אזורים במגעים להצטרף לגרעין השליטה בחברת ברוקלנד

עשויה לרכוש מחצית ממניותיו של בועז גלעד, המחזיק 51% בברוקלנד ■ באחרונה דיווחה ברוקלנד כי גלעד רכש את מניותיו של שותפו אסף פיטוסי

דרור נגל /  צילום: איל יצהר
דרור נגל / צילום: איל יצהר

חברת הנדל"ן אזורים  עדכנה היום (ד') על מו"מ שהיא מנהלת עם בועז גלעד, לרכישה מידיו של מחצית מהחזקות השליטה בחברת ברוקלנד אפריל. אזורים מדגישה כי טרם סוכמו תנאי העסקה, וכי היא עשויה להיות תלויה גם בסיכומים עם צדדים שלישיים נוספים, ולפיכך אין כל ודאות כי המו"מ יבשיל לכדי הסכם מחייב.

הדיווח של אזורים מגיע כשבועיים לאחר שברוקלנד הודיעה כי אסף פיטוסי, שותפו של גלעד לשליטה בברוקלנד, ימכור לאחרון את חלקו בחברה תמורת סכום שלא צוין, ואשר מוערך במיליוני דולרים בודדים. עקב כך ברוקלנד, הפועלת בשוק הנדל"ן של ברוקלין, עדכנה על סיום תפקידו של פיטוסי כיו"ר החברה.

לאחר השלמת העסקה צפוי גלעד להחזיק 51% ממניות ברוקלנד, כאשר אזורים אמורה כאמור לרכוש מחצית מהחזקותיו. ביתרת מניות ברוקלנד מחזיקים דוד גולדברגר ואיל יגב (קבוצת אפריל). פיטוסי צפוי להישאר כצד לערבויות אישיות, אשר העמיד בין השאר להבטחת הלוואות שנטלו תאגידים המוחזקים על-ידי החברה.

ברוקלנד הנפיקה בשנים 2014-2015 שתי סדרות אג"ח המדורגות BBB, בהיקף כולל של קרוב ל-200 מיליון שקל. החברה עוסקת בעיקר ברכישה, בייזום ובפיתוח נדל"ן למכירה ברובע ברוקלין בניו יורק. כמו כן יש לה פעילות ייזום, פיתוח, רכישה והקמה של נדל"ן מניב באותו אזור.

החברה מפתחת כיום כמה פרויקטים קטנים יחסית של עד כמה עשרות יחידות דיור, והאסטרטגיה שלה היא השקעה בפרויקטים בעלות כוללת בטווח של 12-25 מיליון דולר. בסיכום 2016 הציגה ברוקלנד צמיחה של 22% בהכנסותיה, שהגיעו ל-66 מיליון דולר, בתמיכת הכרה בהכנסות ממכירת פרויקטים שבנייתם הסתיימה ושנמסרו לרוכשים. הרווח הנקי שלה קפץ ב-18% והתקרב ל-18 מיליון דולר.

הפסדים כבדים בפרויקט בניו יורק

אם תצא העסקה לפועל, תקבל ברוקלנד שותף שיוכל להגדיל את עסקיה ולייצב את החברה. אזורים מצידה, הפועלת בעיקר בשוק הנדל"ן למגורים בישראל, מעורבת כיום בפרויקט יזמי גדול למגורים במדינת ניו יורק (יונקרס), שאליו נכנסה באמצע העשור הקודם, ואשר בגינו רשמה עד היום הפסדים כבדים.

מדובר בפרויקט להקמה של מאות יחידות דיור על חטיבת קרקע של כ-30 דונם - במחוז ווסטצ'סטר האמיד - המהווה חלק מקומפלקס של קניות ובידור אשר נחנך בשנת 2011. לא מן הנמנע כי אם העסקה לרכישת מניות ברוקלנד תיסגר, יועבר הפרויקט לניהולה של האחרונה.

הפרויקט בניו יורק איננו הקשר היחד של אזורים לשוק הנדל"ן האמריקאי. לפני כשנתיים חשף "גלובס" כי מנכ"ל אזורים, דרור נגל, סייע למתווך בהנפקות האג"ח של מספר חברות נדל"ן אמריקאיות בתל אביב. מדובר בקישור שעשה נגל בין מתווך האמריקאי ינקי זאקס (Yanky Sax) לבין חברת החיתום פועלים אי.בי.אי וצמד יועצי ההנפקות, רפי ליפא וגל עמית (שהנפיקו גם את ברוקלנד). זאקס שידך בין היועצים הישראלים לשלוש חברות נדל"ן שפעלו לגייס חוב בשוק ההון של תל אביב, אשר הנפקותיהן הניבו לו עמלות שמנות של מיליוני שקלים.

נגל, בן 54, מונה למנכ"ל אזורים בפברואר 2013. בעבר שימש כמנכ"ל זרוע ההשקעות של קבוצת הפניקס, ובשורת תפקידים בכירים בבנק הפועלים. עלות שכרו אשתקד באזורים עמדה על 3.2 מיליון שקל.

עיקר פעילותה של אזורים, שבשליטת הרשי פרידמן, מתרכז בייזום פרויקטים למגורים בישראל, והיא נחשבת לאחת השחקניות הגדולות בענף. בסיכום 2016 מכרה החברה קרוב ל-750 דירות (כולל חלק שותפים) תמורת קרוב ל-1.4 מיליארד שקל, אחרי שב-2015 מכרה 850 דירות תמורת 1.6 מיליארד שקל. רווחי החברה קפצו אשתקד בכ-150% ל-137 מיליון שקל.

בתחילת השבוע עדכנה החברה, כי היא בוחנת אפשרות להנפקה לציבור של מניותיה של חברה בת ייעודית, אשר תשמש כקרן להשקעות במקרקעין. במסגרת זו, הגישה החברה הבת לרשות ניירות ערך טיוטת תשקיף, שנדונה עם הרשות. בשלב זה טרם התקבלה החלטה סופית בדבר מבנה, עיתוי ועצם ביצוע ההנפקה. בשנה האחרונה עלתה מניית אזורים ב-25%, אך בשלושת ימי המסחר האחרונים היא איבדה כ-8%. שווי החברה עומד על כ-865 מיליון שקל.