הנהלת בית הזיקוק באשדוד מאיימת בסגירה ביום ראשון

עיצומי העובדים בבית הזיקוק באשדוד הביאו את ההנהלה לאיים בסגירה מוחלטת של המפעל ובניכוי שכר ■ ההנהלה והוועד מנהלים מזה שנה מו"מ על הסכם שכר חדש, ולדברי מקורבים, הפער בין הצדדים עומד על 2 מיליון שקל

בית הזיקוק אשדוד / צלם: רפי קוץ
בית הזיקוק אשדוד / צלם: רפי קוץ

הנהלת בית הזיקוק של פז באשדוד שלחה אתמול (ד') הודעה לעובדים על סגירה אפשרית של בית הזיקוק ביום ראשון, עקב השבתת פעילות הייצור במפעל החל מיום שלישי. "במצב כזה, של שביתה מלאה, שבו המפעל אינו יכול לתפקד כבית זיקוק יצרני, מרביתכם לא תשובצו לעבודה ולא תקבלו שכר", נכתב במסרון שנשלח ל-400 העובדים. "מדובר בנזק קשה לחברה ולכם, וצר לנו שאלה הם פני הדברים".

בהמשך המסרון טוענת ההנהלה כי "החברה גילתה נכונות רבה במשא-ומתן" לשיפור תנאי השכר של העובדים "והעמידה הצעה כלכלית נדיבה ביותר... במסגרת המשא-ומתן הוצעו הטבות, כמו לדוגמה תוספות שכר, תוספות ניהוליות, הגדלת כמות הדרגות, הטבות בנושאי רווחה ועוד. בנוסף להטבות לכלל העובדים הוצעה הטבה משמעותית לשכבות הצעירות, המשווה את מצבם לתנאי דור ב'.

"גרימת הנזקים כעת מחבלת בקידום המשא-ומתן, ויש בה כדי לפגוע משמעותית ביכולת החברה להטיב עם העובדים כפי שהתכוונה לעשות. שאלו את עצמכם, האם הפערים באמת הצדיקו את סיכון מקום העבודה? לידיעתכם, ההנהלה".

מקורבים למשא-ומתן אומרים כי נכון לעכשיו מציעה ההנהלה שיפור תנאים בהיקף 8 מיליון שקל בשנה במצטבר, בעוד העובדים מבקשים שיפור תנאים ב-10 מיליון שקל. הפער הקטן יחסית עשוי להצביע על פתרון קרוב למשא-ומתן המתנהל מזה שנה, והוביל להכרזה על סכסוך עבודה לפני 4 חודשים.

בתחילת השבוע אמר יו"ר ועד העובדים, שלווה אליקשווילי, כי העובדים דורשים לפצות אותם על פגיעה של 30% בממוצע בתנאים שספגו ב-2011. העובדים טענו השבוע כי עצירת הייצור מסבה לבית הזיקוק נזק של 1.5 מיליון שקל ביום, ולכן התעקשות ההנהלה על עמדתה אינה רציונלית, אלא אם כן מטרת ההנהלה היא לפגוע בכוחם של העובדים.

על-פי דוח הרבעון הראשון של פז ל-2017, מכירות בית הזיקוק ברבעון היו 2 מיליארד שקל, עלייה חדה לעומת 1.42 מיליארד שקל ברבעון המקביל, בשל עלייה במחיר מוצרי הנפט. הרווח התפעולי המדווח של בית הזיקוק ברבעון הראשון היה 159 מיליון שקל, בעוד בכל 2016 נרשם רווח נקי מתואם של 127 מיליון שקל.

תגובת פז לאיום הסגירה עדיין לא התקבלה. בתגובה ששלחה החברה עם תחילת העיצומים נכתב כי לקוחות בית הזיקוק לא ייפגעו מעצירת הייצור בשל הרזרבות במכלי החברה, וכי "פז"א (פז זיקוק אשדוד) רואה בעובדיה נכס מרכזי, ומיום רכישת פז את חברות הזיקוק לפני כעשור עלה שכר העובדים בלמעלה מ-50%. במהלך החודשים האחרונים ניהלה החברה משא-ומתן אינטנסיבי עם ועד העובדים בחברה, אך הוועד דרש דרישות בלתי הגיוניות".