מה הסיכוי של ילד ישראלי להרוויח יותר מהוריו?

למרות שמדובר בסיכוי גבוה יחסית לעולם, המצב צפוי להשתנות בעתיד ולא לטובה - כך קובע הכלכלן הראשי באוצר ■ החרדים בולטים לרעה, כאשר מצבו היחסי של דור הילדים גרוע מזה של דור ההורים

הסיכוי של ילדים הגדלים בישראל להשתכר יותר מהוריהם גבוה יחסית לעולם, אך הסיבה העיקרית לכך זמנית ובעתיד המצב ישתנה לרעה - כך קובע הכלכלן הראשי באוצר, יואל נוה, במחקר המתפרסם היום (ב') במסגרת הסקירה השבועית של המשרד.

מהמחקר עולה כי לילד שנולד להורים השייכים לקבוצת בעלי ההכנסה הנמוכה ביותר (עשירונים 1-2) יש סיכוי נמוך יחסית של 10.5% להגיע בבגרותו לקבוצת בעלי ההכנסה הגבוהה ביותר (עשירונים 9-10). מצד שני, גם הסיכוי של אותו ילד להישאר עני כמו הוריו בבגרותו נמוך יחסית - 27.7% לעומת מעל 33% בארה"ב. ההגירה היא ההסבר שמצא נוה לפער הבלתי מוסבר בין רמת האי-שוויון הגבוהה בישראל לבין הציון הגבוה שהיא מקבל במדד המוביליות הבין-דורית.

הניתוח של הכלכלן מראה כי בעוד שילדים להורים יוצאי אתיופיה, ערבים וחרדים מתקדמים באיטיות רבה יותר ברמת ההשתכרות מילדים להורים יוצאי אירופה, אסיה וילידי הארץ - רמת המוביליות צפויה לרדת בשנים הקרובות בשל המגמות הדמוגרפיות והירידה החדה בהיקף העלייה לישראל.

המחקר בו נמדדה המוביליות הבין-דורית בשכר בישראל התבסס על נתוני שכר לכלל ילידי 1975-1985 בשנים 2011-2014, וכן לשכר המצרפי של הוריהם כשהיו בני 20 ו-24. כלומר, המוביליות נמדדה על בסיס בחינת הקשר בין שכר הילדים סביב גיל 34 ולשכר של הוריהם סביב גיל 50. יש בכך עיוות מסוים משום שהמחקר לא ערך השוואה של נתוני ההכנסה הכוללת של הורים וילדיהם, כאשר ידוע שבעשירונים העליונים חלקו של השכר מסך ההכנסה הולך ופוחת.

המחקר הניב שלושה ממצאים בולטים. הראשון הוא כי המוביליות הבין-דורית בשכר בישראל גבוהה ביחס לזו שבמדינות מפותחות אחרות. הבדיקה הסטטיסטית הראתה כי בישראל, כמו בכל העולם, קיים קשר חיובי בין שכר ההורים לשכר הילדים - אולם מדובר בקשר חלש יחסית למדינות אחרות. במילים אחרות, בישראל רמת ההכנסה של ההורים מנבאת בצורה פחותה מה עשויה להיות רמת ההכנסה של ילדיהם.

דרך אחרת להסתכל על הממצאים היא לפי המדינות המדורגות לצד ישראל - מדינות הנחשבות שוויוניות יחסית כמו קנדה, אוסטרליה ומדינות סקנדינביה - בעוד שבקצה השני של הסקאלה ממוקמות סין ומדינות דרום אמריקה שבהן פערים עמוקים בין שכבה דקה של עשירים לבין יתר האוכלוסייה. מדוע זכתה ישראל להיות מדורגת בין המדינות השוויוניות למרות שהיא נחשבת לבעלת רמת האי-שוויון מהגבוהות בעולם המפותח?

