מהלך חדש של רשויות מקומיות עשוי לתת מכת מוות לתמ"א 38

מהלך חדש, במסגרתו ניתנה לרשויות מקומיות האפשרות לגבות היטלי השבחה בפרויקטים של תמ"א 38, מאיים להכניס לסחרור רציני את תחום ההתחדשות העירונית בישראל ולהפוך פרויקטים רבים ללא כלכליים לביצוע

תמ"א 38 פינוי בינוי/ צילום: מתוך הוידאו גלובס טיוי
תמ"א 38 פינוי בינוי/ צילום: מתוך הוידאו גלובס טיוי

תמ"א 38 הולכת וצוברת תאוצה בשנים האחרונות. מתוכנית שלא רבים הכירו לפני מספר שנים, הפכה התמ"א למושג שכמעט ואין בעל דירה ישנה שלא מכיר. אבל למרות הפריחה בענף, ישנם כמה דברים שעדיין לא ברורים ולא פעם גם מכשילים פרויקטים.

דוגמה לנושא אחד איתו מתמודדים היזמים ובמקביל גם הרשויות המקומיות הוא עניין היטלי ההשבחה. מצד אחד, הרשויות המקומיות טוענות כי ללא היטלי השבחה אין לעירייה כסף לטפל בהרחבת התשתיות הנחוצות כפועל יוצא מבניים פרויקטים חדשים במסגרת תמ"א 38.

מצד שני, היזמים טוענים לא פעם כי התמ"א פוטרת אותם מתשלום היטלי השבחה, וכי חיוב הפרויקטים בהיטל יכול להפוך אותם ללא כלכליים, מה שיותר בניינים ישנים ללא חיזוק.

אז מה זה בכלל היטל השבחה? מי צריך לשלם אותו? האם בתמ"א 38 יש פטור מהיטלי השבחה, ומדוע יש מקרים בהם גם רוכשי דירות ולא רק קבלנים צריכים לשלם את היטל ההשבחה במכירת דירת המדורים שלהם?

אילי בר, בעלים משותף בחברת אקו סיטי העוסקת בתמ"א 38, ועו"ד מיטל טויסטר רוזנטל הגיעו לאולפן גלובס TV בכדי לענות על השאלות הפתוחות הרבות בנושא, וכפי שתראו, התשובות לא תמיד פשוטות או חד-משמעיות. בשורה התחתונה, מי שגם העיריות וגם היזמים והקבלנים מבקשים היא ודאות כדי לדעת כיצד לפעול.