"ים של גליל מערבי" מחבר ים ופסטיבל, טיולים ומופעי תרבות

הפסטיבל, שמיטיב לנצל את תנאי הפתיחה שיצר הטבע, מתקיים בתקופה הכי יפה בשנה, על פני 5 סופי שבוע של מאי וראשית יוני

קיאקים בטרק ים בראש הנקרא  / צילום טרק ים

כשעמדנו סמוך לגבול והשקפנו לעבר לבנון, לא היה לנו מושג לגבי האירוע שהתרחש בצד השני. בתוך החורש המוריק שעטף את קיבוץ חניתה, העולם נראה פסטורלי להפליא. מצד אחד עמלו כוחות ישראליים בבינוי תשתיות, ומהעבר השני, מאות מטרים מערבית משם, נראתה התרחשות המונית לא ברורה. רק בחדשות הערב הבנו שראינו את מסיבת העיתונאים הבלתי שגרתית שארגן החיזבאללה בכפר לבונה שבדרום לבנון, מול היישובים שלומי וחניתה.

כמי שגדלה בקריית שמונה כ"ילדת גבול", שום דבר מזה לא זר לי, אבל בכל זאת הייתה בחוויה עוצמה אחרת. הגבול של קיבוץ חניתה מרתק, הוא שקט (תודה לאל ולצה"ל) ורגוע, אבל הקרבה ללבנון מחזירה אותי לשורשי הקמתו של הקיבוץ, המפורסם ביותר ביישובי חומה ומגדל, שהיווה תקדים והיה למיתוס ביישוב היהודי. לנקודת התצפית הגענו עם המדריך דן כהן, שדאג שהשער יהיה פתוח, וכך טיפסנו על גבעה שמצפון לה נשקפת לבנון ומדרום נפרס הקיבוץ.

אחר כך ירדנו לקיבוץ, שבימי האביב האלה מעוטר עדיין במאות שרביטים של לוע הארי, שזוהר בגון פוקסיה ומשמח לבב מטייל. נכנסנו אל "שביל גן עדן", מסלול טיול קצר ויפהפה שעובר בתוך חורש ים תיכוני, שנשמר כפי שהוא ממש בלב הקיבוץ. השביל קצר וידידותי, ויש לאורכו כמה מערות קבורה מהתקופה הפניקית (והן בנות כמעט 4,000 שנה). למערות אסור להיכנס, אבל אם מציצים מהפתח אפשר להתרשם מהגודל ולנסות להבין את אופן השימוש בהן. לדברי כהן, בכמה מהן נמצאו על הקירות ציורי פרסקו.

בקצה השביל חצינו את הכביש והמשכנו אל "שביל המדרגות", שבשולי הקיבוץ המוביל לתצפית נוספת לכיוון דרום. לצד החוטמיות והחרציות שהשתוללו כאן מוצבים שולחנות וספסלים ואפילו שולחן שח מובנה, וביום נעים זה מקום נהדר לפיקניק. מכאן טיפסנו חזרה מהצד השני והגענו למכונית שהמתינה בכיכר הראשונה של הקיבוץ.

המסלול הזה, שאורך כארבע שעות, הוא דוגמה לאחד הסיורים המודרכים שיתקיימו במהלך פסטיבל "ים של גליל מערבי", שדן כהן הוא אחד ממדריכיהם. כל הסיורים פתוחים לקהל תמורת סכום סמלי של 10 שקלים למשתתף (בהרשמה מראש). הפסטיבל מתקיים בתקופה הכי יפה בשנה, על פני 5 סופי שבוע של מאי וראשית יוני.

פרט לטיולים, הוא מציע פעילויות מעניינות נוספות. בין אירועי הספורט יבלטו משחה אכזיב המסורתי, טריאתלון אכזיב ומשט אכזיב, ובתחום התרבות יתקיימו מופעי מוזיקה בנקרות ראש הנקרה, המצטיינות באקוסטיקה מיוחדת, וקונצרט במרכז המוזיקלי "קשת אילון", שבמסגרתו יופיעו הפעם פסנתרנים זוכי תחרות ארתור רובינשטיין (שישי, 12.5, 21:00). חובבי הג'אז יוכלו ליהנות מערב ג'אז ובלוז (שישי 26.5, 20:00, מושב לימן. כרטיסים: 6675239-050).

אחת האטרקציות החדשות בסביבה נערכת במבצר יחיעם, שמארח מעין חדר בריחה לקבוצות ("Escape Group"). ערן לוי ודרור אזולאי שקדו על הקונספט במשך שנה ובנו מוצר מיוחד ומקורי. אזולאי מגיע מתחום הפיזיקה, לוי עוסק בטיולים והפקות, ונראה שהחיבור נפלא.

בתוך תפאורה ימי ביניימית מרהיבה נחלקות הקבוצות (החל מ-15 משתתפים) לצוותים שיוצאים לשטח בליווי מודרך, בעקבות רוחו של דאהר עומר, שהיה שליט הגליל במאה ה-18. בדרך הם צריכים לפצח חידות, לצלוח מכשולי היגיון ולחבר רסיסי מידע לפאזל שיוביל אותם אל דלת הבריחה בתוך שעה.

עם השלמת המשימה מתקיים במקום גם סיור מודרך, כולל תצפיות מראש המבצר. האירוע לא מזניח גם את הצד הגסטרונומי, עם מזנון קבלת פנים עשיר, הפסקה לפירות, יין ושוקולדים ועוד. כל החגיגה נמשכת כשעתיים וחצי. המחיר לא זול (195 שקל לאדם), אבל החוויה מיוחדת במינה. בימי הפסטיבל ייפתח האירוע למשפחות בימי שישי בהרשמה מראש טל' 6644461-055.

בתוך הפסטיבל החגיגי והמגוון, שילב כפר המחול בגעתון, משכנה של להקת המחול הקיבוצית, אירוע נוסף - פסטיבל בתנועה מבית היוצר של bodyways. בסוף שבוע זה (13.5-11.5) יתקיימו פעילויות תנועה בסגנונות שונים, הכוללות סדנאות, שיעורים, הרצאות, מפגשי אמן, חזרות פתוחות ומופעים של הלהקה.

השנה מבטיחים גם מתחם לילדים, מתחמי אוכל מסוגים שונים (ב-35 שקל לארוחה) וחדרי סטודיו מקצועיים עם מיטב המדריכים בתחומי התנועה השונים, בהם גאגא, מודרני, יוגה, טאי צ'י, טרייבל פיוז'ן ועוד. האירוע פתוח לקהל הרחב ואינו מיועד לרקדנים בלבד, אלא לכל מי שהתנועה זורמת בגופו. בנוסף ייפתח בקיבוץ מתחם קמפינג ללינה, ומי שמעדיף חדרים יתארח בחאן הגליל שבקיבוץ בית העמק, משם יתקיימו הסעות לכפר המחול וחזרה (480-80 שקל לכרטיס מיום עד שלושה ימים מלאים; עם לינה וארוחת בוקר בחאן - 1,000-760 שקל לאדם. טל' 9540415-052, www.bodyways.org).

לפרטים נוספים:

www.bgalil.co.il