משרד הבינוי והשיכון מקשיח הוראות לקבלנים במחיר למשתכן

השינויים נוגעים לגודל הדירות, סיווג החדרים השונים וגם שינוי האפשרות לחריגה מכללי תוכנית הבינוי שנקבעה בתב"ע

אתר בנייה. המצב בשוק הדיור מחייב לנקוט גם צעדים לא שגרתיים / צילום: תמר מצפי
אתר בנייה. המצב בשוק הדיור מחייב לנקוט גם צעדים לא שגרתיים / צילום: תמר מצפי

רשות מקרקעי ישראל ומשרד הבינוי והשיכון הכניסו שינויים חדשים במכרזי "מחיר למשתכן", הקובעים ליזמים ולקבלנים הזוכים את כללי הבינוי בפרויקט בכל הקשור לגודל הדירות, סיווג החדרים השונים, וגם שינוי האפשרות לחריגה מכללי תוכנית הבינוי שנקבעה בתב"ע - וזאת על-ידי תמחור שונה של המ"ר הבנוי בכל מ"ר של חריגה.

השינויים מגיעים לאחר שבחלק ממכרזי מחיר למשתכן שנסגרו התברר שהקבלנים בחרו לבנות דירות גדולות או לשנות את מספר החדרים, מה שהוביל לא פעם לדירות יקרות מדי לזכאים שהחליטו לוותר על הזכות לרכוש אותן. כך למשל היה בפרויקט ברעננה שבו הוצעו למכירה דירות 4 חדרים בשטח 130 מ"ר במחיר של כ-2.3 מיליון שקל, דירות שכמעט ולא זכו לביקוש מצד זכאי התוכנית בשל המחיר הגבוה שנבע מחריגת המ"ר של הקבלן.

כעת קובע התיקון מה יהיו שטחי הדירות במדויק: שטחה של דירה לא יפחת מ-75 מ"ר; שטח דירה שיש בה פחות מ-4 חדרים לא יעלה על 90 מ"ר; שטח דירה שיש בה פחות מ-5 חדרים לא יעלה על 110 מ"ר; ושטח דירה שיש בה פחות מ-6 חדרים לא יעלה על 125 מ"ר.

שינוי נוסף קובע כאמור כי באם תהיה חריגה מהמ"ר שניתן לבנות על-פי התב"ע או כללי המשרד החדשים, על כל מ"ר שיתווסף יוכל הקבלן או היזם לגבות מהזכאי שזכה בדירה רק 85% מהמחיר למ"ר שבו זכה במכרז - כלומר, הפחתה של 15% במחיר של המטרים הנוספים בתמחור הדירה הכולל. במשרד הבינוי והשיכון הסבירו כי סעיף זה מגיע במטרה להרתיע את הקבלנים מלערוך שינויים בשטח הדירות - שינוי שאגב צריך לקבל את אישור המשרד בכל מקרה. במקביל הגיעו במשרד למסקנה כי לעתים אין מנוס מחריגה, ולכן יש לתמחר את המטרים הנוספים באופן שונה כדי למנוע מצב שבו מחירי הדירות יהיו יקרים מדי.

כך למשל, מציג המשרד דוגמה לפיה יזם זכה במכרז לאחר שהציע עשרת אלפים שקל למ"ר לדירת מחיר למשתכן. על השטח הוא אמור לבנות דירות 3 חדרים בשטח 105 מ"ר, כאשר המחיר למ"ר בגין 90 מ"ר (העומדים במגבלות שטח הדירה המרבי) יעמוד על עשרת אלפים שקל; ואילו המחיר למ"ר בגין 15 מ"ר (שבסטייה) יעמוד על 8,500 שקל למ"ר.

בנוסף קבעו במשרד שינוי נוסף וחד-משמעי לפיו בכל פרויקט שיש בו דירות לזכאים ודירות לציבור הרחב עליהן להיות מעורבות יחד באותו הבניין. כלומר, נאסר על הזוכים במכרז לבנות בניין אחד שיכלול רק דירות מוזלות במחיר למשתכן, ובניין אחר שיהיה כולו רק לדירות המיועדות לציבור הרחב במחירי שוק חופשי. שינוי זה מגיע לאחר שהתגלו מקרים שיזמים או קבלנים ביקשו להפריד בין הדירות וליצור בניינים נפרדים לקהלים שונים (זכאים ולא זכאים).