במקום מזבלה עירונית: בבת-ים מקימים פארק חדש

בבת-ים יש כמות קטנה במיוחד של גנים או פארקים (ממוצע של 3.32 מ"ר במקום 7 מ"ר לנפש), והעניין חמור במיוחד לאור העובדה שמדובר האחת הערים הצפופות בארץ, ללא עתודות פיתוח משמעותיות

הפארק, בת ים / הדמיה: ברוידא מעוז
הפארק, בת ים / הדמיה: ברוידא מעוז

סקר שטחים פתוחים במחוז תל-אביב, שנערך בשנת 2010 ביוזמת המשרד להגנת הסביבה, מצא שבעיר בת-ים יש כמות קטנה במיוחד של גנים או פארקים (ממוצע של 3.32 מ"ר במקום 7 מ"ר לנפש), העניין חמור במיוחד לאור העובדה שמדובר האחת הערים הצפופות בארץ, וללא עתודות פיתוח משמעותיות.

בימים אלה נעשים צעדים ראשונים לפתרון הבעיה, באמצעות הקמת פארק גדול בגבולה הדרומי של העיר. הבחירה לקרוא לפארק על שם אחיו המנוח של ראש הממשלה אינה מקרית ובוודאי שיהיה מי שירוויח ממנה.

הפארק החדש של בת-ים ממוקם בקצה העיר, במפגש של דרך בן-גוריון וציר קוממיות. עד לפני כמה שנים היה האזור החצר האחורית של בת-ים, ולכן גם שימש כמזבלה עירונית.

תוכנית המתאר של העיר, שהוכנה ע"י צוות בראשות האדריכלית עדנה לרמן, השכילה להכיר בפוטנציאל של המתחם, ולכן המליצה לחבר את השטחים הפתוחים בדרום-מערב העיר, לכדי יצירת פארק עירוני איכותי.

את הפארק החדש מתכננות אדריכליות הנוף עליזה ברוידא ורות מעוז, שעוסקות לא מעט בממשק העיר והים ואחראיות לפיתוח פארק מדרון יפו, גן צ'רלס קלור וטיילת רדינג בתל-אביב.

הפארק החדש יכלול את אזור המזבלה הישנה שהוא גבוה יחסית ולכן ישמש לתצפית. המתכננות שילבו בפארק מחצבת כורכר ישנה, המשמשת כיום לקינון עופות ואזור חולות, שישאר טבעי ומוגדר על ידן "שמורת דיונות".

שינוי תב"ע: פארק במקום בתי מלון

גורי נדלר, סגן מהנדס העיר בת-ים, מבהיר שבמצב של ריבוי אילוצים וקשיים, הפארק הוא בבחינת בשורה.

לדבריו, תוכנית המתאר המחוזית, תמ"מ 5, הגדירה שטח ייעודי לפארק בקצה הדרום מזרחי של העיר, ליד כביש 20, באתר שכלוא בין בית העלמין, מסוף תחבורה ומתחם אלקטרה ושכונת וילות שנמצאים בראשון-לציון. עיריית בת-ים החליטה לעשות שינוי ולמקם את הפארק בחלק המערבי של העיר, מתוך מחשבה שניתן יהיה לחבר אותו עם רצועת החוף. "בבת-ים אי-אפשר לעשות פארק באמצע העיר כי יש בתים. חוף הים מתפקד אמנם כסוג של פארק, אך הוא צר וקשה לייצר בו דברים. לאור כל אלה, התקבלה החלטה לקחת חלק מהשכונה החדשה (שכונת הפארק) ולעשות פארק עירוני".

לנדלר חשוב להדגיש שההחלטה להקים פארק במקום הייתה כרוכה בשינוי תב"ע ישנה, שאיפשרה להקים באתר בתי מלון. כמו כן, בתכנונה של שכונת הפארק נעשה בימים אלה תכנון מחדש שיאפשר לחבר אותה בצורה יותר אורגנית עם הפארק החדש.

דוברת העיר בת-ים, חמוטל כהן, אומרת ששמו של הפארק הוא החלטה של ועדת השמות של העיר בת-ים, המורכבת מחברי מועצת עיר ונציגי ציבור. לדבריה, ראש הממשלה נתניהו עודכן על כך רק אחרי שהוועדה החליטה. יש לציין שברחוב יצחק שדה בבת-ים קיים "גן יהונתן", הקרוי אף הוא על שמו של אחי ראש הממשלה, ונחנך בשנת 1976, אחרי מבצע אנטבה.