים כץ, השיב גולן: "כץ קרא לי 'השריף', אבל חוץ משיחה קצרה או שתיים, כץ ואני חיים בפלנטות אחרות בתפיסת העולם; לגבי מיכאל מירב - היה צריך לבדוק כל מילה שלו, וצריך לברך על אנשים כאלה שמגלים כזו רמה של אכפתיות במערכת הציבורית. צר לי על מה שקרה למיכאל מירב, וכואב לי על הקטע שבסופו של דבר מיכאל ובת זוגו זיהו אותי לא נכון, כאילו לקחתי חלק במהלך של 'לא לטפל בתלונות שלו'".

מהתעשייה האווירית נמסר: "נועם גולן כיהן בתפקיד ראש מינהל חקירות וטוהר מידות בתעשייה האווירית. הוא היה עובד החברה, וממנה קיבל את שכרו. במסגרת תפקיד זה היה בקשר קבוע עם מלמ"ב. במהלך תקופת עבודתו הוא ביקש וקיבל היתר לביצוע עבודה פרטית במתן הרצאות. גולן פרש מהתעשייה האווירית במסגרת יציאה לפנסיה מוקדמת בסוף פברואר 2017".