"הממצא לפיו רמת המוביליות הבין-דורית בשכר בישראל גבוהה מציב את ישראל כתצפית חריגה", כותב הכלכלן הראשי, "שכן בדרך כלל נמצא קשר שלילי בין האי-שוויון במדינה למידת המוביליות הבין-דורית באותה מדינה. האי-שוויון בהכנסות משקי הבית בישראל גבוה, אך למרות זאת המוביליות הבין-דורית גבוהה גם כן. הסבר חלקי למוביליות הגבוהה היא היותה של ישראל מדינת הגירה".

ואולם התמונה הופכת מורכבת יותר כשבוחנים את המוביליות הבין-דורית לאורך ההתפלגות ההכנסות. "הסיכוי שילדים להורים עם שכר נמוך להישאר בשכר נמוך עומד על 27.7%", כותב הכלכלן, "שיעור נמוך בכ-6% מהשיעור המקביל בארה"ב. כך שניתן לכאורה לומר כי 'החלום האמריקאי' מתקיים יותר בישראל מאשר בארה"ב". מצד שני, הסיכוי של ילד להורים מחמישון השכר הנמוך ביותר להשתכר בבגרותו בחמישון השכר הגבוה ביותר עומד על 10.5% בלבד - נתון דומה לזה של ארה"ב ורחוק מזה של מדינות בהן המוביליות גבוהה כמו קנדה ודנמרק.

המשמעות היא שבעוד שהמוביליות בישראל גבוהה באופן כללי, יש סיכוי נמוך למעברים חדים מתחתית הסולם לראשו. במקביל, גם הסיכוי שילדי עשירים ירדו בסולם החברתי-כלכלי קטן ביחס לדנמרק וקנדה. "נתון זה מתיישב עם העובדה שפערי השכר בישראל גבוהים יחסית", כותב הכלכלן, "הרי קשה יותר לטפס בסולם כאשר שלביו רחוקים מאוד זה מזה".

בדיקה מעניינת נוספת שערך הכלכלן הייתה השוואת דור ההורים ודור הילדים לפי מוצא: ערבים, חרדים, יוצאי בריה"מ לשעבר, יוצאי אתיופיה, יוצאי אסיה/אפריקה, יוצאי אירופה/אמריקה ומי ששני הוריו נולדו בישראל.

באופן כללי הפערים בין הקבוצות בדור הילדים קטנים משמעותית מאשר בדור ההורים, למעט שני יוצאי דופן: החרדים בולטים לרעה, כאשר מצבו היחסי של דור הילדים רע יותר מזה של דור ההורים; ומנגד יוצאי אתיופיה בולטים לטובה, בעיקר "הודות" לנקודת הפתיחה המאוד גרועה של הוריהם. כאשר מנטרלים את נקודת הפתיחה מתברר כי ילד להורים יוצאי אתיופיה יעלה בממוצע 20 אחוזונים ברמת השכר שלו; ילד ליוצאי מדינות אסיה /אפריקה, מאותה רמת הכנסה, יעלה כ-24 אחוזונים בממוצע; ילד להורים ילידי בריה"מ לשעבר, מאותה רמת הכנסה, צפוי לעלות 26 אחוזונים; ילד ערבי, מאותה רמת הכנסה, צפוי לעלות 17 אחוזונים; וילד חרדי מאותה רמת הכנסה צפוי לעלות 10 אחוזונים בלבד.

כלומר, ילדים ערבים, חרדים ויוצאי אתיופיה מתקדמים באופן יחסי ובממוצע בקצב איטי יותר מאשר ילדי יוצאי בריה"מ, אירופה/אמריקה, אסיה/אפריקה וקבוצת הוותיקים. "הממצא לגבי מידה נמוכה יחסית של מוביליות לערבים וחרדים חשוב במיוחד, וזאת לאור העובדה כי משקל האוכלוסיות הנ"ל מכלל האוכלוסייה צפוי לגדול בעשורים הקרובים. הממצא מרמז כי במהלך העניינים הנוכחי, רמת המוביליות בישראל עשויה לרדת", מסכם הכלכלן.

מה הסיכוי של ילד להתברג בחמישון בהסתמך על הכנסת הוריו
 מה הסיכוי של ילד להתברג בחמישון בהסתמך על הכנסת הוריו