ענקית התוכנה שמנסה להמציא את עצמה מחדש

חברת CA הוותיקה מנסה להתאים את עצמה לתנאי השוק המשתנים באמצעות רכישות אסטרטגיות מוצלחות ■ אף שמרווחי האג"ח שלה לא גדולים, פרופיל הנזילות החזק ופוטנציאל הצמיחה ארוכת-הטווח מאפשרים לה להציע תשואה נאה על השקעה בטוחה יחסית

מטה CA בשדרות מדיסון בניו יורק/ צילום: בלומברג
מטה CA בשדרות מדיסון בניו יורק/ צילום: בלומברג

הדוחות האחרונים של חברת התוכנה הבינלאומית CA Technologies (סימול: CA), שפורסמו בשבוע שעבר, הוכיחו למשקיעים כי החברה עושה מאמצים רבים כדי להמציא את עצמה מחדש, כפי שהדבר בא לידי ביטוי במסע הרכישות שביצעה בשנים האחרונות. את שנת הכספים הפיסקלית, שהסתיימה במארס 2017, סיימה CA עם צמיחה חיובית ראשונה מאז 2013, תוך גידול של כ-3% ברווח הנקי המתואם ל-784 מיליון דולר.

חברת CA, שהוקמה ב-1974 ונסחרת כיום בנאסד"ק לפי שווי שוק של כ-13 מיליארד דולר, עוסקת בפיתוח ושיווק תוכנות לניהול תהליכים עסקיים ו-IT עבור ארגונים. החברה מפתחת, משווקת ומעניקה זיכיונות לשימוש בתוכנות, המאפשרות לעסקים וארגונים להריץ, לנהל ולשפר את ביצועי מערכות ה-IT שלהם, תוך בחינת אספקטים שונים הקשורים לניהול העסקי.

פעילויותיה של CA מתחלקות כיום לשלוש חטיבות עסקיות, והמודל העסקי שלה מבוסס בעיקר על דמי מנוי ותחזוקה, וכן על תמלוגים בגין הענקת זיכיונות לשימוש בתוכנות שבבעלותה. מודל זה נתמך בחוזים ארוכי-טווח עם לקוחות איכותיים, המתאפיינים בנאמנות גבוהה למוצרי CA בשל יכולותיה הטכנולוגיות, כך שמרבית הכנסות החברה מאופיינות כהכנסות חוזרות ומאפשרות לה גמישות תפעולית גבוהה.

אחרי יבמ בתחום המיינפריים

פעילות המיינפריים (Mainframe) של החברה, המהווה 55% מהכנסותיה, מתמקדת בפתרונות לפיתוח אפליקציות וניהול מאגרי נתונים ואבטחת מידע, המבוססים בעיקר על פלטפורמת המחשבים המרכזיים של יבמ. תחום זה נשלט בעיקר על ידי שני שחקנים עיקריים, כאשר CA מחזיקה לאורך זמן במקום השני, אחרי יבמ, שהכנסותיה מתחום המיינפריים גדולות פי ארבעה מהכנסות CA.

טכנולוגיית המיינפריים עוברת בשנים האחרונות תהליך של התבגרות השוק, בין השאר, בשל המעבר של תשתיות התקשורת בארגונים לפלטפורמת הענן. ועדיין, טכנולוגיה זו נותרת בשימוש נרחב בקרב הרבה מאוד לקוחות גדולים מכמה שווקים ורטיקליים בעולם, לרבות גופים פיננסיים, ספקיות תקשורת, גופי ממשל וארגונים אחרים בעלי צורכי מחשוב מתקדמים, כמו חברות התעופה, שמעבדות מאות מיליוני טרנזקציות ביום.

יש לציין כי בעוד המעבר למחשוב ענן (ולטכנולוגיות נוספות) מסייע לארגונים לממש באופן מלא את הפוטנציאל הגלום בסביבת המחשוב שלהם, טכנולוגיית המיינפריים נחשבת לאורך שנים לאלטרנטיבה התחרותית ביותר במונחי עלות-תועלת ביחס לאפשרויות הקיימות כיום בשוק. יתרה מכך, המשך התמיכה של יבמ במערכות המיינפריים המסורתיות, לצד השקת מוצרים חדשים, צפויים להבטיח ל-CA שמירה על אורך חיי מדף ארוכים והתאמה לדרישות השוק.

