רשויות ותאגידי מים יממנו תיקון מפגעים לאוכלוסיות חלשות

רשות המים אישרה לתאגידים לתקן מפגעי מים וביוב בשטחים פרטיים בהם מתגוררות אוכלוסיות חלשות כלכלית ■ התיקונים יבוצעו בהנחה או מימון מלא של הרשויות והתאגידים, בהתאם לזכאות התושבים

חברת מקורות, תשתיות מים וביוב, העיר חריש / צילום: וידאו
חברת מקורות, תשתיות מים וביוב, העיר חריש / צילום: וידאו

רשות המים הנחתה את תאגידי המים העירוניים לשקם תשתיות מים וביוב פגומות בשטחים פרטיים שבהם אסור היה עד היום לתאגידים לפעול, בעיקר בסמוך לבנייני דיור ציבורי ובניינים אחרים שבהם מתגוררת אוכלוסייה חלשה כלכלית. הממונה על תאגידי המים ברשות, רו"ח אפי דביר, הנחה את התאגידים ואת הרשויות לאתר מוקדים שבהם נדרשות עבודות תיקון ושיקום תשתיות ולבצע אותן.

מימון התיקונים אמור להגיע בעיקר מתקציבי התאגידים והרשויות, ולהיות מופנה לאוכלוסיות הזכאיות לסיוע ממחלקות הרווחה. נכון להיום מחויבים תאגידי המים למסגרת קבועה של השקעה בתשתיות בשטחים הציבוריים, מה שהביא לכך שבמקרים של פגיעה בתשתיות באזורי מצוקה נאלצו הדיירים לגייס סכומי כסף גדולים מעבר ליכולתם כדי לבצע תיקונים, או לחיות עם מפגעי ביוב ודליפות שלהם עלויות כלכליות ובריאותיות.

לדברי רו"ח דביר, "האינטרס הציבורי הוא לתת מענה בראש ובראשונה לאלה שאין להם יכולת כלכלית לפתור בעצמם בעיות ותקלות בתשתיות המים והביוב. ברוב המקרים צנרת ישנה ופגומה בבנייני הדיור הציבורי נוטה להתקלקל יותר, ונוצרות נזילות מתמשכות שעולות לדיירי הדיור הציבורי סכומי כסף לא מבוטלים עוד לפני שמגיעים לעלויות התיקונים".

החלטה לבצע את המהלך התקבלה לאחר פיילוט שהתבצע לתוכנית בחדרה, באר-שבע וראשון-לציון. "הבחירה של תאגיד לקחת אחריות גם במקום שבו הוא אינו מחויב לפי החוק מייצרת שינוי חיובי", אמר דביר. "אני מאמין שמרבית ראשי הרשויות ומנכ"לי התאגידים ישמחו להפוך את הפיילוט למציאות יומיומית עבור עשרות אלפי זכאים בכל רחבי הארץ, לטובת שיפור חייהם של אוכלוסיות חלשות".

ברשות המים מדגישים כי חשוב שתושבים באזורים שבהם יש מפגעי מים וביוב יהיו מודעים לזכאותם להנחות שיכולות להגיע עד פטור מלא מתשלום על העבודות. עוד מסרו ברשות, כי בחלק מהפרויקטים שבוצעו במסגרת הפיילוט הושגה הסכמה עם הרשות המקומית על השלמת המהלך בהקמת גינון ציבורי, צביעה ושיפור חזותי.