yellow משיקה שירות לוקרים לאיסוף חבילות בכל שעות היממה

מנכ"ל פז, יונה פוגל: "מחקרים קובעים כי 25% מהצרכנים לא קונים אונליין בשל סוגיית השילוח - וזו בדיוק המשבצת שאליה אנו נכנסים" ■ את מחיר המשלוח יקבעו הסוחרים, והוא אמור להיות נמוך ממסירה ע"י שליח אך גבוה ממשלוח בדואר רשום

רשת חנויות הנוחות yellow של קבוצת פז תנסה לנגוס בענף רכישות האונליין שהיקפו הולך וגדל, באמצעות מענה ל-"Last Mile" - פתרונות מסירה בהליך הקנייה המקוונת - על-ידי הצבת לוקרים אלקטרוניים בתחנות הדלק לאיסוף חבילות בכל שעות היממה.

המערכת, הנקראת yellow Box, מוצבת בשלב זה ב-50 מתוך 276 תחנות פז ברחבי הארץ. עד סוף יוני תגדל פריסת הלוקרים לכ-100 חנויות, ובהמשך השירות צפוי להתרחב לפריסה של 200 תחנות - כלומר 10,000 תאים. לשם כך חתמה yellow על שיתוף-פעולה ראשוני עם חברת השילוח הבינלאומית UPS.

במהלך, שהחל לפני כשנה, השקיעה החברה מאות מיליוני שקלים בהצבת התיבות, במערכת ההפעלה והמצלמות ובהגדלה של מרכז שירות הלקוחות בעשרות עובדים. כיום yellow מעסיקה כ-1,750 עובדים (לא כולל תחנות הדלק). שטח ממוצע של חנות yellow הוא כ-48 מ"ר, והחנויות הגדולות מגיעות גם ל-400 מ"ר.

מנכ"ל קבוצת פז, יונה פוגל, אמר היום (ב') כי "הצורך העיקרי שאנו מזהים כיום הוא חיבור בין עולם האפשרויות הצרכניות הבלתי נגמר בזכות האונליין, לבין התשתית הפיזית הנדרשת למימוש הקניות. הצרכנים, שמנהלים סדר יום אינטנסיבי בין עבודה לחיים הפרטיים, כבר לא מוכנים לבזבז את זמנם על המתנה לשליח, והם זקוקים לשירות שיתאים את עצמו אליהם ולא להפך. מחקרים קובעים כי 25% מהצרכנים לא קונים אונליין בשל סוגיית השילוח - וזו בדיוק המשבצת שאליה אנחנו נכנסים. השאיפה היא להגיע ל-10% מהשוק האלקטרוני בישראל".

- אתם מתחרים בדואר ישראל או בבוקס איט, שכבר מציעים שירות דומה?

"התחרות היא מול הדואר, אף על-פי שבשלב מסוים אני מניח שהדואר ירצה להצטרף לשירות. בוקס איט פועלים ב-44 נקודות בארץ, 14 מתוכן בתחנות שלנו - כך שהם לא מתחרים שלי, אני מרוויח מהם", השיב פוגל.

לדבריו, "השוק הוא כל-כך גדול, ואם הוא ימשיך להתפתח, אני לא רואה בעיה של עודף היצע של פתרונות. הרעיון הוא ניהול יעיל שמיועד גם ללקוחות וגם לעסקים. היכולת התפעולית שלנו היא כרשת שיש לה היערכות לוגיסטית, כולל הפצה יומית לכל הארץ. גם אם התאים יישארו ריקים, UPS משלמים על השירות - כך שמבחינתי אני עדיין מרוויח".

את מחיר המשלוח לאיסוף מהלוקרים של פז קובעים הסוחרים, והוא אמור להיות נמוך ממסירה באמצעות שליח אך גבוה ממשלוח בדואר רשום.

"אני נותן מחיר לספק הלוגיסטי, והוא שקובע את המחיר לצרכן", מסביר ג'וני אלסטר, סמנכ"ל פיתוח עסקי ב-UPS ישראל, "אם הוא בוחר להרוויח על השילוח או לתת שילוח חינם. נקודת המוצא היא שעבור המוצר אנשים מוכנים לשלם, אבל יש רגישות גבוהה לנושא השילוח".

אופרציית הרכישה ובחירת נקודת האיסוף תהיה קלה יותר באתרים הישראליים, שם תיפתח מפה לבחירה. בקנייה מחו"ל תיפתח אופציה לבחירת נקודת איסוף קרובה לבית, מבלי שלקונה תהיה אפשרות לבחור תחנה מסוימת.

התיבות מוצבות בחזית חנויות הנוחות והן מוארות ומצולמות, את החבילות ניתן לאסוף באמצעות קוד אישי הנשלח לנייד או למייל, והן ימתינו 72 שעות לאיסוף. גודל התאים מודולרי וכולל אופציה לתאים נגישים. לא ניתן לאסוף משקאות אלכוהוליים, בשל החוק שדורש הזדהות בעת הקנייה - ולכן משלוחים כאלה ניתן יהיה לאסוף מחנויות yellow, כמו גם משלוחים של מוצרים גדולים דוגמת מסכי טלוויזיה.

עד סוף השנה ניתן יהיה גם להחזיר מוצרים דרך הלוקרים, ובמקביל יוצע פתרון לעסקאות P2P, שבהן מוכרים פרטיים מבצעים עסקאות עם רוכשים פרטיים - שירות שרלוונטי עבור עסקים קטנים.

שירות נוסף שהשיקה פז היום הוא מיזם הזמנות אונליין של ירקות ופירות ישר מהשדה בשיתוף עם האתר "מושבניק", מיזם של החקלאי אבי יעקב ממושב מצליח. דרך האתר של yellow ניתן לקבל את ארגז הירקות והפירות ישירות למכונית באחת מ-100 תחנות פז ברחבי הארץ.