פעילות Enterprise בצמיחה מהירה

נוסף על היצע הפתרונות המגוון בתחום המיינפריים המסורתי, מחזיקה CA בסל מוצרים נרחב בתחום המחשוב המבוזר. תחום זה מאורגן תחת פעילות ה-Enterprise שמספקת פתרונות ושירותים מבוססי תוכנה, שמותאמים לשיפור וייעול פעילותם של כל סוגי החומרה ומערכות ההפעלה הקיימים. תחום זה אחראי על כ-37% מהכנסות החברה, כאשר הוא מאופיין בקצב צמיחה מהיר יותר בהשוואה למיינפריים, אבל נחשב לפחות רווחי בשל התחרות הגוברת בשוק.

בשוק המבוזר מתחרה CA בעיקר מול השחקניות הגדולות, ובהן מיקרוסופט, סימנטק ויבמ. עם זאת, CA הצליחה להבטיח בשנים האחרונות את הנישה שלה בפיתוח תוכנות לזיהוי ופתרון בעיות IT של הארגון ותוכנות לניהול גישת משתמשים, וכן תוכנות לניהול אחסון ואבטחת המידע - נישה המאופיינת בצמיחה מהירה כתוצאה משינויים בטכנולוגיה. בתחומים אלה צפויה CA ליהנות בשנים הקרובות ממכירות צולבות בין מוצריה ובין לקוחות חטיבת המיינפריים, ובכך היא צפויה גם להגדיל את המכירות מרישיונות לשימוש בתוכנות שבבעלותה.

לאחר מסע הרכישות שביצעה החברה בשנה האחרונה, ברבעון הפיסקלי הרביעי (שהסתיים במארס 2017) פעלה CA להשלמת תהליכי המיזוג עם חברת Veracode - המתמחה בפתרונות אבטחה ליישומי אינטרנט. מיזוג זה התווסף לרכישות מרכזיות נוספות בתחום ה-DevOps ו-Agile. זהו תחום שאינו נמצא בדנ"א של CA, ובאמצעותו היא מנסה להמציא את עצמה מחדש.

עם החוזקות של החברה ניתן למנות יחס חוב ל-EBITDA מתון ומדיניות פיננסית שמרנית ומאוזנת, הבאה לידי ביטוי ביחסי הנזילות של CA. נכון למארס 2017, לחברה חוב בסך 2.79 מיליארד דולר מול מזומנים ושווי מזומנים בסך 2.77 מיליארד דולר. זהו חוב מתון ביחס לרמת ה-EBITDA של החברה, העומדת סביב 1.5 מיליארד דולר בשנה - מה שמאפשר לחברה לשמור על מטריצה פיננסית יציבה. ההערכות בשוק הן כי החברה צפויה לשמור על רמת החוב הנוכחית בעתיד הקרוב וכן על מדיניותה השמרנית.

עוד נציין כי לחברה פרופיל נזילות טוב מאוד, הנתמך ב-FCF (תזרים מזומנים חופשי) של כ-900 מיליון דולר בשנה. תזרים המזומנים של CA חיובי וחזק בכל השנים האחרונות, ואפילו בשנות המשבר של 2008-2009 ידעה החברה לייצר תזרים חזק.

לחברת CA יש איגרת חוב הנושאת קופון של 3.6% ומועד פירעון של 2022. מחיר האג"ח של CA כיום הוא כ-103.4 דולר - מה שמשקף תשואה לפדיון של 2.9% או מרווח מאג"ח ממשלתיות של 105 נ"ב. אינדקס חברות אמריקאיות בעלות דירוג השקעה מתחום התוכנה מלמד כי התשואה המייצגת דומה לזו של CA, אבל יש לזכור כי האינדקס כולל אג"ח בעלות דירוג אשראי גבוה יותר.

בשורה התחתונה, מדובר בחברה יציבה וחזקה, המנסה להתאים את עצמה לתנאי השוק המשתנים, תוך שהיא ממציאה את עצמה מחדש באמצעות רכישות אסטרטגיות מוצלחות. נכון שמדובר במרווחים מכווצים למדי, אבל יש לזכור כי פרופיל הנזילות החזק ופוטנציאל הצמיחה ארוכת-הטווח מציבים את CA עדיין במקום המציע תשואה נאה על השקעה בטוחה באופן יחסי.

*** הכותבים הם המנכ"ל המשותף של אופנהיימר ישראל ואנליסט החוב בבנק ההשקעות. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

CA Inc

האג"ח: CA 3.6% 15/08/2022

היקף סדרה: 500 מיליון דולר

דירוג אשראי: BBB פלוס/Baa2

מחיר: 103.5 דולר

תשואה לפדיון: 2.87%

מרווח מאג"ח ממשלתית: 105 נ"ב

מח"מ: 4.6 שנים