מזרחי טפחות עשוי לעזוב את ר"ג: ימכור את המטה ב-278 מ' ש'

הבנק מנהל מגעים מתקדמים עם קרן הריט סלע קפיטל למכור את השטח בו נמצא כיום מטהו, בבניין משה אביב ברמת-גן

אלדד פרשר, מנכ"ל בנק מזרחי  / צילום: תמר מצפי
אלדד פרשר, מנכ"ל בנק מזרחי / צילום: תמר מצפי

מזרחי טפחות עשוי להעביר את מטה הבנק מחוץ לרמת-גן. הבנק נמצא במגעים מתקדמים עם קרן הריט סלע קפיטל למכור את השטח בו נמצא כיום מטהו, בבניין משה אביב ברמת-גן. העסקה אמורה לעלות לדיון בישיבת הדירקטוריון הקרובה של הבנק.

לפי מתווה העסקה המסתמן, הבנק ימכור את שמונה הקומות שבבעלותו בבניין, בשטח של 11.5 אלף מ"ר, בתמורה ל-278 מיליון שקל. מדובר במחיר כמעט כפול מהמחיר בו נרכשו הקומות לפני 15 שנה, אז שילם הבנק תמורתן 152 מיליון שקל.

במסגרת העסקה, מזרחי טפחות  ישכור את הנכס לתקופה משמעותית בתמורה לדמי שכירות שנתיים של 17 מיליון שקל. יחד עם זאת, ההערכות הן שבמקביל להשלמת העסקה, הבנק יחל לחפש מבנה חדש אליו יעביר את מטה הבנק. הסיבה לכך היא הקלות חשבונאיות עליהן הודיעה לפני כשלושה חודשים המפקחת על הבנקים, ד"ר חדוה בר, לבנקים שיבצעו התייעלות בתחום הנדל"ן. אחד התנאים לקבלת ההקלות הוא מעבר של יחידות המטה וההנהלה. לכן, אם הבנק ירצה ליהנות מההקלות הכוללות הכרה מלאה ברווח חשבונאי בעת המכירה, ומנגד הקלה ברישום החשבונאי של הוצאות המעבר, יהיה עליו לעזוב את רמת-גן.

בהקשר זה נזכיר כי מזרחי טפחות אינו הבנק הראשון שצפוי לצאת מאזור תל-אביב. בנק דיסקונט כבר רכש שטח בראשון לציון (במתחם אלף), אליו אמור לעבור מטה הבנק בשנים הקרובות. בנוסף לכך, בנק לאומי, הבינלאומי וגם מזרחי טפחות כבר הוציאו אל מחוץ לאזור תל-אביב את פעילות המחשוב שלהם. גם בנק הפועלים בוחן מזה תקופה אפשרות של מעבר המטה אל מחוץ לתל-אביב. סביר כי ההקלות שמציע בנק ישראל יאיצו את תהליך יציאת מטות הבנקים מחוץ לאזור תל-אביב.