גיוסי שיא בוול סטריט: מתחילת השנה גויסו 20.5 מיליארד דולר

הרבעון השני סימן שיא של שנתיים, עם 52 הנפקות בהן גויסו 11 מיליארד דולר ■ ההנפקה הגדולה הייתה של Altice USA של פטריק דרהי, בעלי הוט

אחרי רבעון קטסטרופלי: התאוששות בשוק ההנפקות הראשוניות בוול סטריט ברבעון השני / צילום: רויטרס
אחרי רבעון קטסטרופלי: התאוששות בשוק ההנפקות הראשוניות בוול סטריט ברבעון השני / צילום: רויטרס

האווירה החיובית בשוק ההנפקות הראשוניות (IPO) בוול סטריט באה לידי ביטוי בנתונים המספריים: במחצית הראשונה של שנת 2017 גויס סכום גבוה יותר מאשר בשנת 2016 כולה. מתחילת 2017 גויסו בארה"ב 20.5 מיליארד דולר, לעומת 18.8 מיליארד דולר בכל 2016. לפי נתונים שמפרסמת חברת המחקר האמריקאית Renaissance Capital העוסקת בתחום, הרבעון השני של 2017 סימן שיא של שנתיים גם במספר ההנפקות וגם בסכומים שגויסו. בסך הכול בוצעו 52 הנפקות ברבעון שבהן גויסו 11 מיליארד דולר. בהשוואה לרבעון המקביל, חל גידול של כ-53% במספר ההנפקות ועלייה של 92% בהיקף הכספי של הגיוסים.

ההנפקה הגדולה ביותר ברבעון הייתה של Altice USA שבשליטת פטריק דרהי, הבעלים של הוט הישראלית, ובמסגרתה גייסה החברה ומכרו בעלי מניות סכום כולל של 1.9 מיליארד דולר. לפי רנסנס קפיטל, הנפקת אלטיס מהווה ציון דרך נוסף, והיא ההנפקה הראשונית הגדולה ביותר בתחום הטלקום מאז שנת 2000 (שהייתה כזכור תקופת בועת האינטרנט).

בדומה למגמה בכל הרבעונים האחרונים, גם ברבעון השני של 2017 המגזר הבולט ביותר בהנפקות ראשוניות בארה"ב הוא מגזר הבריאות, עם 14 הנפקות חדשות (27% מכלל ההנפקות). בסך הכול גייסו החברות במגזר הבריאות מיליארד דולר ברבעון, סכום קטן יותר מזה שגויס על-ידי חברות תעשייה (2.1 מיליארד דולר ב-5 הנפקות), חברות טלקום (2.2 מיליארד דולר, שתי הנפקות מהן אחת כאמור של אלטיס) וחברות טכנולוגיה (1.6 מיליארד דולר ב-12 הנפקות).

יורוג'ן הישראלית בין המוצלחות

חברות שהונפקו ברבעון הניבו תשואה ממוצעת של 13.4% במחיר המניה עד סוף הרבעון. ההנפקה המוצלחת ביותר מבחינה זו הייתה של קמעונאית המוצרים לבית, Floor & Decor Holdings, שהספיקה להכפיל את ערכה מההנפקה באפריל. ברשימת ההנפקות המוצלחות מופיעה גם נציגה ישראלית, חברת יורוג'ן פארמה (UroGen Pharma) שהונפקה במאי במחיר של 13 דולר ונסחרת כיום במחיר הגבוה בכ-40%.ההנפקה הגרועה של הרבעון הייתה של חברת הביוטכנולוגיה Zymeworks, שהונפקה במחיר של 13 דולר ונפלה מאז בכ-36%.

אחריה ברשימת ההנפקות המאכזבות נמצאת חברת Ovid Therapeutics, שמנוהלת על-ידי ד"ר ג'רמי לוין, לשעבר מנכ"ל טבע. Ovid נסחרת היום במחיר הנמוך ב-30% ממחיר ההנפקה שלה.

ברנסנס מעריכים שהרבעון השלישי ימשיך את המגמה הנמרצת בשוק ההנפקות הראשוניות, בזכות התשואות החיוביות של החברות שהונפקו והתנודתיות המועטה בשוק המניות. לדבריהם, למרות שבסוף הרבעון מספר החברות שהגישו תשקיפים לקראת הנפקה היה נמוך מהממוצע, אפשר לצפות לזרם עסקאות נאה מצד חברות טכנולוגיה וביוטק.

הגיוסים ברבעון השני לפי סקטורים
 הגיוסים ברבעון השני לפי סקטורים