מסעדת רפאל: אם לא יימצא שוכר שיקנה הציוד, הנכס יוחזר למלונות דן

לחברות שבבעלות השף רפי כהן יש חובות של לפחות 7.5 מיליון שקל, בנוסף ל-2 מיליון שקל שכהן עצמו חייב להן ■ החוב למלונות דן בלבד עומד על כ-700 אלף שקל ■ במסעדה נשארו ציוד יקר-ערך, מלאי של בקבוקי יין ושמפניה וכן מטבח ששופץ לאחרונה

מפרק מסעדת רפאל היוקרתית, שקרסה לאחרונה, יציג עד סוף החודש שוכרים פוטנציאליים לבעלת הנכס שבו פעלה המסעדה, אשר נותר ריק בחודשים האחרונים. אם לא יימצא שוכר, הנכס יוחזר להחזקת בעלת הנכס, רשת מלונות דן, והציוד שנותר בו יימכר בהמשך - כך הוסכם הבוקר (א') בבית המשפט המחוזי בתל-אביב, במסגרת תיק פירוק המסעדה שהייתה בבעלותו של השף רפי כהן.

"ש.מ.ר.פ מסעדות ואירוח", המפעילה את מסעדת רפאל ואת הבר "חמארה" שבתוך המסעדה, נקלעה להליכי פירוק באפריל, לאחר בקשה של חלק מעובדי החברה. החברה נמצאת בבעלותו המלאה של כהן, ובמקביל יש בבעלותו חברה בשם "רפי כ. השקעות". שתי החברות הגיעו לחדלות פירעון ואינן עומדות בהתחייבויותיהן הכספיות בכלל, ובין היתר בתשלום חובות לספקים ולרשויות המס וכן דמי שכירות ושכר לעובדים.

לטענת העובדים, מפברואר השנה חדל כהן לשלם לעובדים את שכרם, את פיצויי הפיטורים וזכויות סוציאליות נוספות, ובכלל זה לא הפריש להם כספים לפוליסות הפנסיה. בתוך כך, טענו העובדים, התעלם כהן - ועדיין מתעלם - מפניות העובדים או באי-כוחם. ככל הידוע, כהן ברח מחוץ לגבולות ישראל, ומפרסומים שונים עולה כי הוא שוהה בצרפת.

במקביל לבקשת העובדים, הוגשה בקשה למינויו של עו"ד ליאור כספי כמפרק זמני לחברה. נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב, השופט איתן אורנשטיין, קבע דיון בבקשה במעמד הצדדים, שאליו הוזמן גם כהן, אך הוא לא התייצב לדיון. בנסיבות אלה הוציא בית המשפט ב-30 באפריל צו פירוק זמני לחברה ומינה את כספי כמפרק זמני.

מהדוח הראשוני שהגיש עו"ד כספי לבית המשפט ב-15 במאי, עלה כי לחברת ש.מ.ר.פ יש חובות-עתק של מעל 4 מיליון שקל, וכן חברת רפי כ. השקעות חבה סכומי-עתק לרשויות המס ולנושים רבים נוספים, בנוסף לחוב משכנתא על סך 3.5 מיליון שקל שנטלה מבנק לאומי למשכנתאות בגין רכישת נכס ברחוב אחווה 11 בתל-אביב.

המפרק הזמני מציין בדוח כי כהן חייב לחברות אלה אישית כ-2 מיליון שקל בגין משיכות יתר. "כהן זומן לחקירה תחת אזהרה בגין העלמות מס, כך שסכום זה עלול להתמיר", כתב המפרק.

רפאל - שנחשבה לאחת המסעדות המצליחות והיוקרתיות בארץ - ננטשה כבר בשבוע הראשון של אפריל, ועל דלת המסעדה נתלה שלט המציין כי המסעדה סגורה לרגל שיפוצים. המפרק ציין בדוח כי במסעדה נותר ציוד יקר-ערך, מלאי של בקבוקי יין ושמפניה וכן מטבח מושקע המשתרע על פני כ-400 מ"ר. המטבח שופץ לאחרונה בהשקעה בהיקף של כ-2 מיליון שקל, ולמעשה מדובר באחד המטבחים היקרים, החדשניים והמשוכללים במדינה.

מהעדויות שגבה המפרק מצטייר מסלול הקריסה של השף המפורסם. "כהן עבר התמוטטות נפשית, שבגינה אושפז ב-2014. מאז ההתמוטטות הוא ניתק קשר עם בני משפחתו ומנהלים במסעדה, בטענה כי גנבו ממנה כספים בעת שאושפז".

לסיכום הדוח, המפרק מציין כי אין ספק שכהן השתמש בחברות שהקים לצרכיו האישיים - ובין היתר מימן את ביתו בכספים של רפי כ. השקעות - ולמעשה לא עשה הבחנה בין ש.מ.ר.פ שבפירוק, רפי כ. השקעות וכהן עצמו.

בנוסף, ציין המפרק, בחצי השנה האחרונה לא דיווח כהן על הכנסות החברות למע"מ, למס הכנסה ולביטוח לאומי. בנסיבות אלה מבקש המפרק להרחיב את הליך הפירוק גם לחברת רפי כ. השקעות וכן לתת צו כינוס נכסים נגד רפי כהן באופן אישי.

בדיון שנערך הבוקר ביקשה רשת מלונות דן, באמצעות עורכי הדין רן וצבי פירון, להחזיר את הנכס לחזקתה, לאחר שחוזה השכירות הופר על-ידי כהן כבר במארס. לטענתה, עד מינויו של המפרק בסוף אפריל עמד החוב של המסעדה לרשת על כ-600 אלף שקל (בגין דמי שימוש, הוצאות כגון חשמל וגז וכן בגין פיצויים מוסכמים עקב הפרשת חוזה השכירות); ומאז שהמפרק הזמני מונה, תפח החוב בכ-100 אלף שקל נוספים, לא כולל הוצאות כגון, חשמל וגז (בהיקף עשרות אלפי שקלים נוספים).

בית המשפט הציע לצדדים פשרה, שבמסגרתה תינתן למפרק אפשרות למצוא עד סוף החודש שוכר מתאים שירכוש את הציוד שנותר בנכס - והצדדים הסכימו.