יחסי המין עם הסטודנטית הסתיימו בתלונה על הטרדה ובפיטורי הפרופסור

חשיפת "גלובס": פרופסור בכיר למשפטים ששימש כשופט צבאי במסגרת שירות מילואים, פוטר לאחרונה מעבודתו כמרצה במרכז האקדמי למשפט ועסקים בר"ג, לא לפני שהכניס סטודנטית להריון

הטרדה מינית / צילום: פוטוס טו גו
הטרדה מינית / צילום: פוטוס טו גו

פרופסור בכיר למשפטים ששימש כשופט צבאי במסגרת שירות מילואים, פוטר לאחרונה מעבודתו כמרצה במרכז האקדמי (המכללה) למשפט ועסקים ברמת גן, לאחר שתלונה של סטודנטית שלו (45), לפיה הטריד אותה מינית וקיים עמה יחסי מין - נמצאה מוצדקת, כך נודע ל"גלובס". לפי טענות הסטודנטית שנמצאו מוצדקות ושנחשפות ב"גלובס" לראשונה, בין היתר, קיים עמה המרצה הבכיר יחסי מין במשרדו במכללה וכן בבית מלון, שלח לה תמונות וסרטונים בעלי אופי מיני, והיא אף נכנסה ממנו להריון.

יודגש כי לפי עדות הסטודנטית, מערכת היחסים המינית בינה לבין המרצה התקיימה בהסכמה והיא אף "הוקסמה" מהמרצה, כהגדרתה. אולם, הדין הישראלי אוסר על קיום יחסי מין במצב של יחסי מרות בין הצדדים; ודאי כאשר פערי הכוח והמעמד בין הצדדים הם כה גדולים, כמו בין סטודנטית למרצה בכיר.

שמו של המרצה הבכיר שמור במערכת. לאחר התלבטויות, החליט "גלובס" לא לפרסמו, לפי שעה, בשל עובדת היותו איש משפחה ואב לילדים. עוד נציין כי תגובתו של המרצה התבקשה מספר פעמים ובמספר דרכים, אך היא לא ניתנה עד ירידת הגיליון לדפוס.

לפי המידע שבידי "גלובס", הסטודנטית התלוננה על המרצה לראשי המרכז האקדמי למשפט ועסקים לפני כחודש וחצי. עם הגשת התלונה, הופסקה השתתפות הסטודנטית בסמינר שהמרצה מעביר, וסוכם כי היא תכתוב סמינר בליווי אישי נפרד. במקביל, פתחה המכללה בהליך בירור של התלונה שערכה פרופ' גילה שטופלר, האחראית על מניעת הטרדה מינית במרכז האקדמי למשפט ועסקים. פרופ' שטופלר הגיעה למסקנה בסיום הבדיקה, כי טענותיה של הסטודנטית נכונות, וכי המרצה הטריד אותה מינית. זאת, לאחר שהיא נפגשה פעמיים עם הסטודנטית, שמעה את גרסתה, וקיבלה ממנה מסמכים וראיות נוספים. כמו-כן, נפגשה פרופ' שטופלר עם המרצה הבכיר, ושמעה את גרסתו, בכתב ובעל-פה.

במכתב ששלח נשיא המכללה, פרופ' משה כהן-אליה, לסטודנטית המתלוננת ב-28 בפברואר השנה, והגיע לידי "גלובס", בישר לה הנשיא על כך שטענותיה התקבלו, ולכן הוחלט במכללה לפתוח בהליכי השעיה נגד המרצה. "עמדתה של פרופ' שטופלר היא שמערכת היחסים האינטימית שהתקיימה בין המרצה לבינך אינה התנהגות מקובלת במקום עבודה ואינה הולמת מרצה בכיר במרכז האקדמי", כתב הנשיא לסטודנטית המתלוננת."פרופ' שטופלר ניתחה את עובדות המקרה ואת ההלכות המשפטיות הרלוונטיות, ומסקנתה הייתה כי התנהגות זו אף עולה כדי הטרדה מינית על-פי החוק. לפיכך, המליצה פרופ' שטופלר לפתוח בצעדים משמעתיים כנגד המרצה".

נשיא המכללה הוסיף וכתב לסטודנטית המתלוננת כי "לאחר שבחנתי את הדברים בכובד ראש, החלטתי לאמת את מסקנות הבירור שערכה פרופ' שטופלר במלואן. בהתאם, ארצה לעדכנך שבימים אלו פותח המרכז האקדמי בהליך משמעתי בעניינו של הפרופסור". נשיא המכללה ציין כי המרכז האקדמי "רואה פסול בכל מערכת יחסים בין מרצה לסטודנט/ית, אף אם איננה עולה כדי הטרדה מינית. אין לי אלא להצטער על כך שהדברים לא הובאו לידיעתנו מוקדם יותר".

לפני סיום כתב הנשיא כי המרכז האקדמי אינו רשות מוסמכת לבצע חקירות, ולפיכך הבהיר לסטודנטית כי היא רשאית למצות את זכויותיה על-פי כל דין, ובכלל זה לפנות לרשויות המוסמכות לבצע חקירה כדין של המקרה.

