מגדל משרדים ו-3,262 חניות בכפר-סבא? "אסון תחבורתי"

בעקבות תחקיר "גלובס" על ההטבה בשווי 750 מיליון שקל שקיבלה אמות בכפר-סבא, השכנים טוענים: "ההיתר ניתן בניגוד לדין, והתקן מבוסס על שטחי בנייה שאינם קיימים"

חברת אמות השקעות / צילום: מצגת החברה
חברת אמות השקעות / צילום: מצגת החברה

רקע: ב-19 בפברואר פורסם ב"גלובס" תחקיר שעסק בהיתר בנייה חריג שקיבלה חברת אמות השקעות על מגרש בבעלותה בעיר כפר-סבא. על פי התחקיר, התב"ע על המגרש כללה זכויות ל-34,194 מ"ר משרדים ו-800-1,000 מקומות חניה בלבד, אולם באמות ביקשו להגדיל את מספר החניות ל-3,262, ובגוף הבקשה (גרמושקה) נכתב כי לחברה זכויות ל-70 אלף מ"ר.

עוד צוין בתחקיר כי ההיתר ניתן במהירות יוצאת מגדר הרגיל: ב-21 ביולי אשתקד, בתוך יומיים מהדיון בבקשה ויומיים לפני כניסתן לתוקף של תקני החניה החדשים שהיו מכווצים עוד יותר את מספר החניות, הוציאה הוועדה המקומית היתר להקמת 3,262 חניות (תשע קומות תת-קרקעיות). התנאים לקבלת ההיתר שנקבעו בדיון בוועדה הפכו בדיעבד ל"תנאים לתחילת עבודה".

בזכות ההיתר עמדה אמות בדרישות הסף לקמפוס שמבקשת להקים חברת אמדוקס - 70 אלף מ"ר ו-3,300 חניות. תוצאות המכרז טרם פורסמו, אולם אמות הגיעה לקו הסיום ביחד עם קרן ריט 1, שמנסה להשאיר את אמדוקס במשרדיה הנוכחיים שבבעלותה.

מה קרה מאז: השבוע הגישו חמישה תושבים משכונת כפר-סבא הירוקה (חברי "ועד הפעולה להצלת השכונה הירוקה"), ערר לוועדה המחוזית לביטול היתר הבנייה שניתן לאמות. לדברי העותרים, באמצעות עורכי הדין אלי וילצ'יק ואופיר כהן ממשרד כהן, וילצ'יק ושות', הבקשה למתן היתר לא פורסמה לציבור הרחב וההחלטה ניתנה על ידי הוועדה המקומית בלי שהדבר נודע לעוררים ולכלל המתגוררים בסביבה - שגילו אותה בדיעבד בכתבה ב"גלובס".

לטענתם, "מדובר בהיתר בנייה הסותר את התכניות החלות וניתן בחוסר סמכות ובניגוד לדין".

לדבריהם, "אם לא די בכך שהתקן שאושר מבוסס על שטחי בנייה שאינם קיימים (70 אלף מ"ר לעומת 39 אלף מ"ר), הגדילה הוועדה המקומית לעשות ואישרה עוד 1,512 חניות מעבר לתקן המטעה שהוצג בבקשה, וסה"כ 3,262 חניות שהן יותר מפי 3 מהתקן הקבוע בתקנות החניה הישנות וזאת ללא כל נימוק מדוע אושר מס' חניות רב כל כך ובאופן 'שיוצר' ומכפיל את שטחי הבנייה התת-קרקעיים".

העותרים, תושבי האזור, חוששים מעומסי תנועה שייוצרו בשכונה במקרה שהמגדל יוקם. בערר נכתב כי "אישור מספר החניות, הגבוה משמעותית מהתקן המותר בדין, דבר השגוי מיסודו ומהווה קלות-דעת בלתי נסבלת כלפי תושבי כפר-סבא ככלל ותושבי השכונה בפרט. הוועדה לא הציגה פתרונות תחבורתיים לעומס התנועה הכבד שייווצר כתוצאה מהכנסת כ-3,300 רכבים בשעות השיא לשכונת המגורים, שגם ללא אישור הבקשה סובלת מעומסי תנועה מכניסות וביציאות מהשכונה. לפיכך מימוש ההיתר כמבוקש יגרום לאסון תחבורתי בשכונת מגורים הכוללת 5,000 יח"ד ויפגע משמעותית בחיי תושבי השכונה ואף יפחית את ערכי הדירות".

לדבריהם, "הוספה של כ-3,300 כלי רכב נוספים שקולה להוספה של כ-1,340 יח"ד לשכונה!!, תוביל לקריסה של הכיכרות ויצירת פקקי ענק ביציאות/כניסות, קל וחומר כאשר החלקה ממוקמת בצמוד לאותן כיכרות ובצמוד למוסדות החינוך של השכונה".

העותרים מלינים על כך שהעירייה עשתה הכול כדי לאפשר לחברת אמות לעמוד בתנאי המכרז של אמדוקס, "תוך הסבת פגיעה קשה לעוררים ולשאר תושבי השכונה".

מאמות נמסר: "אנו מצטערים שמספר תושבים בשכונה בחרו להגיש ערר בנושא. להערכתנו, הוצגו בפני התושבים מצגים מטעים בלשון המעטה. יודגש כי לאמות כל ההיתרים והאישורים על פי התב"ע ועל פי כל הוראות הדין בנושא" .

היתר בנייה למגדל משרדים ו-3,262 חניות בכפר סבא
 היתר בנייה למגדל משרדים ו-3,262 חניות בכפר סבא