הסטארט-אפ ווינדוורד מתחיל לפעול בשוק הביטוח הימי

לדברי החברה, התחום מגלגל כיום סכום של 30 מיליארד דולר בשנה: "נכון להיום יש פי 6-7 בקשות לביטוח מאשר פוליסות בפועל"

מתן פלד (מימין) ועמי דניאל, ווינדוורד / צילום: איל יצהר
מתן פלד (מימין) ועמי דניאל, ווינדוורד / צילום: איל יצהר

הסטארט-אפ הישראלי ווינדוורד (Windward) מרחיב את פעילותו ופונה לשוק הביטוח הימי. כך נודע ל"גלובס". מאז שיצאה לדרך, עסקה החברה בניטור הפעילות בכל הימים והאוקיינוסים, בעזרת שימוש ביותר מ-250 מיליון נקודות מידע המעובדות כל יום. החברה נעזרת בלוויינים ובמקורות מידע נוספים על מנת לנתח את הפעילות הימית בכל רחבי תבל. התוכנה שפיתחה וינדוורד מעבדת את האינפורמציה והמידע נמכר עד עתה בעיקר לגופים ממשלתיים.

החברה שהוקמה במהלך שנת 2011 על ידי עמי דניאל ומתן פלד, גייסה עד כה סכום של 22.5 מיליון דולר מקרן אלף, קרן הורייזן של המיליארדר ההונג קונגי לי קה שינג, דיויד פטראוס (ראש ה-CIA לשעבר), דן סינור (מחבר רב המכר "סטארט-אפ ניישן"), תום גלוסר (מנכ"ל תומסון רויטרס לשעבר) ואחרים. נציין כי הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי מכהן כיועץ לחברה על אף שלא השקיע בה.

גיוס נוסף

ל"גלובס" נודע כי בחודשים האחרונים גייסה וינדוורד סכומים משמעותיים נוספים, אך זהות המשקיעים לא נחשפה. בחברה בחרו שלא להגיב לגבי סבב הגיוס החדש וזהות המשקיעים החדשים.

בתקופה האחרונה החלה כאמור החברה לפתח מנוע צמיחה חדש - באמצעות פנייה לשוק הביטוח הימי. עמי דניאל, מנכ"ל החברה, אומר בראיון ל"גלובס", "הקמנו את החברה כדי למפות את מה שקורה בים. בעזרת הטכנולוגיה שלנו הצלחנו לדעת איזה ספינה עושה מה. זה מידע שאין אותו כמעט לאף אחד והוא עוזר לנו לייצר הכנסות מהותיות".

לדברי דניאל, "לפני שמונה חודשים החלטנו לקחת את הליבה של היכולות שלנו ולהציע את המידע לגורמים חדשים. הבנו שמה שנכון לממשלות יכול להתאים גם לעולם הביטוח הימי כיוון ששניהם מנתחים ומתייחסים לגורמי סיכון שמקורם בים. חשוב להבין איך התחום הזה עובד. אם אתה ואני נלך לעשות ביטוח חיים, אז יבדקו בני כמה אנחנו, האם אנחנו מעשנים והאם אנחנו סובלים ממחלות גנטיות. לפי המאפיינים השונים כל אחד מאיתנו יקבל פרמיה שונה.

"בתחום הביטוח הימי, כאשר מדובר בספינות ובמטענים, המצב דומה. המבטחים בודקים מי הספינה, בת כמה היא ומי הבעלים וגם תחת איזה דגל היא מפליגה. הנהלים האלה לא השתנו במשך מאות שנים וכאן יש לנו הזדמנות להציע שינוי. אנחנו יכולים לבדוק איך הספינה מתנהגת, האם היא מפליגה באזור רדוד מדי ביחס לגודל שלה או מבצעת פניות חדות מדי ובכך להציע מודל סיכון וכלי קבלת החלטות לחתמים הימיים".

דניאל מציין כי שוק הביטוח הימי מגלגל מחזור של 30 מיליארד דולר בשנה. באופן מפתיע - בעיקר בגלל סיבות היסטוריות - כל התעשייה הזאת מתנהלת בלוידס בלונדון. "יש בניין גדול שאליו מגיעים אנשים שרוצים לבטח עשרות ספינות. אנחנו היינו שם בפגישות במשך שלושה ימים, אני מדבר על 25 פגישות וכולן בוצעו במרחק של 200 מטר. לבניין הזה מגיעים סוכני ביטוח, ממש כמו בפרסומת שמשודרת בארץ. הסוכן מגיע ואומר 'יש לי חברות ספנות, אני רוצה לבטח את כל הצי' ואז למבטח יש חמש דקות להחליט. כל התהליך הזה הוא ידני והוא מתבצע בעזרת דף ועט, בדיוק כמו לפני שלוש מאות שנה. המבטח שואל כמה שאלות בסיסיות, מאיפה אתה, כמה ספינות היו לך בשנה שעברה וכמה יש השנה וגם כמה תביעות היו לך וזהו, כאן זה נגמר.

"ווינדוורד שואפת להשתמש במידע שלה על ספינות על מנת לדרג את הסיכון בעזרת מודל מתמטי. בדומה לחברת ביטוח שמבטחת את הרכב שלך ומתקינה אצלך מובילאיי, אנחנו יכולים לדעת לא רק איך אתה מציג את עצמך אלא איך אתה נוהג בפועל. אם אתה למשל נוסע כל יום שעה וחצי לעבודה ואני נוסע שבע דקות - ברור שאתה נמצא בסיכון יותר גבוה. אנחנו בודקים פרופילים של קפטנים, עד כמה הם מפליגים קרוב לחוף ומחפשים ספינות שמנוהלות בצורה פחות טובה", מסביר דניאל.

"יותר מידע ויותר עסקאות"

בווינדורד עדיין לא גיבשו את המודל העסקי של השירות החדש אולם סביר להניח שהחברה תגבה אחוז מסוים מהפרמיות בנוסף לרישיון שימוש בתוכנה. החברה מאמינה שתוכל גם להגדיל את השוק הקיים. "נכון להיום", אומר דניאל, "יש פי 6-7 בקשות לביטוח מאשר פוליסות בפועל. לטובת העניין, החברה מבצעת תמורות מסוימות בכוח האדם שלה. אנחנו מאמינים שבעזרת המודל שלנו לסוכני הביטוח יהיה יותר מידע וכך הם יבצעו יותר עסקאות".

Windward

שנת הקמה: 2011

תחום פעילות: ניתוח סיכונים ימיים

מייסדים: עמי דניאל (המנכ"ל), מתן פלד ויונתן ריפתין (שעזב את החברה)

גיוסי הון: 22.5 מיליון דולר

משקיעים: קרן אלף, לי קה שינג, דיויד פטראוס, דן סינור ואחרים