מפעילת הדיוטי פרי בשדה עובדה משכה עתירתה נגד רש"ת ו-JR

חברת ווטה הגישה עתירה בטענה כי רשות שדות התעופה מקלה עם ג'יימס ריצ'רדסון בתנאי המכרז, אלא שביהמ"ש המליץ לחברה למחוק את עתירתה, משום שמדובר ב"עתירה בלתי מבוססת וחסרת סיכוי"

 חנות ג'יימס ריצ'רדסון/  צילום: איציק בירן
חנות ג'יימס ריצ'רדסון/ צילום: איציק בירן

חברת ווטה (ששמה הוחלף לדיוטי פרי פונטה קנה), מפעילת חנות הדיוטי פרי בנמל התעופה עובדה, משכה את עתירתה כנגד רשות שדות התעופה וכנגד ג'יימס ריצ'רדסון.

החברה הגישה עתירה בטענה כי רש"ת מקלה עם ג'יימס ריצ'רדסון, כשהיא לכאורה משנה את תנאי המכרז כדי שהיא תוכל לגשת ולהתמודד. אלא שבית המשפט המחוזי במחוז מרכז המליץ לחברת ווטה, שבבעלות המיליארדר ליאון פאליק, למחוק את עתירתה, והשית עליה הוצאות בגובה של 12,000 שקל (6,000 שקל לכל אחת מהמשיבות). הממשעות היא שג'יימס ריצד'רסון רשאית להשתתף במכרז שיצא לדרך.

את העתירה הגישה ווטה בטענה כי שינויים שאישרה ועדת המכרזים של רש"ת להסכם ההרשאה של ריצ'רדסון הם "בלתי סבירים באופן קיצוני", ויש לבטלם. ווטה עתרה לביטול השינויים ולחלופין למניעת השתתפות ריצ'רדסון במכרז החדש להפעלת חנות המשקאות, סיגריות, בישום, שוקולדים וטיפוח בנתב"ג.

לאור ההחלטה כעת אין מניעה לג'יימס ריצ'רדסון (שאף הודיעה כי בכוונתה לצאת מנתב"ג - וחזרה בה) לגשת למכרז. ג'יימס ריצ'רדסון תסיים את חוזה ההתקשרות להפעלת החנויות בנתב"ג ב-31.12.17. הזוכה במכרז החדש יחל את פעילותו ב 1.1.2018. תוקף הזכייה במכרז שיצא זה מכבר הוא ל-10 שנים.

רש"ת טענה כי ההתאמות במכרז בוצעו לכלל זכייני הדיוטי פרי בנתב"ג נעשו כ"מהלך סביר הוגן ונדרש ומתוך הפעלה תקינה של החנויות בנתב"ג והפעלת השירות הרציף לכלל הציבור, ללא פגיעה בציבור הנוסעים (שמספרם גדל בהתמדה), כאשר ההתאמות בוצעו בחלופה מידתית וסבירה, תוך המשך השירות הרציף לציבור הנוסעים, גם אם בשורה התחתונה בשל השינויים חלה ירידה בהכנסות הרשות".

עוד טענה רש"ת כי מטרת העתירה הייתה רק בכדי למנוע מג'יימס ריצ'רדסון להתמודד במכרז הבא, "על-מנת לפגוע בהליכי המכרז ולמנוע תחרות במכרז".

בית המשפט המליץ כאמור למחוק את העתירה, משום שמדובר ב"עתירה בלתי מבוססת וחסרת סיכוי". השופט צבי דותן ציין כי "החלטת ועדת המכרזים ברש"ת היא כה סבירה ומידתית, עד כי ייתכן שכל החלטה אחרת שהייתה הוועדה מקבלת, הייתה מהווה החלטה בלתי סבירה".

המכרז להפעלת חנות הדיוטי פרי בנתב"ג שיצא זה מכבר לדרך מאפשרים למתמודדים להציע הצעה להפעלת הדיוטי פרי בטרמינל 1 בלבד (לטיסות לואו קוסט), בטרמינל 3 בלבד או לשני הטרמינלים יחד. עוד יאפשר המכרז להזמין מוצרים מראש ולשלם ולאסוף אותם לפני הטיסה. במכרז משתתפות חברות בינלאומיות המפעילות חנויות פטורות ממכס בנמלי תעופה שונים בעולם.