התעשיינים בכנס חירום עקב משבר האמוניה: "מפעלים ייסגרו"

ברוש: "האמוניה משמשת כחומר גלם מרכזי לייצור וכאמצעי המשמש להורדת פליטות של מזהמים לאוויר, והיא חסרה למשק. המדינה לא יכולה לחיות בלי אמוניה, ואנו קוראים לממשלה לפעול בדחיפות למציאת פתרון לטווח הקצר"

שרגא ברוש/ צילום: התאחדות התעשייינים
שרגא ברוש/ צילום: התאחדות התעשייינים

נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, ויו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, יקיימו ביום ד' כנס חירום בעקבות המחסור באמוניה במשק. בהוראת בית המשפט, חברת חיפה כימיקלים מנועה מיבוא של אמוניה וממילוי המכל המשמש לאחסונה במפרץ חיפה. חיפה כימיקלים היא היבואנית וספקית האמוניה היחידה למשק וכבר לפני שבועות דיווחו חברות גדולות על מחסור חריף בחומר הגלם הנחוץ, באופן שמקשה עליהן להמשיך במלאכת הייצור.

בכנס החירום, שמתוכנן להיערך במשרדי התאחדות התעשיינים בתל אביב, צפויים להשתתף עשרות תעשיינים ונציגי עובדים בחברות שונות בתחומי המזון, כימיה וביטחון - שהן צרכניות האמוניה המרכזיות בתעשייה.

לפי נתוני התאחדות התעשיינים, ישנם כ-100 מפעלים שפעילות היצור שלהם מבוססת על אספקה שוטפת וסדירה של אמוניה. בהתאחדות טענו, כי חלק מהם כבר הקפיאו קווי ייצור ועוד רבים אחרים יקפיאו קווים וישביתו פעילויות בימים הקרובים. "האמוניה משמשת כחומר גלם מרכזי לייצור וכאמצעי המשמש להורדת פליטות של מזהמים לאוויר, והיא חסרה למשק. המדינה לא יכולה לחיות בלי אמוניה, ואנו קוראים לממשלה לפעול בדחיפות למציאת פתרון לטווח הקצר בנושא זה. אנחנו לא רוצים לעסוק בשאלה אם צריך או לא צריך להעביר את מכל האמוניה מחיפה - אלא דורשים פתרונות. לצערי הרב הממשלה לא מנהלת את המשבר הזה והוא מתנהל בבתי המשפט ולא על ידי מי שצריך לנהל אותו, ולכן אני קורא לראש הממשלה לקחת את ההגה לידיים, לקבל החלטות ולאפשר לתעשייה להתקיים", אמר היום (ב') ברוש ל"גלובס".

בהודעה משותפת שפרסמו אתמול ברוש וניסנקורן הם קראו לממשלה לפעול בדחיפות להסדרת האספקה של אמוניה לתעשייה: "זה בלתי נתפס שבמשק מודרני עוצרים לפתע אספקה של חומר גלם חיוני ומאיימים על קיומם של עשרות מפעלים. אלפי מועסקים נמצאים בסכנה מידית של איבוד מקומות העבודה שלהם", הזהירו.

 

להערכת ההסתדרות והתעשיינים מצב זה מאיים על עתידם התעסוקתי הישיר של כ-5,000 עובדים במשק: "המפעלים שנמצאים בסכנת סגירה מהווים עוגן כלכלי לרבבות עובדים בפריפריה", אמר ניסנקורן: "אלפי משפחות עלולות להיפלט ממעגל התעסוקה ולהישאר בלי אלטרנטיבה ממשית באזורים מוכי אבטלה".

את המאבק לסגירת מכל האמוניה שבמפרץ חיפה מוביל ראש עיריית חיפה, יונה יהב, ובאחרונה פרץ עימות תקשורתי חריף בינו לבין נשיא התעשיינים ברוש. זאת, לאחר שברוש כינה את יהב "פופליסט" וקרא במסגרת כנס כלכלי לתעשיינים ולאנשי עסקים לא להקים בחיפה מפעלים - בשל גישתה התקיפה של עיריית חיפה כלפי חיפה כימיקלים שמפעילה את מכל האמוניה. יהב הגיב על המתקפה של ברוש וכינה אותו "עסקן קטן".