סקר: ירידה בשיעור החברות השוקלות להימחק ממסחר בבורסה

עוד עולה מהסקר כי 27.1% סבורים כי המשקיעים הזרים לא מעוניינים בחשיפה לשוק ההון הישראלי ■ לשאלה מהו העיתון הכלכלי המועדף, 49% בחרו ב"גלובס"

הבורסה בתל אביב / צילום: איל יצהר
הבורסה בתל אביב / צילום: איל יצהר

מדד תל-אביב 35 יסיים את שנת 2017 עם עלייה של עד 5%, ושער הדולר יישאר דומה לרמתו הנוכחית וינוע סביב 3.6-3.7 שקל בסוף השנה - כך סבורים רוב הנשאלים בסקר שערך איגוד החברות הציבוריות, ובו השתתפו יותר מ-100 מנכ"לים, יו"רים ונושאי משרה בחברות הציבוריות בישראל. תוצאות הסקר יוצגו השבוע בוועידה הכלכלית השנתית של איגוד החברות הציבוריות.

הוועידה תתכנס תחת הכותרת "הבורסה הישראלית: שנת המפנה?" ותוצאות הסקר מצביעות על אפשרות לשינוי הסנטימנט השלילי כלפי הבורסה, אחרי כמה שנים קשות. אמנם, לפי הסקר, 31% מהנשאלים ענו בחיוב על השאלה "האם החברה שלכם שוקלת לבצע מחיקה מהבורסה בתל-אביב", אבל רק לפני שנה התוצאות היו עגומות הרבה יותר, ו-45% השיבו על שאלה זו בחיוב.

שאלה נוספת עסקה ב"טפטוף" (המתגבר אמנם) של ההנפקות הראשוניות מתחילת השנה. לשאלה מדוע לא היו יותר הנפקות עד כה, 62% ענו שהסיבה היא "רגולציה מרתיעה". 23% מעריכים שהסיבה היא העלויות הגבוהות בניהול חברה ציבורית, 10% - האווירה האנטי-עסקית במשק, ו-5% - סביבת הריבית הנמוכה.

"יש זמן עד ליציאה מהמשבר בבורסה"

התפלגות התשובות לשאלה מהו הנושא המהווה את הנטל הרגולטורי הכבד ביותר דומות להתפלגות בשנה שעברה. 39% סבורים שהנטל הוא "רוב בקרב המיעוט ומעורבותם של גופי ייעוץ למוסדיים בהחלטות", ו-28% - חובת גילוי ודיווח מוגברת. לשאלה איזו יוזמה של האיגוד להקלה ברגולציה היא המשמעותית ביותר, השיבו 36.7% כי מדובר במעבר לדוחות חצי-שנתיים בחברות קטנות ובינוניות.

אחת הבעיות המרכזיות בבורסה המקומית היא מחזורי המסחר, שירדו בשנים האחרונות ולא הצליחו לחזור לרמה של טרום המשבר הפיננסי. המשתתפים בסקר נשאלו מהי להערכתם הסיבה המרכזית לירידה במחזורים. כשליש מהנשאלים השיבו שהסיבה היא העלאת המס על רווחי ההון, שפגעה באטרקטיביות ההשקעה בבורסה; 27.1% סבורים שהמשקיעים הזרים לא מעוניינים בחשיפה לשוק ההון הישראלי; 22.9% חושבים שפשוט עדיף להשקיע בנדל"ן; עוד 16.7% מהנשאלים העריכו שהציבור "בורח" מהבורסה בגלל ה"תספורות".

"תוצאות הסקר השנתי של האיגוד מעידות שיש עוד זמן עד להכרזה על יציאה מהמשבר בבורסה", אמר אילן פלטו, מנכ"ל איגוד החברות הציבוריות. "אמנם אנו חווים שיפור מסוים באווירה העסקית, ויש הקלות ברגולציה, אבל בלי טיפול בבעיות היסוד של הרגולציה הישראלית ורפורמה במערכת המס על שוק ההון, הבורסה תתקשה להתמיד בצמיחה עקבית. צריך להפוך את 2017 לשנת המפנה של הבורסה הישראלית, ולכן אסור לנו להרפות מהמשך המאמץ להחייאת הפעילות בשוק ההון הישראלי".

ומה חושבים בכירי החברות הציבוריות על הגבלת שכר הבכירים במוסדות הפיננסיים, שאושרה בשנה שעברה? 33% טוענים שבשוק חופשי אסור למחוקק להתערב בשכר, ואילו 28% סבורים שהחקיקה ראויה, והגיע הזמן לרסן את השכר בתאגידים הפיננסיים.

לסיכום, נשאלו המשתתפים בסקר שאלות על התקשורת הכלכלית. 57% ציינו כי סיקור שוק ההון בתקשורת הישראלית הוא סיקור מאוזן, לעומת 42% שסבורים שמדובר בסיקור שלילי ומגמתי, ו-1% שמדובר בסיקור חיובי. לשאלה מהו העיתון הכלכלי המועדף, 49% בחרו ב"גלובס", 26% ב"דה מרקר", 23% ב"כלכליסט" ו-2% במוסף "ממון" של ידיעות אחרונות.

סקר איגוד החברות הציבוריות
 סקר איגוד החברות הציבוריות