שו"ב תנסה למכור את החזקותיה במנהרות הכרמל ובנתיבי הצפון

שיכון ובינוי תנסה למכור את פרויקט מנהרות הכרמל ההפסדי, כשהיא תחזיק כ-10% מהשותפות ותנהל אותה: "יוצרים פלטפורמה לגופים שמחפשים השקעות לטווח ארוך, עם תשואה והשבחה"

מנהרות הכרמל / צילום: בן יוסטר
מנהרות הכרמל / צילום: בן יוסטר

חברת שיכון ובינוי  מקדמת מהלך שיכלול מכירה למשקיעים מוסדיים של מרבית זכויותיה בחברות הזכיינות של פרויקט מנהרות הכרמל ("כרמלטון") ובפרויקט שיקום, תפעול ואחזקת כבישים בצפון ("נתיבי הצפון"). בהמשך עשויים להימכר באופן דומה גם פרויקטים נוספים.

קבוצת הנדל"ן והתשתיות של שרי אריסון דיווחה בסוף השבוע כי בכוונתה להעביר את מרבית החזקותיה בשני פרויקטי הזכיינות הנ"ל לשותפות מוגבלת, שהמשקיעים בה יחזיקו, כשותפים מוגבלים, במרבית הבעלות, בעוד ששיכון ובינוי עצמה תמשיך להחזיק בנתח קטן של כ-10% מהשותפות, ותנהל אותה כשותף כללי.

לשיכון ובינוי יש החזקה של 50% בכרמלטון, זכיינית כביש האגרה מנהרות הכרמל. כרמלטון (המוחזקת בחלקים שווים על-ידי שו"ב ואלייד החזקות) מחזיקה בזיכיון לניהול, הקמה והפעלת פרויקט המנהרות, לרבות גביית אגרה מהמשתמשים בהן במשך תקופת הזיכיון, שעתידה להסתיים בשנת 2040. בתום תקופת הזיכיון יועבר הפרויקט לידי המדינה ללא תמורה.

כרמלטון היא חברה מפסידה בעלת גירעון של 127 מיליון שקל בהון העצמי, הממומנת באמצעות הלוואות בעלים של כ-173 מיליון שקל. דוחות שו"ב לשנת 2016 מגלים כי כרמלטון, שהחלה לרשום הכנסות בשנת 2011, רשמה אשתקד הפסד של כ-13.4 מיליון שקל, לאחר הפסד של 17.6 מיליון שקל ב-2015 והפסדים גדולים יותר בשנים קודמות.

החזקה נוספת של שיכון ובינוי שתועבר לשותפות המתוכננת היא 60% משיכון ובינוי נתיבי הצפון, חברה המחזיקה בזיכיון לשיקום, תפעול ואחזקה של רשת כבישים בצפון המדינה, שהוענק לה במסגרת הסכם זיכיון עם החברה הלאומית לתשתיות תחבורה - נתיבי ישראל - עד שנת 2030. לאחרונה מכרה שו"ב נתח של 40% מהפרויקט ברווח צפוי של 60-70 מיליון שקל. נתיבי הצפון סיימה את 2016 ברווח נקי של 2 מיליון שקל (בדומה לרווח הנקי ב-2015).

"להשאיר את היכולות בניהול"

החזקות נוספות של שו"ב, שלא ייכנסו לפלטפורמה החדשה בשלב הזה, הן 21.6% בפרויקט לסלילת נתיבי אגרה מהירים ביוסטון, טקסס, פרויקט שנמצא בהקמה ואמור להניב הכנסות החל מ-2019 ועד ל-2068; והחזקה של 50% מפרויקט להקמה של כביש מהיר בקולומביה, ואמור להניב הכנסות החל מ-2019 ועד ל-2044.

בשיחה עם "גלובס" אומר אלון רווה, המנכ"ל החדש של שיכון ובינוי זכיינות (נכנס לתפקידו לפני כשבוע), כי "המהלך הזה לא שונה עקרונית ממהלכי מימוש אחרים שבוצעו בעבר על-ידי שו"ב. ההבדל היחיד במהלך הזה הוא שאנחנו יוצרים פלטפורמה שמאפשרת לגופים שמחפשים השקעות לטווח ארוך, עם תשואה והשבחה, להיות שותפים בפרויקטים מהסוג הזה, כשאנחנו במקביל ממשיכים להיות שותפים בפרויקטים, לנהל אותם ולהשאיר את היכולות של שיכון ובינוי בניהול. זה מהלך חדשני שעדיין לא נעשה בארץ. כרגע מדובר בשני פרויקטים, אבל ייתכן שיוכנסו בעתיד פרויקטים נוספים".

- עם כמה החזקה תישארו בשותפות שתוקם?

"עוד לא קבענו. זה חלק מהדיון שלנו מול המשקיעים. נישאר ככל הנראה עם משהו כמו 5%-15% מההחזקה ונמשיך לנהל את הנכסים. אם המהלך יצליח אז נמשיך עם פרויקטים נוספים שלנו. בסך הכל אנחנו חברה שמייצרת הרבה מאוד פרויקטים ואם זה יצליח אז נכניס לפלטפורמה הזאת עוד פרויקטים".

- אתם כבר במו"מ מול משקיעים מוסדיים? מה לגבי דמי הניהול שישולמו לשותף הכללי?

"כן. יש כידוע רעב גדול לתשואה בשוק היום, ואנחנו יכולים לייצר להם תשואות נאות לטווח ארוך עם אפסייד פוטנציאלי. הרבה פעמים המוסדיים נרתעים מניהול פרויקטים, ומעוניינים בתשואה בלבד, וכאן אנחנו בעצם מייצרים להם פתרון. אנחנו לא מבקשים לעשות רווח מדמי הניהול, לכן הם יהיו סבירים, ורק כדי לכסות את ההוצאות".