10 חודשי מאסר למנהל התיקים דב רוזמן בגין עבירות ני"ע

רוזמן הודע והורשע, במסגרת הסדר טיעון, בכך שבין 2012-2008 סחר בני"ע לשם יצירת רווחים עצמיים וביצע בחשבונות שהיו בבעלותו כ-1,500 עסקאות עצמיות ומתואמות במניות גרינסטון, מולטימטריקס ופולאר

פטיש דין משפט גזר דין עתירה דין וחשבון / צלם: פוטוס טו גו
פטיש דין משפט גזר דין עתירה דין וחשבון / צלם: פוטוס טו גו

דב רוזמן, המנהל והבעלים של חברת רוזמן ד. יזמות השקעות ומנהל תיקים לשעבר, עסק משנת 2003 בארגון קבוצות משקיעים בשותפויות מוגבלות, לצורך ביצוע השקעות משותפות בחברות שונות. נוכח עיסוקו וניסיונו, היה רוזמן בקיא במסחר בשוק ההון ונהג לעקוב באופן שוטף אחר התנהלות המסחר בבורסה.

בין השנים 2012-2008 פעל רוזמן בניירות ערך באמצעות 10 חשבונות שהיו בבעלותו, אך במקום להשיא רווח למשקיעים שאת כספם ניהל - הוא ביצע בחשבונות כ-1,500 עסקאות עצמיות ומתואמות במניות החברות גרינסטון תעשיות, מולטימטריקס ופולאר תקשורת - והכול על-מנת ליצור רווחים עצמיים. זאת, כאשר רישיון ניהול תיקי ההשקעות שלו הותלה ב-2007. הבוקר (א') הובילו אותו מעשיו אלה אל בין כתלי הכלא.

בית המשפט המחוזי בתל-אביב גזר על רוזמן 10 חודשי מאסר בפועל, 12 חודשי מאסר על-תנאי וקנס בסך 120,000 שקל.

השופט חאלד כבוב ציין בגזר הדין כי אין צורך להכביר במילים לגבי מידת הפגיעה והנזק שגרמו מעשיו של רוזמן לאמון הציבור בכלל ובמשקיעים שניהלו את תיקי ההשקעות אצלו בפרט. עוד נקבע כי בנוסף לנזקים אלה, מעשיו של רוזמן פגעו בדיווחי החברות הציבוריות ובתמחור של המניה עקב המסחר התרמיתי, וכי העובדה שפעל בניגוד עניינים שעה שניהל את כספי לקוחותיו מחד, ואת כספו שלו מאידך, מעצימה את מידת הנזק שגרמו מעשיו.

במארס השנה הורשע רוזמן, על-פי הודאתו במסגרת הסדר טיעון, בביצוע תרמית בניירות ערך לשם יצירת רווחים עצמיים בהיקף עשרות מיליוני שקלים. השופט כבוב הרשיע אותו בעבירות של השפעה בדרכי תרמית על שערי ניירות ערך, בעבירות דיווח לפי חוק ניירות ערך ובעבירות ניהול תיקי לקוחות בלי רישיון. זאת, לאחר שהודה, בין היתר, כי ביצע פעילות תרמיתית במניות בדרך של "עסקאות עצמיות", באמצעות חשבונותיו ובאמצעות חשבונות שניהל עבור בתו.

30 תיקי לקוחות

כתב האישום שרטט תרמית מתוכננת היטב, במסגרתה השפיע רוזמן במשך שנים על ערכן של מניות שונות והמסחר בהן, על-מנת לגרוף רווחים שמנים לכיסו.

לפי כתב האישום, שהוגש בידי עו"ד יעל ענתות ממחלקת ניירות ערך בפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה), בשנים 2008-2005 הפנה רוזמן לקוחות לקבלת שירותי ניהול תיקי השקעות בחברת "רמבם שוקי הון", חברה פרטית לניהול תיקי השקעות שניהלה תיקי השקעות של כ-100 לקוחות. עד 2008 הייתה החברה בבעלות רמבם שביט, שבהמשך עבד כמנהל תיקי השקעות שכיר בחברת "דוד שוורץ ניהול השקעות".

על-פי הסכם שנחתם בין רוזמן לבין "רמבם שוקי הון", היה זכאי רוזמן ל-50% מההכנסות מתיקי הלקוחות אותם הפנה, וכן התחייב לספק שירותי ייעוץ השקעות ל"רמבם שוקי הון". בפועל ניהל רוזמן בעצמו חלק מתיקי ההשקעות של לקוחותיו ב"רמבם שוקי הון". רוזמן עשה זאת באישורו ובסיועו של שביט, שנתן לו גישה לחשבונות והנחה את עובדיו לבצע את הוראותיו של רוזמן.

עוד הודה רוזמן כי גם לאחר שהותלה רישיון ניהול התיקים שלו ב-2007, וחרף זאת, הוא ניהל כ-30 מתיקי ההשקעות של לקוחותיו ב"רמבם שוקי הון". במקביל לכך החזיק רוזמן וסחר בניירות ערך עבור עצמו וכן ניהל תיקי השקעות עבור בתו, סיוון רוזמן, ועבור חברת "רוזמן יזמות" שבבעלותו. זאת, על אף האיסור שחל על מנהל תיקי השקעות לעשות זאת.

