יאיר שמיר על פסילתו לתפקיד יו"ר תע"א: "זה היה צפוי"

שמיר, יו"ר נת"ע ולשעבר יו"ר התעשייה האווירית, נפסל לכהונה נוספת בתפקיד יו"ר תע"א בידי הוועדה למינויים בכירים בחברות הממשלתיות

יאיר שמיר / צלם: איל יצהר
יאיר שמיר / צלם: איל יצהר

יאיר שמיר, יו"ר נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים) ולשעבר יו"ר התעשייה האווירית, נפסל לכהונה נוספת בתפקיד יו"ר תע"א בידי הוועדה למינויים בכירים בחברות הממשלתיות בראשות השופטת (בדימוס) בלהה גלאור.

הוועדה דנה היום (ג') במינויו של שמיר לתפקיד זה בידי שר הביטחון, אביגדור ליברמן. שמיר כיהן בעבר בתפקיד שר החקלאות מטעם מפלגתו של ליברמן "ישראל ביתנו".

ליברמן ניסה במשך תקופה ארוכה לקדם את מינויו של שמיר לתפקיד יו"ר תע"א, וזאת על רקע שתי כהונות שעשה בעבר בתפקיד זה. המינוי עוכב במשך תקופה ארוכה, תחילה על רקע סירובו של שמיר להתפטר מתפקידו כיו"ר נת"ע, שגם היא חברה ממשלתית, וסירוב הוועדה לאשר לו לכהן בתפקיד היו"ר של שתי חברות ממשלתיות בו-זמנית.

לאחר שהממשלה קיימה דיון מיוחד בנושא זה, סוגיית המינוי של שמיר הוחזרה לוועדה, ובחודשים האחרונים היא בחנה היבטים נוספים הקשורים למינויו לתפקיד. אל הוועדה הובאו נתונים שמעלים חשש לכאורה לניגודי עניינים שבהם עמד בעבר שמיר, בתוקף תפקידו הקודם כיו"ר תע"א, עם חברת דאסו הצרפתית.

יש לציין כי מנהל רשות החברות הממשלתיות, אורי יוגב, נאבק למניעת מינויו של שמיר לתפקיד זה.

זמן קצר לאחר החלטת הוועדה, אמר שמיר בשיחה עם "גלובס" כי "נודע לי ההחלטה של הוועדה מטלפון שקיבלתי מלשכת שר הביטחון, ונאמר לי שהמינוי נפסל. עדיין לא קיבלנו את הנימוקים לפסילת המינוי, ואני מחכה שהם יימסרו. לפני כשבועיים הגשתי לוועדה את כל המסמכים והנתונים שביקשו ממני, ולאחר שהיא תפרסם את נימוקיה, נראה מה היא העלתה בחכתה".

לדברי שמיר, הוא לא הופתע מההחלטה: "זה היה צפוי. אחרי שראיתי את כל השאלות שהיא הפנתה אליי באחרונה, על פני 50 עמודים, הבנתי לאיזה כיוון נושבת הרוח, כך שאין כאן הפתעות. הייתה כאן יד מכוונת. חבל שלא מסתכלים פה על העיקר אלא על הקשקושים".