400 מיליון ש' השקעה: כך הפך אתר חירייה למתקדם בעולם

לאחר כמה חודשי הרצה הושק רשמית בחיריה מפעל RDF החדש, ההופך מדי יום 1,500 טון של פסולת ביתית לכ-500 טון תחליף דלק

מפעל מחזור חירייה / צילום: מתוך הוידאו
מפעל מחזור חירייה / צילום: מתוך הוידאו

לאחר כמה חודשי הרצה הושק הבוקר רשמית באתר חיריה מפעל RDF, ההופך מדי יום 1,500 טון של פסולת ביתית לכ-500 טון תחליף דלק, שיספקו 20% מהאנרגיה הדרושה למפעל המלט נשר. את המפעל הקימו יחד בהשקעה של 400 מיליון שקל איגוד ערים דן לתברואה, נשר מפעלי מלט, וחברת ורידיס, העוסקת בניהול פסולת, התפלת מים, טיפול בשפכים, מתקני אנרגיה מתחדשת ושיקום קרקעות מזוהמות.

כמויות הזבל שקולט המפעל הן כמחצית מכמות הזבל המיוצרת בגוש דן, כאשר המחצית השנייה עוברת להטמנה. הפסולת ממוינת ונגרסת באמצעות טכנולוגיות מתקדמות, ומרכיבים המתאימים לבעירה, כמו פלסטיקים, שקיות ניילון, טקסטיל, גזם, קרטון ונייר, מועברים כדלק חלופי לכבשני מפעל נשר. הטכנולוגיה חוסכת שטחי הטמנה, עלויות סביבתיות של שינוע פסולת לדרום והפחתה בפליטת גזי חממה.

לדברי מנכ"ל ורידיס, אריאל קפון, למרות שהקמת המפעל היא "אבן דרך" סביבתית, "אנחנו עדיין מצויים עשור מאחורי המדינות המתפתחות בעולם. כדי לאפשר למהלכים כאלה לקרות שוב וכדי לאפשר לתושבי ישראל ליהנות מפתרונות מתקדמים אלו, אנו מצפים מהמדינה לפעול למען קידומם ולהתאים את הרגולציה, אמצעי האכיפה והבקרה והתקציבים לרוח הזמן".

לדברי יו"ר פארק המחזור חירייה וממלא מקום ראש עיריית תל אביב יפו, עו"ד דורון ספיר: "מפעל ה RDF הינו מפעל חדשני, גמיש ומודולרי, אשר מהווה מודל מוצלח לשידוך בין תעשיה שזקוקה לחומרי גלם ולאנרגיה, בין מגזר עירוני שזקוק לפתרון בעיית הפסולת וגוף טכנולוגי שמוכן לקחת סיכון אל מול האתגר. זהו מודל הקיים בעולם ועכשיו גם בתחום האשפה בארץ".

משה קפלינסקי, מנכ"ל נשר מפעלי מלט ישראליים, ציין כי "פרויקט ה-RDF מציב את ישראל בשורה אחת עם הטכנולוגיות המתקדמות ביותר באירופה, תוך שהוא מאפשר צמצום של ההשפעות הסביבתיות של משקי הבית בישראל, יחד עם צמצום של צריכת האנרגיה ממקורות מסורתיים. זהו צעד נוסף בדרך להגשמת החזון של תעשייה ישראלית מתקדמת שרואה בשמירה על הסביבה ערך עליון".