"עובדים פיקטיביים" בנמל אשדוד יפרקו את הזמנות הרכבת?

במסגרת ההסכם בין רכבת ישראל לנמל אשדוד, ייפרקו קטרים וקרונות בנמל החל מהשבוע הבא ■ במסגרת ההיערכות למימוש ההסכם, ועד עובדי התפעול הציג דרישות שנויות במחלוקת

נמל אשדוד / צילום: איל יצהר
נמל אשדוד / צילום: איל יצהר

החל מהשבוע הבא ייפרקו בנמל אשדוד קטרים וקרונות שהזמינה רכבת ישראל בקצב של כ-4 בחודש, במסגרת הסכם בין הרכבת לנמל ל-7 שנים, זאת לאחר שמאז 2011 נפרק כל הציוד החדש של הרכבת בנמל חיפה. היום הגישה הנהלת הנמל בקשה לבית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע, להורות על בוררות עם ההסתדרות על אופן פריקת האוניות.

את הנמל מייצג עו"ד יעקב מלישקביץ', שותף בנ. פינברג, שכתב בבקשה כי כחלק מההיערכות למימוש החוזה החדש פנתה ההנהלה לוועד עובדי התפעול, המייצג 720 סוורים ועובדי ציוד מכני, בבקשה לכנס מועצת ייצור שתקבע את מספר העובדים הדרוש לפריקת כל אוניה.

בדיון שהתקיים במועצה באמצע פברואר התגלעו חילוקי דעות בין הצדדים. הנהלת הנמל הבהירה כי פריקת האוניות צריכה להיעשות ברציף 5, הצמוד למסילת רכבת, משום שהורדת הקטרים והקרונות למסילות תחסוך הובלה מורכבת בתוך הנמל. סמנכ"ל התפעול של הנמל, איציק כהן, הסביר בוועדה, כי משום שהמנופים של הנמל ממילא אינם יכולים להרים את הציוד הכבד, והדבר נעשה באמצעות מנופי הספינות שיביאו אותם, נדרשים למשימה 6 עובדים - מנהל עבודה, מלגזן ו-4 סוורים.

העובדים מצדם טוענים כי יש להציב לפריקת כל אוניה 13 עובדים: מנהל עבודה, שלושה מפעילי מנוף, 2 אתתים, מלגזן ושישה סוורים. לטענת מלישקביץ' בבקשה, העובדים נימקו את דרישתם בכך ש"המשימה בוצעה בעבר עם היקף עובדים זה, וגם אם יפעלו מנופי האוניה יש להציב עובדים בהתקם לתקנים, ללא קשר לעובדה שלא נדרשים מנופאים ואתתים בפועל... עמדת ההנהלה היא שלא יועסקו עובדים פיקטיביים".

ביום רביעי הבא אמורה לעגון בנמל אשדוד אוניית קרונות בשם Normed Antwerpen ונכון לעכשיו מאיים יו"ר ועד התפעול גבי בוטבול כי אם דרישת הוועד לא תמומש, הוועד לא יאפשר את פריקת האוניה.

בשל זאת מבקשת הנהלת הנמל מבית הדין לתת צו מניעה ולקבוע כי כל שיבוש יהיה בלתי לגיטימי ובלתי חוקי. ההנהלה מבקשת עוד כי אם יתמידו העובדים בסירובם, יורה בית הדין לאפשר לעובדי האוניה לפרוק אותה בעצמם. בנוסף מבקשת ההנהלה למנות בורר שיכריע בסוגיה ולהביע עמדה נגד שיבוץ עובדים פיקטיביים.