הבעיה של התאגיד היא היועמ"ש

מה ההבדל, מנדלבליט, בין מעורבות בתקשורת כרה"מ - או כשר התקשורת?

מאז עלה הימין לשלטון, נעשים מצדו מאמצים להחלשת כוחו של היועץ המשפטי לממשלה. מחנות השמאל והמרכז נאבקים נגד מגמה זו, ולפי שעה גם מצליחים. אלא שיש כאן הוכחה נוספת איך "הצלחה" יכולה גם להיות כישלון קולוסלי. כי הסמכויות של היועץ המשפטי אינן קשיחות. הן תלויות במידה רבה באישיותו, באופיו ובאינטרסים של היועץ. היו יועצים כמו אהרן ברק ויצחק זמיר - והיה "יועץ" כמו יהודה וינשטיין. ועכשיו יש לנו את אביחי מנדלבליט.

סליחה, מה אתה אומר?

היועץ מנדלבליט הוא האדם שקבע לא מכבר שנתניהו מנוע מלעסוק בנושאי תקשורת, וביבי התפטר מתפקידו כשר התקשורת. והנה בא היועץ היום (א') ומפרסם באופן רשמי כהאי לישנא: "העובדה שהוא (ביבי) אינו מכהן עוד כשר התקשורת אינה שוללת את מעורבותו בתחום התקשורת בכובעו כראש הממשלה".

אני מסתכל ומסתכל, קורא וקורא - ולא מאמין. אם זה כך, אז למה שלא יהיה שר התקשורת? מה ההבדל בין מעורבות בתקשורת כראש הממשלה - או כשר התקשורת? איך אדם אינטליגנטי יכול להוציא קביעה כזאת מתחת ידיו?

 

חקירה אינה כתב אישום

החשש שמנדלבליט עלול לשרת את ביבי עלה כבר בתקופת המינוי ליועץ, בגלל היותו של מנדלבליט מזכיר הממשלה של ביבי במשך כמה שנים. מנדלבליט הבטיח שעובדה זו לא תשפיע עליו, הבטחה צפויה מאדם שנורא רוצה את התפקיד.

מאז, מנדלבליט הולך בין הטיפות בכל הקשור לביבי. פה הוא סוגר לו תיק, שם הוא דוחה דיון. שמעתי היום מישהו אומר להגנתו של מנדלבליט ש"הנה, בכל זאת הוא פתח בחקירה נגד ראש הממשלה". אני מציע לא ליפול במלכודת הזאת. חקירה היא צעד נכון - אבל היא לא כתב אישום. מה שקובע הוא האישום, ובעניין זה עוד נראה.

היושרה של מנדלבליט

מה יהיה עכשיו עם תאגיד השידור? - הרבה יותר חשוב מה יהיה עם מנדלבליט. כי הוא עומד בצומת שבין דמוקרטיה לאוטוקרטיה, שמשמעותה "צורת שלטון שבה כל סמכויות המדינה נתונות תחת שלטון אדם אחד" (ויקיפדיה). בלי מנדלבליט, ביבי לא יכול להגיע לשלטון כזה.

אם הוא היה בעל יושרה, מנדלבליט לא היה עוסק בשום נושא הקשור לביבי, ולו כדי להימנע ממראית-עין שלילית ביותר. אבל מסתבר שזה לא מפריע למנדלבליט. אולי כי הוא מחויב לביבי? אולי בשל מחויבות זו קיבל את התפקיד? ואולי צריך להתחיל לחפש דרך להדיח את היועץ?

בכל מקרה, על שולחן בג"ץ מונחות כמה עתירות בנושא זה. צריך לקוות שבבואם לפסוק יראו השופטים את התמונה הרחבה ואת משמעויותיה.