לחם מן הארץ: פסטיבל אוכל כפרי במועצה האזורית מטה יהודה

הנושא של הפסטיבל השנה הוא "דגן", מאפים של עמים ועדות, בבתים, במאפיות בוטיק ובחיק הטבע

לחם מן הארץ / צילום יותם יעקבסון

כמדי שנה בעונה הזו מתקיים (זו הפעם ה-17) אחד הפסטיבלים הכי כיפיים והכי אותנטיים, פסטיבל אוכל כפרי במועצה האזורית מטה יהודה. כיום יש אמנם בארץ הרבה פסטיבלים בהשראתו, אבל לפסטיבל הזה יש זכות ראשונים על החיבור היצירתי מסוגו בין טיולים ואוכל.

הפסטיבל מתקיים בין 12 ל-31 במאי (עוד 2 סופי שבוע ובחג השבועות) והנושא המרכזי שלו השנה הוא "דגן". לחמים ומאפים של עמים ועדות שונים המוכנים בשיטות שונות יהוו את הציר המקשר בין רבות מנקודות האירוח. הפסטיבל מציע חגיגה של אוכל מסורתי וכן שילובים של מטבחים אתניים ומטבחים מחדשים, בבתים, במאפיות בוטיק מקומיות, ביקבים, במבשלות בירה ובחיק הטבע ומסייע בפיתוח אפיקי פרנסה לתושבי האזור. כמו תמיד, לצד האוכל, הביקורים והמפגשים עם המארחים יהוו חלק מרכזי מהחוויה (לפרטים נוספים: www.tour-yehuda.org.il ,8108*, ובדף הפייסבוק הלב הירוק תיירות מטה יהודה).

אמנם האביב כבר מאחורינו והירק והפריחה יבשו זה מכבר, אבל השטחים החקלאיים בשפלה נראים כתשבץ של שדות חיטה מזהיבים וכרמים מוריקים ומזכירים שלכל עונה הקסם שלה. שאר מכמני השפלה - האתרים הארכיאולוגיים, עושר המערות ונקודות התצפית - ממתינים כתמיד.

במושב מטע תוכלו להתענג על מאכלים הודיים צמחוניים וטבעוניים ב"לאכול כמו ראג'ה בהרי יהודה* מייסודם של איתי אפרת ונורית הרץ. נורית, מורה ליוגה ובשלנית, מספרת שבכל אחת מנסיעותיה בעולם היא פוגשת שפים ומבשלים מקומיים, מבשלת איתם ולוקחת את הידע כצידה לדרך וממשיכה בניסיונות קולינריים ובהעברת סדנאות בישול בארץ. "אוכל טבעוני מרתק אותי. מעבר לכך שהוא נראה לי הכי מוסרי, הוא גם מטבח בהתהוות, ולכן מאתגר", היא מסבירה.

גם איתי, חצי קוצ'יני במוצאו, הוא מורה ליוגה ומתפרנס מעריכת סדנאות בישול. כשביקשתי ממנו שיספר קצת על עצמו אמר: "יש אנשים שמדברים דרך האוכל". הו, כמה שהוא צדק! השניים הכירו במקרה במטע ושלא במקרה החליטו לשתף פעולה. ההצלחה לא פחות ממסחררת באסתטיקה שלה ובעושר הטעמים. ניתן להזמין אצלם ארוחות במשך כל השנה. במהלך הפסטיבל יציעו ארוחת טעימות שכוללת מנות פתיחה, מנות קארי, קינוח וצ'אי. יהיה גם דוכן "Take away" של מאכלי רחוב הודיים (שישי: 12:00-16:00, שבת: 12:00-18:00, spicynaturemail@gmail.com, טל' 050-7472775). ניתן לצאת לעין מטע, ולפקוד את חורבת חנות וקבר גוליית או לצעוד ב"דרך הקיסר" - כל אלו סמוכים למושב.

