קטשופ בשקל? רמי לוי ישווק חלב וקטשופ במותג הפרטי

בעוד תנובה וטרה נאבקות לבלום את פעילות שופרסל בחלב, נכנס שחקן חדש ■ בקטשופ לוי ינסה להתחרות ישירות באסם, החולשת על 73% מהשוק

רמי לוי בדיון על מגה / צילום: תמר מצפי
רמי לוי בדיון על מגה / צילום: תמר מצפי

מתחרה חדש בקטגוריות החלב: למעלה משנתיים לאחר ששופרסל השיקה חלב במותג הפרטי, נודע ל"גלובס" כי גם רמי לוי מצטרף לתחרות, ובתוך פחות מ-3 חודשים יחל לשווק חלב בבקבוקי פלסטיק במותג הפרטי של הרשת, בשאיפה להגיע ל-30% נתח שוק בתקופה הקרובה. בהמשך הרשת צפויה לשווק מגוון רחב יותר של מוצרי חלב, בהם גבינות ומעדנים.

במאי 2015 השיקה שופרסל באמצעות מחלבות רמת הגולן חלב לשתייה בקרטון, והכריזה כי תמכור חלב במחירים הנמוכים ב-10%-19% מהמוצרים הקיימים בשוק, כולל המוצרים בפיקוח. כיום פועלת שופרסל בשוק עם מוצרי חלב לשתייה, שוקו, שמנת, גבינה צהובה רגילה ובטעמים וחמאה. כניסתה לקטגוריית מוצרי החלב במותג הפרטי בכלל, ובקרטוני החלב בפרט, פגעה בתנובה באופן משמעותי.

לפני שנה, ביוני 2016, ירד הנתח של תנובה בשוק החלב לכ-50% - אובדן הכנסות של מאות מיליוני שקלים. כיום נתח השוק של קרטוני החלב של שופרסל הוא 25%-30% בסניפי הרשת. על-פי נתוני נילסן ב-2016, חלה ירידה במכר הכספי החלב הטרי של תנובה ב-12.2% לעומת השנה הקודמת, ועמד על כ-788 מיליון שקל, לעומת כ-898 מיליון שקל ב-2015.

תנובה וטרה ממשיכות לנסות לבלום את הצמיחה של שופרסל בתחום החלב, אך כעת, כשגם רמי לוי נכנס לקטגוריה, הן יצטרכו להעמיק את המבצעים ולבחון את הצעדים שלהן.

מוצר נוסף שיושק בחודש הקרוב תחת המותג של רמי לוי הוא קטשופ. מדובר בקטגוריה קשה במיוחד, שאסם שולטת בה עם נתח שוק של כ-73%, מתוך מכירות של 115 מיליון שקל בשנה. אחריה נמצא המותג היינץ, המיובא לישראל על-ידי דיפלומט, עם נתח שוק של 23%, ורק 4% ליצרנים אחרים.

המוצר החדש אמור להתחרות בקטשופ של אסם, וברשת רמי לוי מבטיחים כי הטעם יהיה זהה אך זול ב-30%, ושואפים להגיע לנתח של 30%-35%.

שינוי דרמטי נוסף בפעילות של רשת רמי לוי שיווק השקמה הוא פתיחת פורמט חדש - סניפים קטנים יותר בתוך הערים בתמחור מעט שונה. כ-90% מהמחירים יהיו זהים לפורמט השכונתי ולחנויות הדיסקאונט, וכ-10% יהיו מבצעים מקומיים בהתאם לתחרות אזורית ולביקוש, עם פער של עד 6% מעל מחירי חנויות הדיסקאונט.

סניף ראשון לפורמט החדש ייפתח בשבוע הבא בשכונת רמות שבירושלים תחת השם "רמי לוי בשכונה", בגודל של 350 מ"ר. בחודשיים הקרובים צפויים להיפתח שני סניפים בלב תל-אביב ובאזור חיפה. בחברה מצהירים כי הכוונה היא להפעיל כ-80 סניפים עירוניים בקצב הקמה של 10-20 סניפים בשנה, מתוכם 6-8 סניפים כבר ב-2017. השטח של כל סניף יהיה 300-700 מ"ר.

הסניפים בתוך הערים ידועים ברווחיות הגבוה שלהם. כיום יש כמה רשתות המפעילות פורמט סניפים עירוני בשכונות: שופרסל מפעילה את פורמט שופרסל שלי עם 82 סניפים ואת פורמט חנויות הנוחות שופרסל אקספרס המונה כ-48 סניפים; מגה בעיר מפעילה 106 סניפים; טיב טעם בעיר מפעילה כ-20 סניפים; ורשת קופיקס מפעילה 29 סניפים של סופר קופיקס בתוך הערים.

נתחי השוק של יצרניות הקטשופ / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
 נתחי השוק של יצרניות הקטשופ / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב