מכרז תכנן ובנה: 34 קבלנים ישראלים וזרים הגיעו לסיור בחריש

הסיור נערך לקראת המכרז הראשון בשיטה החדשה של מכרז, במסגרתה חברה אחת תוכל לזכות בחטיבת קרקע גדולה המאפשרת בניית כ-1,200 יחידות דיור, והיא לראשונה תהיה אמונה גם על התכנון, הפיתוח וכלל מעטפת הפרויקט, ולא רק על בניית בנייני המגורים

יואב גלנט  בועידת הנדלן / צילום:איל יצהר
יואב גלנט בועידת הנדלן / צילום:איל יצהר

עשרות קבלנים הגיעו היום (ב') לסיור הקבלנים בעיר החדשה חריש, שנערך לקראת המכרז הראשון בשיטת "תכנן ובנה" שקידם שר הבינוי והשיכון יואב גלנט.

נזכיר כי מדובר בשיטה חדשה של מכרז, במסגרתה חברה אחת תוכל לזכות בחטיבת קרקע גדולה המאפשרת בניית כ-1,200 יחידות דיור, והיא לראשונה תהיה אמונה גם על התכנון, הפיתוח וכלל מעטפת הפרויקט, ולא רק על בניית בנייני המגורים. נציין כי בקרב הקבלנים שהגיעו ניתן היה למצוא גם נציגים של חברות סיניות המביעות עניין במכרז. בסך-הכול הגיעו לסיור 34 חברות שונות, מתוכן תשע חברות זרות.

נזכיר כי במקור היה מתוכנן שמכרזי תכנן ובנה יהיו מיועדים לחברות הזרות שיגיעו לעבוד בישראל וזאת בעקבות החלטת הממשלה לאפשר ל-6 חברות זרות להגיע לעבוד בארץ עם 6,000 עובדים (1,000 עובדים לכל חברה). נכון להיום התהליך טרם הושלם לכן המכר בחריש שהוא הראשון במסגרת תכנון ובנה פתוח לכל החברות. נכון להיום, המכרז עתיד להיסגר בסוף חודש יולי למתן הצעות והוא מתייחס לשכונת אור המזרח בעיר החדשה.

דוד מגן, יו"ר הוועדה המיוחדת לתכנון ולבנייה בחריש, התחייב היום בפני הקבלנים שהגיעו לסיור הקבלנים בעיר החדשה כי "כל בקשה להיתר בנייה תדון תוך 10 ימי עבודה". מדובר בלוחות זמנים שאפתניים מאוד כאשר המקומות אחרים מדובר בזמן ארוך יותר במידה משמעותית.

עוד על פי מגן, "עד היום הנפיקה הוועדה היתרי בנייה ל-7,022 יחידות דיור בחריש המיועדים למגורים של כ-32 אלף תושבים". מגן גם התייחס לסוגיית תוספת שבס-כחלון, הקלה המאפשרת הגדלה של זכויות הבנייה בפרויקט בעד 20% ואמר כי "כל בקשה להקלה בתוספת יחידות דיור בשיעור של 20% נענתה בחיוב ולא מן הנמנע שהמסורת הזו תמשך". כך, בהקשר של מכרז תכנן ובנה שלשמו התכנסו היום הקבלנים, יתכן שהפרויקט יכלול בסיומו 1,450 יחידות דיור, עם תוספת שבס-כחלון.

שר הבינוי והשיכון יואב גלנט אמר היום בכנס: "פרויקט תכנן ובנה בחריש הוא יריית הפתיחה לשינוי תפיסה בענף הבנייה בישראל. המטרה היא לקצר זמנים ולייעל תהליכים - זו תהיה ההצלחה של חריש ושל התוכנית כולה. למרות שישראל מתקדמת מאוד בתחומי היזמות והטכנולוגיה, תחום הבנייה נשאר מאחור והפיריון בו נמוך. היום אנחנו עושים צעד משמעותי על מנת לשפר את הפיריון ואת קצב ואיכות הייצור של דירות בישראל".

ראש מועצת חריש, יצחק קשת הוסיף: "העיר חריש, פרויקט הדגל של מדינת ישראל, נמצאת בתנופת בנייה אדירה, צומחת ומתפתחת מיום ליום והופכת למוקד משיכה לאלפי משפחות צעירות. פרויקט 'תכנן ובנה' הוא בשורה של ממש לתושבים הקיימים והעתידיים שיזכו להיכנס לגור בתוך שכונה מוגמרת, שנבנתה מתחילתה ועד סופה באיכות בנייה ותכנון מהמתקדמים שיש. אנו שמחים שחריש נבחרה להיות הפיילוט לתוכנית השאפתנית ובטוחים בהצלחתה".

כאמור, המכרז האמור, הראשון מסוגו בשיטת תכנן ובנה, מתייחס לשכונת "אור המזרח". במסגרת הקמת השכונה יחויב היזם בהקמת שני בתי ספר יסודיים, 11 כיתות גן, מתנ"ס, אולם ספורט, מגרשי ספורט ושלוש כיתות מעון יום. בנוסף, יחויב היזם בהקמת תשתיות על פי מפרט איכותי שגובש יחד עם הרשות המקומית. כחלק מזכייתו במכרז, יקבל היזם את סבסוד הפיתוח לו זכאית חריש, הן מכוח החלטת עדיפות לאומית והן מכוח תוכנית "מחיר למשתכן", וכן יועבר תקציב ממשרד החינוך לשם בניית כיתות הלימוד.

מכרז תכנן ובנה כולל מספר דגשים שמפרידים אותו ממכרזים רגילים. כך למשל, מדובר במכרז בין לאומי הפתוח לחברות גדולות ישראליות ובינלאומיות. מכרזי תכנן ובנה עתידים לכלול רק חטיבות קרקע גדולות של 1,000 יח"ד ומעלה כאשר יזם יחיד יוכל לזכות בכל המתחם. במסגרת המכרז מתחייב הזוכה לעשות שימוש בבנייה מתועשת ובמקביל, הוא צריך לעמוד בלוחות זמנים קצובים הקובעים שמשך הזמן מחתימת חוזה ועד למסירת הדירות יהיה 40 חודשים בלבד.