ישראלי בעל עסקים ברומניה חשוד בהעלמת כ-7 מיליון אירו

יוסף ווג מרמת-השרון, בעל עסקי מסחר ושיווק ברומניה, חשוד בהעלמת הכנסות של כ-7 מיליון אירו, שהופקדו בחשבונו המקודד בבנק UBS ציריך

יו.בי.אס ubs בנק / צלם: רויטרס
יו.בי.אס ubs בנק / צלם: רויטרס

יוסף ווג מרמת-השרון, בעל עסקי מסחר ושיווק ברומניה, חשוד בהעלמת הכנסות של כ-7 מיליון אירו, שהופקדו בחשבונו המקודד בבנק UBS ציריך.

ווג נעצר ונחקר הבוקר (ד') על-ידי רשות המסים והובא לבית משפט השלום בחיפה לדיון בתנאי שחרורו ממעצר. השופט זיו אריאלי מבית משפט השלום בחיפה נעתר לבקשת פקיד שומה חקירות חיפה והצפון והורה על שחרורו, תוך הפקדת ערבויות כספיות גבוהות ותנאים מגבילים נוספים.

כמפורט בבקשת המעצר שהוגשה לבית המשפט, ביחידת יעדים ברשות המסים נצבר מידע לפיו לחשוד יש חשבון מקודד ללא שם בבנק UBS בציריך. במסגרת עסקיו ברומניה, היה ווג מנהל ובעל שליטה בחברה רומנית, ובינואר 2008 מכר את מניות החברה בעבור 11,102,374 אירו.

לטענת רשות המסים, בכוונה להתחמק מתשלום מס, ערך ווג באותה העת שני הסכמים עם רוכשת המניות: האחד - לפיו נמכרו 50,000 מניות תמורת 4,164,650 אירו. את הסכום האמור הוא הפקיד בחשבון בנק BRD ברומניה ודיווח על ההכנסה בדוח שהגיש למס הכנסה. אולם לצד הסכם זה, היה הסכם נוסף, נסתר, לפיו נמכרו 83,293 מניות נוספות תמורת 6,937,724 אירו. סכום זה הופקד בחשבונו המקודד בבנק UBS ציריך ולא דווח למס הכנסה.

שני ההסכמים עם רוכשת המניות וכן מסמכים הקשורים להכנסות נוספות שהפיק בשנים 2009-2014 מפעילותו ברומניה בסך של כ-1,000,000 שקל, שהושמטו מהדוחות שהוגשו למס הכנסה, נמצאו בחיפוש בביתו.

פרשת UBS פרצה במהלך 2014, כאשר לידי רשות המסים הגיעו רשימות החשבונות של לקוחות ישראלים של בנק UBS שווייץ, שקיים חשד שלא דווחו כחוק. החקירה הסמויה הממושכת בפרשה הפכה לגלויה, עם מעצרו בבתל-אביב של רוני אליאס, יועץ השקעות בבנק UBS השווייצרי, בסיומה של פגישה עם לקוחות שנערכה במלון פאר בתל-אביב, שהתנהלה תחת עינם הפקוחה של חוקרי רשות המסים.

אליאס הוא אדם שנהג לגייס לקוחות עבור הבנק השווייצרי בישראל באופן דיסקרטי. שניים מהחשודים בפרשה שנעצרו בבית המלון עם אליאס היו בוריס ואבישר וייסמן, שניהלו את רשת מרפאות "קליניקה און" בארץ. ביוני 2016 הוגש כנגדם כתב אישום ראשון בפרשה, בחשד כי בעלי "קליניקה און" לשעבר העלימו הכנסות ביותר מ-763 מיליון שקל, בין היתר באמצעות חברות-קש בפנמה ובאיי הבתולה, אנשי קשר להעברת כספים במזומן ומלביני כספים בבתי קזינו ברומניה.

בין הנחקרים הנוספים בפרשה היו שופט בית המשפט המחוזי בחיפה, משה גלעד, שהודיע באוגוסט אשתקד על פרישתו מתפקידו על רקע החשדות לעבירות מס שביצע לכאורה, בעקבות מציאת חשבון בנק סודי הרשום על שמה של אשת השופט וחברת מועצת העיר עכו, אביבה גלעד, בבנק UBS בשווייץ.

באותו חודש הודיעה הפרקליטות כי אשת השופט תועמד לדין בכפוף לשימוע, והתיק נגד השופט עצמו נסגר, "בעילה של היעדר ראיות מספיקות, וזאת לאור הקושי להוכיח ברף ההוכחה הנדרש בפלילים כי הוא מודע לקיום החשבון, וכי הכספים שייכים לו, לבד או ביחד עם אשתו".

רשימות UBS, כמו גם מסמכי "סוויס ליקס", רשימת הלקוחות של סניף HSBC ז'נבה ורשימות נוספות שנחשפו, הביאו לגילוי זהותם של הלקוחות. התברר כי מחזיקי חשבונות סודיים בחו"ל אינם רק אנשי עסקים אמידים בלבד. בין הלקוחות ניתן למצוא רופאי שיניים, מורים, עובדים סוציאליים, אקדמאים, פנסיונרים ועוד אנשים "רגילים". עוד נחשפו ברשימות אנשים מבוגרים אשר החזיקו חשבונות בלתי מדווחים בבנקים בשווייץ, בין היתר בשל ירושת החשבונות, או מפאת החשש ליציבותה של ישראל והחרדה המתמדת מפני יום שבו ייאלצו למצוא מקלט במדינה אחרת.