הזיהום בנחל אשלים: חקירה פלילית נגד מנהלי רותם אמפרט

(עדכון) - זאת בעקבות השימוע שנערך היום במשרד להגנת הסביבה ■ לאורך הנחל יש כ-100 מוקדי שפכים רעילים

השפכים הזורמים בנחל אשלים / צילום: עודד נצר, אקולוג מחוז דרום, המשרד להגנת הסביבה
השפכים הזורמים בנחל אשלים / צילום: עודד נצר, אקולוג מחוז דרום, המשרד להגנת הסביבה

המשרד להגנת הסביבה הודיע הערב (ב') על פתיחת חקירה פלילית נגד מנהלי חברת רותם אמפרט והחברה-האם כימיקלים לישראל (כיל) בשל זיהום נחל אשלים ביום שישי האחרון.

מנהל מחוז דרום של המשרד להגנת הסביבה, ברוך ובר, קיים היום בצהריים שימוע לשורה של בכירים בחברת רותם אמפרט, חברה-בת של כימיקלים לישראל (כיל), בעקבות קריסת הסוללה בבריכה לאגירה ולאידוי של מי גבס.

הקריסה אירעה בסוף השבוע, והסיבות שגרמו לה עדיין נחקרות. בעקבות הקריסה גלשו, על-פי הערכות של המשרד להגנת הסביבה, כ-100 אלף קוב של שפכים רעילים, בהם חומצות זרחתיות וגופרתיות, לתוך ערוץ נחל אשלים וזרמו לאורך כ-25 קילומטר עד למאגר אשלים, שמדרום למפעל המגנזיום של כיל. זאת, תוך פגיעה חמורה בערכי טבע, ששיקומם יימשך שנים.

אמש (א') קיבלו ארבעה מבכירי רותם אמפרט זימון לשימוע במשרד להגנת הסביבה כדי למסור את הסבריהם לאירוע הסביבתי החריג. במשרד אמרו כי בסוף השימוע יוחלט אילו הליכים ינקטו נגד החברה: פתיחה בחקירה פלילית נגדה; שלילת רישיון העסק או היתר הרעלים שהיא מחזיקה; סגירה מינהלית של המפעל או הטלת עיצומים כספיים. בעקבות הדליפה מסוף השבוע המשרד כבר הורה על השבתת הפעילות בשאר בריכות האידוי המשמשות את החברה. כאמור, הערב נודע כי המשרד החליט על פתיחת חקירה פלילית נגד מנהלי החברה. 

ארבעת הבכירים ברותם אמפרט שזומנו לשימוע הם סמנכ"ל חומצות ואנרגיה, נדב טורנר; נשיא חטיבת מינרליים חיוניים, עופר ליפשיץ; סמנכ"ל בכיר לתפעול, גיל אליקים; ומנהל יחידה עסקית בחברה, יעקב כחלון.

בכתב הזימון לשימוע שקיבלו הארבעה נטען בין השאר כי על-פי המידע שברשות המשרד להגנת הסביבה, רותם אמפרט לא מילאה אחר תנאי רישיון העסק שבידה, מה שמהווה עבירה לכאורה על הוראות חוק רישוי העסקים.

עוד נטען כי בשל פריצת הסוללה וגלישה של כמויות גדולות של שפכים רעילים ממנה אל ערוץ הנחל - החברה עשתה לכאורה עבירה על חוק המים, שכן על-פי החשד היא לא הכינה נהלים שלפיהם תפעל במקרה של דליפה כזאת.

במשרד להגנת הסביבה חוששים עוד שבמהלך אירוע הדליפה עצמו החברה לא נקטה את כל האמצעים הדרושים להפסקתו. לפי המשרד, העונש המרבי הצפוי למי שמפר תקנות אלה הוא מאסר בפועל של שנה או קנס של 392 אלף שקל.

בימים האחרונים העריכו גורמים במשרד להגנת הסביבה כי תהליך השיקום של ערוץ נחל אשלים יימשך תקופה ארוכה, ייתכן שגם מספר שנים, זאת על רקע החשש שבשל זרימת החומרים הרעילים נגרמו נזקים רבים לחי ולצומח בערוץ הנחל.

מרותם אמפרט נמסר היום בעקבות זימון בכירי החברה לשימוע כי "מאז יום שישי בצהריים פועלים אנשי החברה מסביבה לשעון לטיפול באירוע ולניקוי החל, בשיתוף-פעולה ובתיאום מלא עם הרשויות השונות. החברה לא תחסוך באמצעים ובמשאבים ונותנת עדיפות עליונה לטיפול ולשיקום הנחל. אנו מציגים למשרד להגנת הסביבה באופן שוטף את כל המידע הרלוונטי, ונמשיך לפעול מול כלל הרשויות בשקיפות מלאה".

מאז יום שישי מנסים גורמים מקצועיים במשרד להגנת הסביבה וברשות הטבע והגנים לאמוד את היקף הנזק הסביבתי שנגרם בשל דליפת החומרים הרעילים. גורמים בקבוצת כיל אמרו בימים האחרונים כי עם קריסת הסוללה, כמות גדולה מהמים שנאגרו בבריכה 3 גלשו לבריכה סמוכה אחרת (בריכה 4) ונאגרו בה.

עוד טענו הגורמים כי צוותים גדולים מטעם רותם אמפרט פועלים למזעור הנזק הסביבתי, והיום הם החלו להיערך לשאיבת המים הרעילים שנאגרו בגבים שלאורך הערוץ.

בשל קשיי הגישה למקומות אלה באמצעות כלי רכב וציוד מכני כבד, המלאכה עשויה להימשך זמן רב, ונבחנת אפשרות שהצוותים הפועלים בשטח יסתייעו במשאבות קטנות ובמסוקים שתשכור כיל. בתוך כך, רותם אמפרט התקשרה עם חברה בעלת התמחות לטיפול באירועים מזוג זה.

הגורמים הוסיפו כי יו"ר החברה, יוחנן לוקר, מעורב במשבר והורה לבעלי התפקידים לא לחסוך במשאבים כדי להביא לסיומו במהרה.

מים לבעלי החיים כדי למנוע הרעלה

"כמות המים שזרמה ואורך הזרימה שלהם לאורך הנחל הם בקנה-מידה בלתי נתפס", אמר היום ל"גלובס" אקולוג מחוז דרום של המשרד להגנת הסביבה, עודד נצר. 

לדבריו, "לאורך הנחל יש לפחות 100 גבים ובריכות שבהם התנקזו מים רעילים והורינו על שאיבתם. מתחת לבריכה שקרסה יש עוד כמה מקומות שבהם התנקזו שפכים רעילים, והורינו לרותם אמפרט לנקז אותם למאגר סמוך. הפעולות צפויות להימשך עוד מספר ימים".

היום בצהריים נמסר מרותם אמפרט כי צוותים מטעמה החלו בפריסה של מאצרות מים צלולים לבעלי חיים באזור הנחל המזוהם, כדי למנוע הרעלות עקב שתיית מים רעילים.