"ביקשתי להגיע ללשכתו, אבל הוא הציע מלון - ושם קיימנו יחסי מין"

בשיחה שערך "גלובס" היום (ד') עם הסטודנטית למשפטים במרכז האקדמי (המכללה) למשפט ועסקים ברמת גן שהתלוננה נגד מרצה בכיר במוסד, עולה כי היא הכירה את המרצה במסגרת לימודים של סמינריון שהוא מנחה במכללה. לדבריה, לאחר שהיא ביקשה להיוועץ עמו במסגרת הלימודים, התפתחה בין השניים מערכת יחסים אינטימית.

"יש אצלנו במכללה שעות לימוד עם המרצים, שבמסגרתן סטודנטים יכולים לבוא ולהתייעץ. רציתי לבוא אליו למשרדו כדי להתייעץ במסגרת שעת לימוד כזו, אבל הוא הפנה אותי למלון ברחוב בן גוריון בר"ג ואמר לי שנשב ונדבר שם", סיפרה הסטודנטית ל"גלובס". "נכנסתי לסיטואציה שלא יכולתי להגיד לו לא והאמת היא שגם רציתי את זה. הגעתי למלון ושם התחיל הקטע בינינו ועשינו סקס מלא. עשינו סקס אחר-כך פעם נוספת במלון ופעם אחת בלשכה שלו במכללה".

הסטודנטית הוסיפה ואמרה היום ל"גלובס" כי "פניתי אל המרצה בקטע של הערצה אליו. הייתי מוקסמת ממנו. היום הוא טוען שתכננתי לסחוט אותו ושתכננתי הכול מראש. הוא ניצל את העמדה שלו כלפיי ואת ההערצה שלי אליו. הכול מתועד, כי שלחנו המון הודעות אחד לשנייה". לדבריה, "המרצה טוען שאני פיתיתי אותו - אני לא - ובכל מקרה, בדקתי אל כל החקיקה והפסיקה, ואני יודעת שזה אסור לו. הוא כתב לי שהוא מלא אושר מזה ומאוד נהנה. מעבר לפעמים שקיימתי אתו יחסי מין, גם הייתי אצלו במשרד פעמים נוספות והיו בינינו מזמוזים ונגיעות ודיבורים, אבל לא סקס מלא. פעם אחת הוא גם הגיע אליי לדירה, והיו בינינו דיבורים ונגיעות".

לפי עדותה של הסטודנטית, התנהלה בינה לבין המרצה, התכתבות בעלת אופי מיני, ובין היתר שלח לה המרצה סרטונים בעלי אופי מיני. בשלב מסוים, הבינה הסטודנטית, לפי עדותה בפני "גלובס", כי היא נכנסה להריון מהמרצה. "מאוד נפגעתי ממנו. הוא הבטיח לי המון דברים, בין היתר שיעשה לי את העבודה הסמינריונית ושיעזור לי למצוא מקום להתמחות, והוא גם נתן לי כסף", היא סיפרה. "הוא הבטיח לי 'ים' של דברים כדי שאעשה הפלה וכדי שאף אחד לא יידע מזה".

הסטודנטית אומרת כי היא מרוצה מהאופן שבו המרכז האקדמי טיפל בתלונתה. "המכללה מאוד תמכה בי, מאוד צידדה בי, מאוד עמדה לצדי. החל מהדיקן פרופ' יעד רותם, דרך הנשיא פרופ' משה כהן-אליה, וכמובן (הממונה על הטרדות מיניות), פרופ' גליה שטופלר. הם אמרו לי שפיטרו את המרצה".

לדברי הסטודנטית, היא פגועה מאוד וסובלת קשות בשל מערכת היחסים שהתנהלה בינה לבין המרצה וההשלכותיה. "יש לי קשיים מאוד גדולים. אני לא הולכת ללימודים. אני לומדת מהבית. קשה לי להיות במכללה בגלל מה שקרה. היו מלא מבחנים שלא ניגשתי אליהם. אני מסובכת עד מעל הראש מכל הסיפור הזה. נגרמה לי עוגמת נפש, אני לא ישנה בלילות". הסטודנטית ציינה כי "חשוב לי מאוד שמה שקרה יתפרסם, וחשוב לי לדעת שהפרופ' אכן מושעה מהמכללה. בינתיים, הגשתי תלונה רק למכללה, אבל אני רוצה להגיש נגד המרצה תביעה אזרחית וגם להגיש נגדו תלונה למשטרה".

מהמרכז האקדמי למשפט ולעסקים נמסר: "המרצה המדובר אינו מועסק יותר. המרכז מנוע מלהתייחס לפרטי המקרה, אך מבהיר כי הוא רואה בחומרה כל מקרה של הטרדה מינית ומקפיד לפעול על-פי דין ואף למעלה מכך. אף במקרה זה כך נהגנו".