נושאת המטוסים הגדולה ביותר בצי האמריקאי עגנה בנמל חיפה

אוניית הענק "ג'ורג' בוש" משתרעת לאורך כ-333 מטרים ונושאת על סיפונה כלי טיס רבים ורובוטים ימיים ■ על נושאת המטוסים יש כ-6,000 אנשי צוות אמריקאים - שיעבירו את יום העצמאות של ארה"ב בנמל הצפוני

נושאת המטוסים ג'ורג וושינגטון/ צילום: מהוידאו
נושאת המטוסים ג'ורג וושינגטון/ צילום: מהוידאו

נושאת המטוסים "ג'ורג' בוש", הגדולה ביותר בצי ארצות-הברית, עגנה היום (שבת) בנמל חיפה. אוניית המלחמה הענקית, האחרונה בסדרת "נימיץ", נעה במהירות של יותר מ-30 קשר (כ-55 קילומטרים לשעה) ויכולה לשוט במשך כ-20 שנים - מבלי למלא דלק. היא משתרעת לאורך כ-333 מטרים, ונושאת על סיפונה כלי טיס רבים.

על נושאת המטוסים יש כ-6,000 אנשי צוות של הצי האמריקאי - בהם טייסים, לוחמים ואנשי יחידות העילית של הצי האמריקאי - והיא צפויה להישאר בנמל חיפה עד יום רביעי - כלומר, כולל ביום העצמאות האמריקאי, שיצוין ביום שלישי הקרוב. בארצות-הברית לא מסרו מידע בנוגע לסיבות ביקור האונייה בישראל.

נושאת המטוסים, שקרויה על שמו של נשיא ארצות-הברית לשעבר, מוגדרת כאחד מכלי המלחמה היקרים בעולם. בנייתה, בעלות כוללת של מיליארדי דולרים, החלה בשנת 2003 והסתיימה עם השקתה בשנת 2009. היא מתנשאת לגובה של יותר מ-20 קומות, ועל מסלולי ההמראה נמצאים בכוננות שיא כמאה כלי טיס.

בין אותם כלי טיס, נמצאים מטוסי קרב, מסוקי סער, מסוקי תובלה, כלי טיס לא מאוישים, רובוטים ימיים וכלי שיט על-מימיים ותת-מימיים, שמאפשרים לאונייה עצמאות לא רק בתחום הלוגיסטי, אלא בעיקר בתחום ההתקפה, ההגנה, איסוף המודיעין והשליטה והבקרה לאורך זמן רב. אוסף היכולות והיקף כוח האדם מאפשרים לצבא האמריקאי לקבל באמצעותה החלטות על מגוון רחב של משימות באזור.

נוכחות נושאת המטוסים בים התיכון הייתה ידועה מראש, אך עדיין יש לה משקל רב בהשפעה האזורית, בעיקר נוכח המתיחות במערכת היחסים בין ארצות-הברית לרוסיה, סביב הלחימה בסוריה והמאבק בארגון "המדינה האיסלאמית" (דאע"ש) וארגוני טרור אחרים. לאחרונה העבירה רוסיה מסרים גלויים לוושינגטון שלא להפר את ריבונות משטר אסד בסוריה.

נוכחות נושאת המטוסים בים התיכון מאפשרת לבית הלבן בכל זאת להשפיע על התהליכים האזוריים, ברמה המדינית והביטחונית. זאת, בצל המאמצים הישראליים בשבועות האחרונים שלא להצטייר כמתערבים בנעשה בסוריה, למעט תגובות ממוקדות לזליגת ירי. לשם כך פרסמו לשכות ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון אביגדור ליברמן ודובר צה"ל תת-אלוף רונן מנליסת הודעות ברורות על הסיבות לתגובות של צה"ל בשטח.

נתב חברת נמל חיפה, סעיד קטיש, עלה ל"ג'ורג' בוש" עם התקרבותה לנמל, וסייע בעגינתה. "הרוח הייתה חזקה, כ-20 קשרים, ואונייה שכזו היא כמו מפרש ענק שמושפע מהרוח", הסביר, "בוודאי בהפלגה במהירות נמוכה, יכולת התמרון שלה נמוכה".

לדבריו, "יצאנו אליה די רחוק, מחוץ למפרץ, והסתייענו בארבעת מנועיה של נושאת המטוסים כדי לתמרן בין האוניות העוגנות". קטיש הוסיף: "כעת היא עוגנת מחוץ לנמל בסיוע עוגן אחד". הוא סיכם: "מדובר בחוויה של פעם בחיים. אתה מרגיש שאתה נכנס לכפר קטן, לא פחות. בגשר קיבלו אותי קפטן האונייה והקצינים הבכירים. זו חוויה שונה ומיוחדת, ואני שמח שנפלה בחלקי הזכות".