ייזום נדל"ן וייצור חשמל: הפוטנציאל של לוזון

המהלכים שביצע עמוס לוזון בקבוצת לוזון מאז שרכש את השליטה בה בינואר 2016, צפויים לתמוך בפישוט המבנה הארגוני, לחסוך עלויות ולהביא לניצול מיטבי ולמקסום פוטנציאל הנכסים

עמוס לוזון/ צילום: תמר מצפי
עמוס לוזון/ צילום: תמר מצפי

קבוצת לוזון  (לשעבר: "דורי קבוצה") נשלטת על ידי עמוס לוזון באמצעות חברה פרטית בשליטתו, לאחר שבינואר 2016 רכש את השליטה (77%) מידי גזית ישראל בעסקות מחוץ לבורסה תמורת מיליוני שקלים בודדים בלבד. גזית ישראל נותרה בעלת מניות בקבוצת לוזון, וצפויה להגדיל את החזקתה מכוח הבנות עם בעל השליטה הנוכחי בכמה נושאים הנוגעים לשטרי הון ומסגרות אשראי שהעמידה גזית לחברה.

קבוצת לוזון פועלת כחברת החזקות - אבל בעלת אוריינטציה תפעולית. היא מחזיקה בכמה חברות בעלות קיום עצמאי, ציבוריות ופרטיות, ובו בזמן גם מקיימת פעילות תפעולית של ייזום למגורים ב"סולו". להערכתנו, לבעל השליטה הנוכחי השפעה מהותית על ההתפתחות העסקית של החברה, הן ברמת הפעילויות בנפרד והן ביצירת סינרגיות בין הפעילויות השונות. היכולת להוציא לפועל פרויקטים בקבוצה נגזרת ממידת המעורבות שלו, ועל פי התרשמותנו, היא בהחלט אינטנסיבית. לכן, נגזרת גם התלות של הפרופיל העסקי של החברה בבעל השליטה.

מאז רכישת השליטה, ביצע לוזון כמה מהלכים שצפויים לתמוך בפישוט המבנה הארגוני, לחסוך עלויות ולהביא לניצול מיטבי ולמקסום פוטנציאל הנכסים. בין המהלכים: השלמת הצעה לחברה הבת דורי בנייה, שעוסקת בקבלנות ביצוע בישראל, והפיכתה לחברה פרטית בבעלות מלאה באמצעות מיזוג לתוך החברה; הפיכת החברה הנכדה רום גבס, שעוסקת בעבודות גמר קבלניות, לחברה בת בהחזקה ישירה במארס 2016; וכן ביצור השליטה ועלייה בשיעור ההחזקה בחברה הבת הפולנית רונסון, שעוסקת ביזמות לבנייה. המהלכים האלה צפויים לתרום למיקוד העסקי של הקבוצה בכללותה.

ייזום של יותר מ-5,000 דירות בפולין

לוזון פועלת בתחום היזמות לבנייה בפולין באמצעות החזקה (66%) בחברת רונסון שנסחרת בבורסה בפולין. החברה הפולנית היא אחת משלוש החברות היזמיות הגדולות בפולין, ופועלת בארבעה אזורים מרכזיים במדינה זו, בעיקר בעיר הבירה ורשה. בשנתיים האחרונות מכרה רונסון כ-1,720 יחידות דיור תמורת כ-600 מיליון זלוטי. כיום היא מעורבת בייזום של יותר מ-5,000 יחידות דיור, קטנות יחסית בגודלן. הפרויקטים בביצוע כוללים כמעט 1,000 יחידות דיור ב-14 אתרים. כל הפרויקטים בביצוע צפויים להסתיים ב-2017-2018 - טווח הכרה בהכנסות וברווח קצר מאוד.

בתחום קבלנות הביצוע ועבודות הגמר פועלת החברה באמצעות דורי בנייה ורום גבס (100%). בעבר היתה דורי בנייה אחת החברות המובילות בתחום קבלנות הביצוע בישראל, אבל טיפול שגוי באומדני ביצוע ותחזיות לרווח הוביל לירידה בפרופיל הפיננסי ולהזרמות הון לתוך החברה הפרויקטאלית. צמצום בפעילות ותהליכי התייעלות היו פועל נלווה. החברה מבצעת עבודות גמר בתחום קבלנות הביצוע עבור מבנים ופרויקטים של תשתיות בישראל. לרום גבס צבר של יותר מ-300 מיליון שקל - מתוכו היקף של 280 מיליון שקל לביצוע בשנה הנוכחית.

נכסים נוספים בקבוצת לוזון הם יחידות דיור למגורים על קרקעות בבעלות החברה, בעיקר בישראל וגם בסלובקיה. נכון לסוף 2015 החברה מעורבת בייזום של יותר מ-1,200 יחידות דיור למגורים, ובבעלותה מקרקעין נוספים לבניית 21 אלף מ"ר של משרדים, מסחר ותעשייה.

חשיפה לתחום הצומח של ייצור חשמל

החזקה נוספת שאינה בליבת עסקי הנדל"ן והתשתיות היא בדורי תשתיות אנרגיה (50%) הפרטית, בעלת זכויות של כ-19% בתחנת הכוח הפרטית לייצור חשמל דוראד. תכנון המיזם התחיל עוד ב-2002, ושלבי הקמתו נמשכו יותר מעשור, כשרק במהלך 2014 תחנת הכוח התחילה לפעול באופן מסחרי.

לדוראד רישיון לייצור חשמל לתקופה של 20 שנה, עם אופציה להארכה לתקופה נוספת, כשבעלי מניות נוספים בדוראד הם אדלקום, קו צינור אילת-אשקלון. להערכתנו, מעבר לפוטנציאל לביקושים לחשמל, החזקה זו מקטינה את הסיכון הכולל והתלות של קבוצת לוזון בענפי הבנייה, חושפת את החברה לתחום פעילות צומח ומהווה רגל תזרימית יציבה יחסית.

בהיבט הפיננסי, לחברה חוב פיננסי של כחצי מיליארד שקל - כמחציתו למחזיקי איגרות החוב. החוב כולל גם הלוואות מבעלי שליטה. באחרונה השלימה קבוצת לוזון בהצלחה הנפקת סדרת אג"ח חדשה בהיקף של כ-100 מיליון שקל, וזכתה לאמון המשקיעים. אנו צופים כי הכרה ברווח ובתזרים ישמשו, בין השאר, להקטנת מצבת החוב הפיננסי של החברה הציבורית, בד בבד עם המשך פעילות אינטנסיבית להצפת ערך ולמימוש הפוטנציאל של נכסי החברה בפעילויות השונות.

*** הכותב הוא מנהל מחלקת מחקר ואסטרטגיה בקבוצת אקסלנס. הכתבה אינה מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. לכותבים אין עניין אישי בנושא הכתבה. קרנות נאמנות בניהול אקסלנס ו/או חברות מקבוצת אקסלנס מחזיקות ו/או עשויות להחזיק ני"ע ונכסים פיננסיים המוזכרים בכתבה.