במושב שריגים לי-און פועלת זה כעשור מאפיית "ברדלי" של אורן שמואלי. כשהוא ואשתו היו סטודנטים, הם חיפשו מקום שקט לגור בו והגיעו לשריגים, כי כאן יכלו להרשות לעצמם לקנות בית. במקצועו הוא פסיכותרפיסט שמתמחה בטיפול בעזרת בעלי חיים ובטיפול משפחתי, אבל מדי חמישי-שישי הוא מפעיל את המאפייה הקטנה שבחצר ביתו. את דרכו הקולינרית החל כבשלן, אבל במרוצת הזמן בחר להתמחות באפייה. כיום הוא משתתף בסדנאות ובמפגשי אופים בינלאומיים. על מנת להכין את הלחמים המופלאים שלו, הוא מייבא מיני קמח מיוחדים, ובמקביל מפתח מחמצות ייחודיות וכן מוצרים לשוק הסיני, כגון לחם ובריוש על בסיס תה ירוק.

לצד לחמים גרמניים, צרפתיים ואיטלקים תמצאו בברדלי גם הפתעות מזדמנות שונות וביניהן שמן זית איכותי מאיטליה וגבינות ממשק שמואלי שאיתו הוא עובד בשיתוף פעולה (השם מקרי, אין קשר משפחתי). המאפייה פועלת מדי חמישי בערב (18:00-21:00) כפיצרייה איטלקית ובימי שישי כמאפייה. בפסטיבל היא תפעל גם בשבת (11:00-18:30) ויוצעו בה כריכים, מיני מיצים טבעיים, גלידות וסורבה בטעמים משתנים ומפתיעים, בירות בוטיק ועוד (לפרטים: 050-5753548). משריגים ניתן לצאת ולטייל בחורבת מדרס, חורבת עתרי, פארק בריטניה ועוד.

אצל סמה ויאיר צורן, בית קיצוני במושב נחושה נמצא "פרי וארץ - על הגפן ומה שמסביב".

סמה מגדלת את אחד מכרמי המוסקט האורגנים היחידים בארץ. חלק מהפרי למאכל ומחלקו היא מייצרת עם בני משפחתה תירוש איכותי שנחטף (השנה למשל, הוא נגמר) ויינות שונים. סמה מסבירה שיין ותירוש זה כמו חמץ ומצה. יין חייב לתסוס כמו שלחם חייב לתפוח ואילו תירוש אסור שיתסוס כלל, ממש כמו שאסור שמצה תתפח. גולת הכותרת של הביקור היא ירידה אל מחסן יינות שנמצא כמה מטרים מתחת לפני האדמה במערה שבני המשפחה חוצבים במו ידיהם.

לאחר ביקור במערות הקדומות הרבות שפזורות בשפלה מעניין לשמוע על עבודת חציבה שעדיין נעשית כאן. יאיר הוא מורה, וגם מדריך טיולי שטח בג'יפ בשפלה, (פתוח בתיאום במשך כל השנה. בפסטיבל: ימי שישי בלבד, 10:00-13:00, בשבת סגור, טל' 050-5856393). באזור נחושה ניתן לטייל בתל גודד על מערות המסתור שבו וגם בבית גוברין הסמוכה.

מוסררה מיקס

פסטיבל מוסררה מיקס הוא אירוע בינלאומי רב-תחומי, המתקיים בשכונת מוסררה בירושלים ובהפקתו של בית הספר לאמנות מוסררה. בפסטיבל ייערכו במקביל מיצגים, מיצבים ומופעי מוזיקה ואמנות במרחבים הציבוריים, בחצרות בתים ובתוך מתחמי הגלריה. הנושא השנה הוא "מזרח ומערב בעולם היברידי", קולות ותהליכים שבין מזרח ומערב, צפון ודרום וטכנולוגיה מתקדמת. לפרטים: www.musraramixfest.org.il