אכזבה בארה"ב: 138 אלף משרות נוספו למשק האמריקאי במאי

בשוק ציפו לתוספת של 185 אלף משרות ■ שיעור האבטלה ירד ב-0.1% ל-4.3% ■ השכר הממוצע לשעה עלה בהתאם לצפי ב-0.2% ■ הפד ידחה את העלאת הריבית החודש?

אבטלה תעסוקה / צילום: thinkstock
אבטלה תעסוקה / צילום: thinkstock

דוח התעסוקה האמריקאי לחודש מאי פורסם היום (ו') ב-15:30, והצביע על תוספת של 138 אלף משרות במשק, מתחת לתחזיות המוקדמות בשוק שעמדו על תוספת של 185 אלף משרות. שיעור האבטלה ירד ל-4.3% לעומת 4.4% בחודש הקודם. שיעור האבטלה נפל בחודשים האחרונים מהר משצפו האנליסטים וכעת הוא נמצא בשפל של עשור. 

הממשל עדכן מטה גם נתוני התעסוקה בחודשים הקודמים. כך, בחודש מארס נוספו למשק האמריקאי רק 50 אלף משרות במקום 79 אלף בנתון המקורי, ובחודש אפריל נוספו 174 אלף משרות במקום 211 אלף בנתון המקורי.

נתון מהותי נוסף שפורסם בדוח התעסוקה הוא ממוצע השכר לשעה, שעלה בהתאם לצפי ב-0.2% במאי לרמה של 26.2 דולר לשעה. בחישוב שנתי מדובר בנתון די מאכזב מבחינת הכלכלנים, משום שהשכר הממוצע צמח בקצב של 2.5% בלבד.

נתוני התעסוקה שפורסמו היום הם בין הגורמים החשובים ביותר שמשפיעים על חברי ועדת השוק הפתוח של הפד בבואם לקבוע החודש האם להעלות פעם נוספת את הריבית או לדחות את המהלך. האינפלציה, שהרימה ראש בחודשים האחרונים ומתקרבת ליעד הממשלתי של 2% מונעת ע"י שוק תעסוקה בריא ובמיוחד ע"י הגידול בשכר. לכן, עפ"י הערכות,העלייה המזדחלת של השכר, עלולה לגרום לפד לדחות את העלאת הריבית החודש. על כך יש להוסיף את נתוני הצמיחה האנמיים ברבעון הראשון, שהצביעו על כך שהתמ"ג צמח בקצב של 1.2% בלבד.