אלומיי ולודן יקימו מתקן ייצור גז בהולנד ב-9 מיליון אירו

שתי החברות מתכננות להקים בהולנד עד 12 מתקנים המייצרים גז מפסולת, ובעיקר מהפרשות בעלי חיים, בהשקעה כוללת של כ-200 מיליון אירו

בניה של מתקן יצור גז בהולנד / הצילום: מצגת אלומיי קפיטל
בניה של מתקן יצור גז בהולנד / הצילום: מצגת אלומיי קפיטל

שבוע פעילות אינטנסיבי עבר על חברת האנרגיה הירוקה אלומיי קפיטל  , שהבוקר (ה') עדכנה בדבר הקמת מתקן לייצור גז בהולנד, בהשקעה כוללת מוערכת של 9 מיליון אירו (כ-35 מיליון שקל), הצפוי לייצר הכנסות שנתיות של כ-3.5 מיליון אירו (כ-13.5 מיליון שקל).

שותפתה של אלומיי (Ellomay) במתקן (49%) היא חברת שירותי ההנדסה והפרויקטים הציבורית לודן , והמקורות למימון הקמתו הם הלוואה מראבובנק (Rabobank) בהיקף של כ-5 מיליון אירו, והיתרה מאלומיי ומלודן, השותפה גם באקוויטי וגם אחראית להקמת הפרויקט.

מתקן ייצור הגז שאלומיי ולודן מקימות בהולנד הוא השני שלהן במדינה, המייצר גז מפסולת - בעיקר מהפרשות של בעלי חיים - ובסך הכל, החברה המשותפת מתכננת להקים עד 12 מתקנים מסוג זה בהולנד, בהשקעה כוללת מוערכת של 200 מיליון אירו (כ-780 מיליון שקל) - כ-60% באמצעות מימון בנקאי והיתרה באמצעות הון עצמי.

"הולנד מסבסדת את מכירת הגז"

רני פרידריך, מנכ"ל אלומיי ומבעלי החברה, אמר היום: "מתקני ייצור הגז האלה לוקחים את הפסולת, ובתהליך אנאירובי מייצרים גז מסוג מתאן - בדומה לגז שמגיע ממאגר תמר ומסופק לרשת הגז בישראל. הולנד, כדי להתמודד עם בעיית הפסולת שיש לה, מסבסדת את מכירת הגז".

פרידריך הוסיף: "אנו שואפים לפעול במהירות בשוק הביוגז ההולנדי, כדי למקסם את הפוטנציאל של שוק זה, לפני שהוא הופך לשוק בוגר. שוק האנרגיה המתחדשת בהולנד צפוי לצמוח במהירות בשנים הבאות, ואלומיי שואפת להפוך לחלק מהצלחתו.

"בדצמבר האחרון סגרנו השקעה בפרויקט הראשון שלנו בהולנד, הנמצא כיום בהקמה וצפוי להתחיל לעבוד בסוף השנה. יש לנו עוד פרויקטים דומים בצנרת, שכל אחד מהם צפוי לייצר הכנסות שנתיות בהיקף של כ-3.5 מיליון אירו".

הודעתה של אלומיי על הרחבת פעילותה בהולנד מגיעה ימים ספורים לאחר שהחברה דיווחה על רכישת זכויות להקמת פרויקט לייצור אנרגיה סולארית גדול במיוחד בספרד תמורת כ-10 מיליון אירו (כ-40 מיליון שקל). סך עלות הקמתו של פרויקט זה, בהיקף צפוי של כ-300 מגה-ואט, מוערכת ב-225-255 מיליון אירו (בין 880 מיליון שקל למיליארד שקל), ובאלומיי מתכננים לממנו באמצעות הלוואות בנקאיות, מימון ספקים, גיוסי הון או חוב ושותפויות. ואולם, בחברה מציינים כי "טרם קיימות התחייבויות חתומות בנוגע להסדרים אלה". לפי צפי החברה, הפרויקט יניב הכנסות שנתיות של כ-25 מיליון אירו, וההוצאות התפעוליות שלו יסתכמו בכ-6 מיליון אירו בשנה.

בעניין הפרויקט בספרד מסר פרידריך כי הוא "עתיד להיות אחד הפרויקטים הפוטו-וולטאיים הגדולים באירופה. הפרויקט צפוי לפעול באמצעות הסכמים ארוכי טווח מול חברות אנרגיה ומתווכי אנרגיה ספרדיים. אלומיי פעילה בשוק הפוטו-וולטאי של ספרד מאז 2013. הזדמנות הרכישה הנוכחית עוררה בנו עניין רב, ולאחר שביצענו בדיקה מעמיקה, נוכחנו לדעת כי הוא צפוי להניב רווחים נאותים לחברה".

16 פרויקטים באיטליה ובספרד

אלומיי, שנמצאת בשליטתם של שלמה נחמה, חמי רפאל ורני פרידריך, נסחרת בבורסת תל-אביב בשווי של כ-330 מיליון שקל (ונוסף על כך, נסחרת גם בבורסת ניו יורק). החברה משקיעה בפרויקטים בתחומי האנרגיה והתשתיות בישראל ובחו"ל. לחברה 16 פרויקטים פוטו-וולטאיים (אנרגיה סולארית) באיטליה ובספרד, החזקה עקיפה (באמצעות שותפות עם קבוצת לוזון) בתחנת הכוח הפרטית דוראד שבאשקלון, והיא גם שותפה בחברה המקדמת פרויקט של אגירה שאובה בצוק מנרה שבאזור הצפון.

את 2016 סיכמה אלומיי עם שחיקה של 6.5% בהכנסותיה, שהתקרבו ל-13 מיליון דולר - מגמה שבחברה מייחסים לירידה בהיקפי הקרינה מהשמש באירופה. לצד ירידה ברווח הגולמי והתפעולי, סיכמה החברה את השנה בהפסד של כ-600 אלף דולר, לעומת רווח נקי של 1.3 מיליון דולר ב-2015.