ירידה חדה בדימוי ארה"ב בעולם בגלל טראמפ, אך לא בישראל

סקר גלובלי של מכון המחקר פיו ריסרץ': השיעור החציוני של ביטחון בהנהגת טראמפ היה 22%, אך שיעור התמיכה בו בישראל היה 56% ■ ל-81% מהישראלים השקפה חיובית על ארה"ב

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

לכהונת דונלד טראמפ כנשיא ארה"ב טרם מלאה מחצית השנה, אך קווי המדיניות שלו בתחומים רבים זוכים בתמיכה מעטה ביותר ברחבי תבל. בעקבות זאת, נרשמה צניחה חדה בפופולריות של ארה"ב במדינות רבות בעולם, בד בבד עם ירידה משמעותית בביטחון ביכולת ההנהגה של הנשיא החדש בהשוואה לקודמו. רק שתי מדינות - ישראל ורוסיה - חורגות ממגמה זו. כך עולה מנתוני סקר גלובלי שערך מכון המחקר פיו (Pew Research Center) ב-37 מדינות ושפורסם אתמול (ב').

השורה התחתונה היא, שהשיעור החציוני של נשאלים הבוטחים ביכולתו של טראמפ לקבל החלטות נבונות בבעיות בינלאומיות מגיע ל-22% בלבד. נתון זה עומד בניגוד מובלט לאמון הגלובלי בהנהגתו של הנשיא הקודם, ברק אובמה, בשנתיים האחרונות לכהונתו - שיעור חציוני של 64%.

ובהתאם, לקראת סוף כהונתו של אובמה, 64% מהנשאלים במדינות הנסקרות הביעו דעות חיוביות על ארה"ב. רק ל-26% היו השקפות שליליות. בחודשים הראשונים לכהונת טראמפ, נרשמה ירידה חדה בתמיכה: 49% הביעו דעה חיובית על ארה"ב, ו-39% - דעה שלילית.

אך בישראל וברוסיה טראמפ הוא כוכב עליון, אלה שתי המדינות היחידות בסקר, שבהן נרשמה עליה באמון בנשיא החדש בהשוואה לנשיא הקודם. בישראל, 56% מהנשאלים אמרו שיש להם ביטחון ביכולתו של טראמפ לקבל החלטות נכונות בבעיות בינלאומיות, לעומת 49% שהביעו אמון כזה ביכולתו של אובמה בשלהי תקופת נשיאותו. ברוסיה הזינוק של טראמפ גבוה הרבה יותר: 53 מהנשאלים הביעו אמון ביכולת המנהיגות הגלובלית שלו, לעומת 11% בלבד שהביעו אמון זהה באובמה לקראת סוף כהונתו.

להשוואה: רק ל-10% בשוודיה, 17% בהולנד, 11% בגרמניה, 14% בצרפת, 22% בבריטניה, 22% באוסטרליה, 11% בטורקיה ו-19% ביוון יש אמון ביכולת ההנהגה הגלובלית של טראמפ.

כמה מדינות חולקות את התהלבות ישראל ורוסיה מהיכולות הגלובליות של טראמפ: הפיליפינים (69%), ניגריה (58%), וייטנאם (58%) , טנזניה (51%) וקניה (51%). בכל זאת, במדינות אלה האמון במנהיגות הבינלאומית של אובמה היה גבוה יותר מאשר האמון בטראמפ.

וכך, 32% מהנשאלים ב-37 המדינות הנסקרות הביעו הסכמה לצו של טראמפ שאוסר זמנית כניסת אזרחי שבע מדינות מוסלמיות לארה"ב. רוב הנשאלים בישראל, בהונגריה, בפולין וברוסיה תמכו בצו. אך 62% מהנשאלים הביעו התנגדות. 18% תומכים בפרישת ארה"ב מהסכם פריס למניעת התחממות גלובלית; 71% מתנגדים. 34% (ובכללם רוב הנשאלים בישראל) תומכים בשאיפה המוצהרת של טראמפ לפרוש מההסכם הגרעיני עם איראן ; 49% מתנגדים.

 

רוב גדול של הנשאלים הגלובליים הביעו הסתייגו אישית מטראמפ: 75% אמרו שהוא שחצן, 65% אמרו שהוא בלתי סובלני, 62% סברו שהוא מסוכן, 55% שהוא מנהיג חזק, 39% אמרו שהוא כריזמטי, 26% גורסים שיש לו הכישורים המתאימים לכהן כנשיא, 23% אמרו שהוא דואג לאנשים כמותם.

בקטע על ישראל מציינים העורכים, כי בסקר אחרי סקר, מעניקים הישראלים לארה"ב את הציונים הגבוהים ביותר. בסקר החדש, הביעו 81% מהמשיבים הישראליים דעה חיובית על ארה"ב. אבל הערכותיהם של הישראלים על נשיאי ארה"ב מתנדנדות. ב-2003, קיבל הנשיא ג'ורג' וו. בוש ציונים גבוהים ביותר, אך הם החלו לרדת במהלך נשיאותו. שיעור הביטחון של הישראלים במנהיגותו של אובמה נע בין 49% ל-71%. אך ב-2014 ו-2015, התמיכה בו צנחה משמעותית על רקע המחלוקת בינו לבין ראש הממשלה, בנימין נתניהו, על ההסכם הגרעיני עם איראן.