מיני-מבחן דרכים: אופל מוקה X - קרם בטעם מוקה

רכב הפנאי המחודש של אופל מציע שילוב אטרקטיבי ואלגנטי ללא עודף קפאין

עסקת הבזק שבה רכשה פיז'ו את אופל מידי ג'נרל מוטורס ממשיכה להכות גלים בגרמניה ולהעיר שדים לאומניים מרבצם. אבל למרות המטען ההיסטורי הכבד בין גרמניה לצרפת, שנמתח על פני שתי מלחמות עולם, אנחנו היינו ממליצים לגרמנים - וגם לג'נרל מוטורס - לעקוב היטב אחרי הפיל שמסתתר בתמונה.

לפיל הזה קוראים דונפנג, יצרנית הרכב השנייה בגודלה בסין, ולמרות שהיא מחזיקה רק במניות מיעוט בפיז'ו-סיטרואן, היא אחת המרוויחות הגדולות בעסקה, עם נגישות לטכנולוגיה מתקדמת של רכב חשמלי ולשוק הגרמני, שנחשב "הגביע הקדוש" בעיני תעשיית הרכב הסינית.

על הדרך מקבלים בעלי הבית החדשים גם כמה להיטי מכירות, ואחד מהן הוא אופל מוקה, שמכרה בחמש השנים האחרונות למעלה מ-600 אלף יחידות. כעת היא יוצאת לשוק לאחר מקצה רענון מקיף ותוספת אופנתית של הסימול "X" לשמה.

עיצובה של המוקה המחודשת קולע במדויק לטעמו של הקהל הישראלי. עם רוחב מכובד של 1.78 מ' וגובה חריג של 1.66 מ', היא נראית גדולה יותר מרוב אחיותיה לפלח רכבי הפנאי הקומפקטיים. העיצוב המחודש גם מוסיף מימד ספורטיבי שלא היה קיים בעבר, בזכות חרטום מחודד ומלוטש נוסח האסטרה החדשה. ביחד עם חישוקים גדולים ונאים, כרום ומסילות גג, מקבלים מכונית שנראית יקרה יותר משהיא באמת. רכב ההדגמה שלנו, בצבע כחול-שמיים, לא השאיר הרבה צופים אדישים בחנייה.

גם תא הנוסעים יספק את שוחרי הסטטוס. הכניסה לתא מתבצעת בסיוע דילוג קל ומציבה את הנהג והנוסעים בגובה מכובד מעל הכביש, עם קשר עין ישיר אל נהגי הספורטאז'ים והטוסונים. בסיס הגלגלים מסתפק ב-2.55 מ' בלבד, אבל הרוחב, הגובה ותכנון המושבים מעניקים תחושה מרווחת יחסית למקובל בקטגוריה, וניתן לשכן שלושה מבוגרים ממוצעי קומה במושב האחורי. עם כ-356 ליטר תא המטען אולי אינו הגדול בקטגוריה, אבל חלל ההעמסה מתוכנן היטב.

עמדת הפיקוד אימצה את המראה של האסטרה החדשה, עם לוח מחוונים אנלוגי ונאה עיצוב קלאסי ומערכת מולטימדיה מקורית, שאמנם מציעה אפשרויות דלות מאוד מבית החרושת (מתי כבר יתחילו היבואנים לפתוח את המערכות המקוריות לאפליקציות חיצוניות?), אבל גם "שיקוף" סמארטפון שמעשיר את החווייה. ההגה נעים לאחיזה והמראה כולו מאוד "גרמני", הדוק ומסודר, עם גיבוי של איכות הרכבה מוצקה ואיכות וחומרים גבוהה. בידוד הרעשים לא מושלם ומאפשר חדירה של לא מעט רעשי רוח במהירויות שיוט גבוהות.

המוקה משווקת בישראל עם שני מנועי 1.4 ליטר טורבו שנראים דומים אבל דור טכנולוגי שלם מפריד ביניהם. הדגם כפול ההנעה מצויד בדור החדש של מנועי GM עם 152 כ"ס ו-24 קג"מ. דגם ההנעה הקדמית, בו נסענו, מסתפק במנוע הוותיק עם 140 כ"ס ו-20 קג"מ, אם כי זה עדיין אחד ההספקים הגבוהים ביותר בקטגוריה. בסיוע תיבה אוטומטית בת 6 מהירויות, שעברה שדרוג מוחשי, המנוע מאיץ את הרכב מאפס ל-100 קמ"ש ב-10.9 שניות ומייצר דחף מכובד בעליות ובעקיפות. גילו של המנוע ניכר בפעולה המחוספסת שלו בסל"ד גבוה ובצריכת דלק, שנעה סביב 10 קילומטר לליטר בנהיגה נמרצת.

על הכביש המוקה X היא מכונית נעימה לנהיגה רגועה. ההגה מהיר יחסית ומדויק במידה סבירה, נטיית הגוף בפניות מרוסנת היטב למרות הגובה הנכבד, כושר התמרון בעיר מצוין ואין בעיה לדלג על מדרכות. גם שיוט במהירויות כביש 6 מרגיש יציב ובטוח.

התחרות ההדוקה מול האחות-המתחרה שברולט טראקס מביאה אלינו כיום את אופל מוקה X עם מחיר חדירה אגרסיבי מאוד של כ-123 אלף שקלים לגרסת הבסיס. אבל הגרסאות היותר מאובזרות כבר מבצעות קפיצה לא קטנה לטריטוריה של 137-144 אלף שקל, שבה יש תחרות לא קלה מצד להיטי מכירות מקטגוריות גדולות יותר.

כך או כך, כאשר משקללים את הביצועים והרחב, האפל מוקה X היא אחת האלטרנטיביות האטרקטיביות ביותר בפלח הזה, ובל נשכח את הערך המוסף של "מותג גרמני". תשאלו את הסינים.