מסין תיפתח הצמיחה

שיתוף-פעולה בין עסקים ישראליים לעסקים סיניים מהווה מצב של Win-Win

שי ג'ינפינג - נשיא סין / צילום: רויטרס
שי ג'ינפינג - נשיא סין / צילום: רויטרס

לפני כשבוע נערך ביקורם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ומספר שרים בסין. הביקור נערך לרגל חגיגת 25 שנים לכינון היחסים הדיפלומטיים בין סין לישראל. שיאו של הביקור היה בפגישת ראש הממשלה עם נשיא סין, שי ג'ינפינג. בפגישה נקבע, כי נושא החדשנות (Innovation), חשוב מאוד לשתי המדינות, ויהווה בסיס לשיתוף-פעולה ביניהן. לביקור בן היומיים התלוותה משלחת של אנשי עסקים ישראלים, שפגשה והשתלבה עם משלחת נכבדה של אנשי עסקים סינים.

משנסתיימו האירועים הרשמיים, לחיצות הידיים והחיוכים, מתחילה העבודה של אנשי המגזר העסקי. ממשלה איננה עושה עסקים, אלא היא גורם מאפשר ומעודד בלבד. הממשלה אינה מייצרת צמיחה; לכל היותר, היא מצמיחה הוצאה. סין - הכלכלה השנייה בגודלה בעולם - היא שחקן חדש יחסית בשוק העולמי. הכלכלה הסינית מהווה הזדמנות לעסקים ישראליים ולהפך. זהו מצב קלאסי של win-win. אך על אף האמור, מתוך סך היצוא של ישראל, בהיקף של 99 מיליארד דולר, היצוא לסין (לא כולל מינרלים, כימיקלים ורכיבים אלקטרוניים מתוצרת אינטל), הוא רק כ-1 מיליארד דולר. זוהי תעודת עניות למגזר העסקי ולכלכלת ישראל.

ישראל זוכה לאהדה גדולה בסין. הסינים רוכשים כבוד רב להישגי היהודים ולהישגי ישראל. העם הסיני והעם היהודי חולקים ערכים משותפים רבים, היסטוריה ארוכת-שנים לכל עם, ויכולת מסחר טובה. ישראל משוחררת ממורכבות היסטורית ביחסיה עם סין, ומוקירה את האירוח הנדיב בסין של יהודים פליטי השואה. הבסיס המשותף, ההזדמנות והתועלת ההדדית קיימים. זוהי העת לעשות.

כמי שמלווה חברות סיניות בפעילותן בישראל, וחברות ישראליות בסין, ב-15 השנים האחרונות, אוכל להצביע על כך ששיתוף-הפעולה בין עסקים ישראליים לעסקים סיניים הוא אפשרי, ויותר מכך. עם זאת, בדומה לכל זירה עסקית חדשה, יש ללמוד את כלליה ואת ייחודה לפני התחלת הפעולה בה. עד כה נעשו טעויות רבות על ידי עסקים מסין ומישראל. ראוי להשתמש בפירות עקומת למידה זו, כדי להגדיל את סיכויי ההצלחה של שיתוף-הפעולה בעתיד.

לקשרים עם סין יש יתרונות רבים: היא מהווה כלכלת ענק המציעה הזדמנויות מעולות בשוק הטכנולוגיה, בשוק ההון ובשווקים הרגילים, לתועלת העסקים בשתי המדינות. הסינים יכולים לשמש כשותף מסחרי, כשותף טכנולוגי, וכשותפים פיננסיים בחברות ישראליות.

אמירותיו של נשיא סין נשמעות על-ידי אנשי-העסקים בסין, והן בבחינת "כזה שמע ועשה". אך בישראל, דבריו של ראש הממשלה הם במקרה הטוב נושא לביקורת. על אנשי המגזר העסקי להקשיב לדברי נתניהו - ליזום עסקים עם סין, להגביר את שיתופי-הפעולה והקשרים בין הכלכלות. יש מה לעשות, וכדאי.

■ הכותב הוא ראש משרד עורכי הדין GKH - גרוס, קלינהנדלר, חודק, הלוי, גרינברג.