דיווח: מתקפת הסייבר הבינלאומית פגעה גם בחברות בישראל

לאחר שמוטטה מחשבים באוקראינה, תוכנת כופר זדונית חולשת על מערכות ברחבי העולם - גם בישראל ■ כמו בפעם הקודמת, גם מתקפה זו דורשת ביטקוין בסך 300 דולר להסרת האיום

האקרים/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
האקרים/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

עדיין לא ברור מי עומד מאחורי מתקפת הסייבר הבינלאומית שפרצה אתמול (ג'). מערכות מחשבים מאסיה ועד אירופה ואמריקה קרסו אתמול אחר-הצהריים במתקפה שחלשה על ארצות-הברית, בריטניה, צרפת, ספרד ואפילו על מספר חברות בישראל - כך לפי דיווח בגלי צה"ל.

הנגיף התפשט במהירות, ובין הקורבנות הראשונים הייתה רוסיה, שם קרסו מחשבים בחברת הנפט הגדולה במדינתם. גם אוקראינה הייתה בין הנפגעים הקשים במיוחד, עם קריסתן של מערכות מחשבים במשרדי הממשלה, בבנקים, ברכבת התחתית וגם - במתקן הגרעיני צ'רנוביל.

ראש הממשלה של אוקראינה כינה את המתקפה "חסרת תקדים". לדבריו, "המשטרה קיבלה כ-200 תלונות ממוסדות שדיווחו על הפרעות במחשבים שלהם. הנציגים שלנו פועלים על-מנת לעצור את הווירוס המזיק הזה".

ברגע שנפתח הקובץ או האימייל הנגוע, המחשב מאתחל את עצמו, ואז צצה במסך הודעה שדורשת כופר במטבע הווירטואלי ביטקוין בסך 300 דולר עבור הסרת הווירוס.

המתקפה הזו דומה לפריצת הסייבר הקודמת בשם WannaCry שהתפשטה לפני פחות מחודשיים וגרמה לנזקים בעשרות אלפי מחשבים ברחבי העולם. בדומה למתקפה הקודמת, התוקף השתמש באמצעי שפותח על-ידי הסוכנות לביטחון לאומי והודלף לאינטרנט בחודש אפריל.

ואיך תוכלו להגיב על עצמיכם מווירוסים? בין היתר כדאי לוודא שמותקנת במחשבכם מערכת ההפעלה העדכנית ביותר, לוודא שיש שמותקנת במחשב תכנת אנטי-וירוס, וכן מומלץ לגבות בקביעות את הקבצים שחשובים לכם.