בשנת 2008 ביצע רוזמן, באמצעות חשבונות בשליטתו, כ-3,000 עסקות קנייה ומכירה של ניירות ערך, בכמות כוללת של כ-490 אלף ערך נקוב למניה ובמחזור כולל של כ-21 מיליון שקל. במסגרת פעילותו התרמיתית של רוזמן במניית "גרינסטון תעשיות", שהתפרשה על פני 255 ימי מסחר, הוא ביצע 614 עסקאות עצמיות, בהיקף כולל של כ-1.7 מיליון ערך נקוב למניה, ובסכום כולל של כ-1.4 מיליון שקל.

כן הודה רוזמן כי בשנים 2011-2008 תיקי ההשקעות של מרבית לקוחותיו, שנוהלו תחילה ב"רמבם שוקי הון" ובהמשך ב"שוורץ ניהול השקעות", הורכבו מהחזקות של עשרות אחוזים במניית החברה הציבורית מולטימטריקס.

באותה תקופה החזיק רוזמן בעצמו ובאמצעות "רוזמן יזמות" במניות מולטימטריקס וכן ניהל עבור בתו, סיוון רוזמן, שני חשבונות ניירות ערך, בהם הוחזקו מניות מולטימטריקס בשווי של למעלה ממיליון שקל. החזקותיה של סיוון היוו כ-4% מהון המניות המונפק של מולטימטריקס, והיא הייתה חלק מדבוקת השליטה בחברה.

החל משנת 2008, בעקבות ירידות שחלו בשער מניית מולטימטריקס, החל רוזמן לקבל פניות מלקוחותיו ב"רמבם שוקי הון", שביקשו למכור את מניית מולטימטריקס מתיק ההשקעות שלהם. אולם, רוזמן פעל לשכנע את הלקוחות להוסיף ולהחזיק במניה.

בנוסף, רוזמן ביצע פעילות תרמיתית במניה בדרך של "עסקאות עצמיות". לצורך פעילות זו הזרים רוזמן מחשבונות בשליטתו הוראות נוגדות של קנייה ומכירה של מניית מולטימטריקס באותו יום. הוראות אלה התגבשו לכדי עסקאות, תוך שהן נחזות במסכי הבורסה כעסקאות שבוצעו בין צדדים אקראיים, בלתי מתואמים ובלתי תלויים. "בעסקאות אלה השפיע רוזמן על שער מניית מולטימטריקס וחשף את ציבור המשקיעים לנתוני מסחר כוזבים, אשר יצרו מצג-שווא של פעילות תקינה בניירות הערך", נכתב באישום.

בנוסף, ב-2009 ביצע רוזמן פעילות תרמיתית במניית מולטימטריקס בדרך של "עסקאות מתואמות" עם אחד מעובדיו ב"רוזמן יזמות", דב רזניק. פעילותו התרמיתית של רוזמן במניית מולטימטריקס התפרשה על-פני 329 ימי מסחר, במהלכם ביצע 925 עסקאות עצמיות בסכום כולל של כ-2.4 מיליון שקל ו-13 עסקאות מתואמות בסכום כולל של כ-13,500 שקל. בנוסף, בזמן שהבת סיוון הייתה חלק מדבוקת בעלי השליטה במולטימטריקס, ביצע רוזמן 17 עסקאות בחשבונה בסכום כולל של 320,714 שקל.

בשנת 2008 הקים רוזמן שותפות מוגבלת בשם "ד. רוזמן ניפסון". ביוני 2011 הוקצו לשותפות ניפסון כ-2.5 מיליון מניות פולאר, והשותפות הפכה בעלת עניין בפולאר. בנוסף, בין השנים 2012-2011 השקיע רוזמן בפולאר באופן אישי ובאמצעות "רוזמן ד. יזמות". בהמשך לכך, בין השנים 2012-2011 ביצע רוזמן פעילות תרמיתית במנית פולאר בדרך של 40 "עסקאות עצמיות" בסכום כולל של כ-85 אלף שקל, כאשר הזרים מחשבונות בשליטתו הוראות נוגדות של קנייה ומכירה של מניית פולאר באותו יום, ובכך השפיע על שער מניית פולאר וחשף את ציבור המשקיעים לנתוני מסחר כוזבים.

שותפו של רוזמן לכתב האישום, רמבם שביט, הודה בעבירות שיוחסו לו בינואר השנה וזכה לגזר דין מקל במסגרת הסדר טיעון, במסגרתו הוטלו עליו חודשיים עבודות שירות וקנס בסך 15 אלף שקל. רוזמן החליט להודות בעבירות שיוחסו לו לאחר שנקבעו המועדים לשמיעת ההוכחות בתיק. לאחר הודאתו ביקשה המדינה להטיל עליו 10 חודשי מאסר בפועל וקנס בסך 150 אלף שקל; ומנגד ביקש סנגורו עו"ד ד"ר גיל עשת להטיל עליו עונש מאסר לריצוי בעבודות שירות בלבד.

השופט כבוב נעתר לבקשת המדינה בנוגע לעונש, אך ציין בגזר הדין כי "מדובר במקרה חמור וקשה, שבנסיבות אחרות ראוי היה להטיל על הנאשם עונש של מאסר חמור בהרבה מזה אליו עתרה המדינה".