נשיא על סטרואידים

מקמפיין של "אמריקה תחילה" לרטוריקה של "מלחמת העולם השלישית"

 קים ג`ונג און / צילום: רויטרס
קים ג`ונג און / צילום: רויטרס

החיפוש של "מלחמת העולם השלישית", אליבא ד"גוגל טרנדס" הפך בימים האחרונים לפופולרי מאוד, פופולרי מדי, ברשת. גם החיפושים אחר המילים "מלחמה" והצירוף "מלחמה גרעינית" לא פיגרו הרבה מאחור.

לכל אלה אחראי אדם אחד, האדם בחדר הסגלגל. דונלד טראמפ נבחר לנשיא ארה"ב על טיקט בדלני. על "אמריקה תחילה". מי שהטיף כאיש-עסקים ניו-יורקי נוירוטי לברק אובמה, שלא לתקוף בסוריה בקיץ 2013, בעקבות מתקפה כימית חמורה בהרבה של בשאר אסד על המורדים מזו האחרונה, הפך ב-180 מעלות את מדיניותו, למעורבות על סטרואידים: בתוך שבוע מתקפת טילי טומהוק על סוריה, שימוש היסטורי ראשון באפגניסטן נגד דאע"ש ב"אם כל הפצצות", ואיומים בהנחתת מכה מקדימה על קוריאה-הצפונית.

מפתה מאד להכריז על "שובה של אמריקה" או על "אמריקה חזרה לעצמה". העולם, ובוודאי ידידותיה של ארצות-הברית, צמאים לשובו של "השוטר של העולם", חמוש בנושאות מטוסים ובטילי שיוט.

כעת, ב"חטיבות ההערכה" באגפי המודיעין של ישראל, טורקיה, איראן, קוריאה-הצפונית ורוסיה, שוברים את הראש: מה רוצה טראמפ? האם הוא רוזוולט? אייזנהאואר? האם גישתו אינטרסנטית? מוסרית? צלבנית? האם יש לו אידיאולוגיה? או לפחות אסטרטגיה קוהרנטית?

במאבק על אוזנו של טראמפ, מנצחים בשלב זה המקצוענים, כמו שר ההגנה ג'יימס מאטיס (שיבוא לישראל ולאזור בימים הקרובים), והיועץ לביטחון לאומי הרברט מקמאסטר.

דבר אחד נראה די בטוח: אם חשבנו ש"מלחמת העולם השלישית" החלה בריסוק המטוסים על בנייני התאומים ב-2001, בהתנגשות ציביליזציות של המערב מול האסלאם, הימים האחרונים המחישו שייתכן שמצפון-קוריאה תיפתח הרעה.

עם כל הכבוד למלחמות המדממות באפגניסטן, בעיראק ובסוריה, כל זה יהיה משחק ילדים מול מלחמה נגד קוריאה-הצפונית, משטר מבודד ופסיכוטי, המונהג בידי מי שכונה בידי הסנאטור ג'ון מקיין, "ילד שמן ומשוגע", קים ג'ונג-און.

הפרשנים בעולם ראו במתקפות של טראמפ בסוריה ובאפגניסטן מסר לצפון-קוריאנים. אלא שבפיונגיאנג סירבו לשמוע. ניסוי הטילים של קוריאה-הצפונית אמנם כשל, והיו בארצות-הברית שקיוו שיירוט רועש בידי האמריקאים יטרפד את הניסוי, אבל ביממה האחרונה הולכים ומופיעים פרסומים, שכאילו מתקפת סייבר אמריקאית מנעה את הצלחת הניסוי.

כעת עולות שאלות כמו - האם טראמפ ייצא למתקפת-נגד על קוריאה-הצפונית כדי לחסל את המשטר המטורלל המתעלל בעמו? האם יקריב את בעלת בריתו קוריאה-הדרומית שתיפול טרף לכוח אש אדיר שיופנה אליה מצפון?

לפני כמה שנים ביקרתי בדי-אמ-זי (DMZ), בשטח המפורז בין שתי הקוריאות, המקום האחרון שעדיין מתנהלת בו מלחמה קרה-חמה. צפיתי אל כפרי הרפאים שהצפון הקים למטרות פרופגנדה. הלכתי במנהרות שחשף הדרום, מנהרות פלישה שבנה הצפון, שדרכן אפשר להעביר אוגדה בשעה, ולהגיע תוך כשעה לסיאול בירת קוריאה-הדרומית.

למה בדיוק מתכוון סגן נשיא ארה"ב, מייק פנס, שאביו לחם במלחמת קוריאה בשנות ה-50, כאשר פנס מתצפת במעיל עור על קוריאה-הצפונית מהגבול, וקובע ש"עידן הסבלנות הדיפלומטית עבר"? מתקפת-מנע מנושאות מטוסים וטילי שיוט? פלישה? הפצצה גרעינית?

דבר אחד בטוח. פנס מכוון ל-180 מעלות של שינוי, לא רק משמונה שנות ברק אובמה, אלא גם מ-20 שנות מדיניות כושלת, שלא הצליחה למנוע מהצפון-קוריאנים את הגרעין.

זו הרי הייתה גם הטענה הישראלית בתקופת המשא-ומתן של ממשל אובמה עם האיראנים: בסוף, בדומה למה שעושה קוריאה-הצפונית, תתעוררו יום אחד לפרסומים על הניסוי שיערכו האיראנים בפצצה גרעינית.

על-פי כל ההערכות, אין למשטר הצפון-קוריאני שום בעיה לקחת איתו לאבדון את 25 מיליון נתיניו באש ועשן השמיימה. עד כה ראינו ב"משבר קוריאה" הרבה רטוריקה ומיחזור של רעיונות עבר עוד מימי מלחמת קוריאה, כמו הרצון לרתום את סין ללחץ כלכלי ודיפלומטי על הצפון. אבל כל זה נכשל.

קוריאה-הצפונית היא היום מדינה גרעינית שנמצאת בשלב מתקדם בניסויים שלה להציב ראשי-נפץ גרעיניים על טילים בליסטיים בין-יבשתיים, שיכולים להגיע עד לארצות-הברית. כמו כן, היא עלולה להמשיך במאמציה לסייע בפרויקטים גרעיניים של מדינות כמו איראן וסוריה. כור צפון-קוריאני אחד, שנבנה עבור בשאר אסד בדיר-א-זור, עלה כבר השמיימה ב-2007, על-פי פרסומים זרים באדיבות חיל האוויר הישראלי.

בימים הקרובים נראה שהטמפרטורות ימשיכו לעלות: טראמפ שולח עוד ספינות לקוריאה, את נושאות-המטוסים ה"רייגן" וה"נימיץ" שמצטרפות לספינה "קארל ווינסון"; קוריאה-הצפונית מציגה במצעד סובייטי למהדרין ב"חג השמש", טילים בליסטיים לכאורה חדשים, לטווחים גדולים מ-10,000 קילומטר, המכסים את שטחה של ארצות-הברית, וניסיון ללכת על הסף, להרתעה הדדית.

הפצצה של טראמפ בקוריאה-הצפונית לא תיראה כמו המתקפות על סוריה ואפגניסטן, אלא כהכרזת מלחמה כוללת על מדינה גרעינית.

■ הכותב הוא הכתב הצבאי של חדשות 10.