הרישום הכפול אושר: גלולת האינסולין של אורמד בדרך לת"א

שווי החברה בנאסד"ק מסתכם כיום ב-110 מיליון דולר, לאחר שהמניה עלתה ב-32% מתחילת השנה ■ ההשקעה הגדולה ביותר באורמד בוצעה ב-2015, בהיקף של 50 מיליון דולר, משני משקיעים סיניים

הבורסה בת"א, בורסת ת"א / צילום: תמר מצפי
הבורסה בת"א, בורסת ת"א / צילום: תמר מצפי

חברת אורמד  (Oramed), המפתחת תרופות הניתנות בבליעה כתחליף לזריקה, הודיעה כי קיבלה את אישור רשות ניירות ערך לרישום מניותיה במסגרת רישום כפול בבורסה בתל-אביב.

אורמד, שהמוצר המוביל שלה הוא גלולת אינסולין הניתנת בבליעה, תתחיל להיסחר ביום רביעי הקרוב, 12 ביולי, ותיכנס למדד SME-60. שווי החברה בנאסד"ק מסתכם כיום ב-110 מיליון דולר, לאחר שהמניה עלתה ב-32% מתחילת השנה - בין השאר, על רקע הצהרותיה של החברה כי תירשם למסחר כפול.

זוהי חברת הביומד הישראלית הרביעית שעושה מהלך של רישום כפול, לאחר שב-2010 עשו זאת פלוריסטם, פרוטליקס ופוטומדקס. כולן מוזגו לחברות שכבר נסחרו בנאסד"ק, ביססו את מעמדן בוול סטריט לאורך שנים, ולאחר מכן הגיעו גם לתל-אביב (ונהנו מעליות עם הכניסה למדדים המקומיים). מנגד, חברת סלקט הודיעה על כוונתה להימחק מהמסחר בת"א, וחברות נוספות שוקלות מהלך דומה, בטענה שהרגולציה הכפולה מקשה עליהן והשווי שבו הן נסחרות בתל-אביב, מושך אותן מטה.

האתגר: לשכנע את הרופאים והחולים

גלולת האינסולין בבליעה שמפתחת אורמד, לא נועדה להחליף את כל זריקות האינסולין שנוטלים חולי הסוכרת. היא מתאימה בעיקר למקרים שבהם אין דרישה לדיוק ברמות האינסולין, אבל יש דרישה לנוחות מתן האינסולין. האתגר הגדול של החברה, מעבר להוכחת יעילות המוצר ורישומו לשוק, יהיה לשכנע רופאים וחולים שכדאי להקדים וליטול את האינסולין בנוסף או במקום שיטות הטיפול הקיימות בשלב זה - שינויים באורח החיים ותרופות נוספות כמו מטפורמין ו-GLP1.

המתחרה העיקרית שהיתה לאורמד בתחום גלולת האינסולין - נובו נורדיסק - נטשה באחרונה את התחום הזה. נובו נורדיסק ציינה בהודעותיה כי עשתה זאת משום שחברות הביטוח כבר אינן מוכנות לשלם עבור צעדים קטנים של חדשנות (למשל, מעבר מזריקה לגלולה).

ההשקעה הגדולה ביותר באורמד בוצעה ב-2015, בהיקף של 50 מיליון דולר, משני משקיעים סיניים: סינופארם - אחת מחברות הפארמה המובילות בסין; ו-Hefei Life Science & Technology Park Investments - גוף המשקיע בחברות צעירות, המחזיק גם במפעל לייצור אינסולין.

ההשקעה בוצעה תמורת 10% מאורמד וכן תמורת זכויות השיווק בסין. מנכ"ל אורמד, נדב קדרון, אמר ל"גלובס" בסוף 2016 כי Hefei כבר התחילה להקים את המפעלים לייצור המוצר, בהשקעה גדולה.

השקעות מסין נמצאות כיום בסיכון בשל שינויים תדירים ברגולציה הממשלתית על הוצאת כספים מסין, אבל לשני הגופים האלה יש פעילות בינלאומית המקלה עליהם להוציא את הכסף. מדוחות אורמד ניתן ללמוד כי כ-30 מיליון דולר מתוך השקעה זו כבר התקבלו. בקופת החברה רשומים 24.5 מיליון דולר, נכון לדוח הרבעוני האחרון.